• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3853 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۲ تير

رييس‌جمهور در جلسه هيات دولت:

حسادت‌ها پس از رقابت انتخاباتي معنا و مفهوم ندارد

گروه سياسي

رييس‌جمهوري در جلسه روز چهارشنبه هيات دولت پيروزي مردم عراق بر تروريست‌هاي داعش و آزادسازي موصل را حركتي خوشحال‌كننده نه تنها براي مردم عراق بلكه براي مردم ايران و همه ملت‌هاي منطقه دانست و اظهار كرد: در ماه‌ها و سال‌هاي بعد تروريست‌ها، مخصوصا داعش در سوريه و عراق كارهايي كردند كه تقريبا همه طرفداران خودشان را شرمنده ساختند. انسانيت را در تاريخ زير علامت تعجب قرار دادند كه آيا واقعا مي‌شود فردي ادعاي انسانيت بكند، يا حتي بالاتر ادعا كند كه من پيرو دين توحيدي و رحمت يعني دين اسلام هستم و اينچنين در منطقه جلادي كند؟! شما ديديد فردي را در قفس گذاشتند و زنده زنده او را سوزاندند. روحاني با اشاره به اينكه چنين كارهاي وحشيانه‌اي در دهه‌هاي اخير كمتر سابقه داشت، خاطرنشان كرد: البته ما شبيه اين جلادي‌ها را در سال‌هاي 59 و 60 در ايران مشاهده كرديم. تروريست‌هايي در ايران بودند كه متاسفانه اكنون برخي‌ از آنها در اروپا حضور دارند، پوست بدن يك پاسدار كميته را جدا كردند و درآوردند. ما اين جنايت‌هاي بزرگي را كه منافقين در كشور ما انجام دادند، يادمان نرفته است. مردم ما با اينگونه جنايات ناآشنا نبودند، اما مردم جهان شايد كمتر با اين اقدامات وحشيانه آشنا بودند كه تروريست‌ها تا اين حد مي‌توانند خطرناك باشند.
ايران در همه مراحل سياست
عاقلانه دارد
رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران در همه مراحل و مقاطع نشان داد كه يك سياست عاقلانه، توأم با حكمت براي منطقه و جهان دارد، گفت: در موضوع هسته‌اي، ايران نشان داد كه دنبال راه‌حل مسالمت‌آميز براي مسائل پيچيده بين‌المللي است. ما مساله را نه تنها با 6 قدرت حل كرديم، نه تنها با سازمان ملل متحد و شوراي امنيت موضوع را حل كرديم، بلكه حتي با آژانس تخصصي موضوعي مثل PMD را حل و فصل كرديم. اين نشان مي‌دهد كه نظام جمهوري اسلامي ايران، نظام با تدبيري است و با كمك و حمايت مردم و هدايت‌هاي مقام معظم رهبري راه درست و صحيح را انتخاب مي‌كند.
برجام مختص به يك قوه نيست
روحاني اضافه كرد: امروز مردم ما هم بايد از نعمت ثبات نسبي و امنيت در منطقه بتوانند استفاده كنند و هم بتوانند از اجراي برجام به خوبي استفاده كنند. يك فرصتي را همه با كمك هم ايجاد كرديم؛ اين مساله جناح و حزب نيست، اين مساله حتي مختص يك قوه نيست، همه مردم ايران در كنار هم قرار گرفتند و يك معضل را حل، خطري را رفع و گره‌اي را باز كرده و يك فضاي جديدي به وجود آوردند.
امروز سخت‌ترين روز براي امريكاست
رييس‌جمهور اظهار داشت: در اين فضاي جديد، اول گفتند كه برجام اجرايي و عملياتي نمي‌شود و گفتند امريكايي‌ها نمي‌گذارند. ديديم كه قدم به قدم توانستيم از اين مشكلات عبور كنيم. به اعتقاد من همين امروز كه ما نسبت به تعهد امريكا اعتماد كافي نداريم و امريكايي‌ها معمولا در تعهدات خودشان بدعهدي مي‌كنند، اما همين امروز سخت‌ترين روز براي امريكا در مساله هسته‌اي ايران است. هيچ زماني مثل امروز براي امريكايي‌ها تصميم‌گيري سخت نبوده است. امريكايي‌ها وقتي تصميم گرفتند پرونده ما را دچار مشكل كنند، اين كار را كردند، وقتي خواستند پرونده را به شوراي امنيت ببرند، بردند، وقتي خواستند قطعنامه عليه ما صادر كنند، صادر كردند، وقتي خواستند ما را تحريم كنند، تحريم كردند و وقتي خواستند قانون‌شان را فرامرزي كنند، فرامرزي كردند اما امروز سخت‌ترين روز را دارند و مرتب تكرار مي‌كنند كه اين برجام توافق خوبي براي امريكا نبوده است. برخي مسوولان امريكايي مي‌گويند سر امريكا كلاه رفته، اما در عين حال دست و پاي‌شان بسته است.
اقدامات دولت با اجازه از مردم
انجام مي‌شود
رييس‌جمهور تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران راهي را انتخاب كرد كه براي بدخواهان هم تخلف از اين قرارداد كار ساده‌ و آساني نيست و بسيار پرهزينه‌ است. اين افتخار سياست جمهوري اسلامي ايران و افتخار ديپلمات‌هاي ما است. امروز بايد از اين فضا به خوبي بهره‌برداري و استفاده كنيم. روحاني خاطرنشان كرد: امروز ديگر زمان رقابت انتخاباتي نيست. اصلا چنين حسادت‌هايي بعد از رقابت‌هاي انتخاباتي معنا و مفهوم ندارد؛ اينكه تا مي‌بينيم دولت موفقيت‌هايي به دست آورده، يك عده‌اي بخواهند ناراحت شوند، موفقيت دولت موفقيت همه ملت است. دولت چيزي نيست جز نمايندگي از طرف مردم. دولت نماينده مردم است و هر كاري دولت انجام مي‌دهد در واقع به پشتوانه مردم و با اجازه و نظر مردم است. رييس‌جمهور گفت: به همين دليل است كه رييس‌جمهور وقتي مي‌خواهد انتخاب شود برنامه 4 ساله خودش را به مردم ارايه مي‌دهد و مردم در واقع علاوه بر اينكه به فرد رأي مي‌دهند، به برنامه و راهكارها و رويكردها راي مي‌دهند. به همين دليل كانديداها با هم مناظره مي‌كنند و نظرات خودشان را مي‌گويند و با مردم صحبت مي‌كنند. ديدارهاي مختلف چهره به چهره با مردم دارند و براي آنها توضيح مي‌دهند كه ما مي‌خواهيم چه كار كنيم. مردم بر مبناي قول آنها است كه پاي صندوق آرا مي‌آيند و الا به اين نيست كه بين (الف) و (ب) از الف خوشمان بيايد يا از ب خوش‌مان بيايد! بحث در اين است كه (الف) ما را به كجا مي‌رساند، يا (ب) ما را به كجا مي‌رساند و برنامه‌ها و آينده‌شان چيست؟
اقليتي كوچك نمي‌تواند نسبت به يك ملت تصميم بگيرد
روحاني با تاكيد براينكه همه مردم بدانند كه اقليتي كوچك نمي‌تواند نسبت به يك ملت تصميم بگيرد، اظهارداشت: داعش چه بود؟ داعش اقليت كوچكي بود كه مي‌خواست براي يك ملت و حتي دو ملت در اين منطقه يا ملت‌هاي ديگر تصميم بگيرد. داعش گروهي بود كه حرف صاحب‌نظران را قبول نداشت. از اسلام و قرآن خودش يك تفسير من در آوردي كرده بود و بعد هم به آن عمل مي‌كرد. ماهيت اصلي اين تفكر اين است كه يك گروهي، متخصصين، انديشمندان و صاحبنظران را قبول ندارند و در برابر آنها لجاجت مي‌كنند. تحجر و جمود فكري دارند. اين افراد يك چيزي به ذهن‌شان آمده و آن را بحق مي‌دانند و نسبت به آن جزميت پيدا كرده و بر مبناي آن عمل مي‌كنند. مبارزه با تروريسم راه طولاني در پيش دارد و كارش هم عمدتا فرهنگي، سياسي و اقتصادي است. البته كار امنيتي هم لازم است كه بايد همه اينها در كنار هم باشد تا بتوانيم در منطقه بر كل تفكر افراطي و بر تروريسم به معني واقعي كلمه، پيروز شويم.
نمي‌شود در برابر ايران با لحن نادرست و غلط سخن گفت
روحاني خاطرنشان كرد: برخي از كشورهاي منطقه، به خاطر بي‌تجربگي در امر حكومت و منطقه، تازه‌كار و جوان هستند و به دنبال اخلال در منطقه و بلندپروازي‌هايي هستند. آنها مشكلاتي براي منطقه درست كردند. اميدواريم آنها هم به مسير درست برگردند و بدانند اين منطقه، منطقه بزرگ و پيچيده‌اي است. رييس‌جمهور گفت: جمهوري اسلامي ايران يك كشور قدرتمند است كه نمي‌شود در برابر آن با لحن نادرست و غلط سخن گفت. آنهايي كه ابرقدرت بودند از گفتن آن حرف‌هاي نابجا در برابر جمهوري اسلامي پشيمان شدند، اينها كه چيزي نيستند. بايد ادب گفتار را مراعات كنند. امريكايي‌ها هم بايد ادب را مراعات كنند. برخي مقامات و نظامي‌هاي آنها هم گاهي حرف‌هايي مي‌زنند؛ حرف‌هاي كهنه‌اي كه بارها تكرار شده است. روحاني اضافه كرد: آدمي كه در طول 40 سال گذشته بارها اين تجربه را كرده و هر روزي كه خواسته قدمي عليه جمهوري اسلامي ايران بردارد، اقداماتش محكوم به شكست بوده و از اين به بعد هم محكوم به شكست خواهد بود، بايد عبرت بگيرد.
مردم بايد بيش از هر زمان
در پي وحدت باشند
رييس‌جمهور با بيان اينكه امروز، روزي است كه مردم ما بايد بيش از هر زمان ديگر در پي انسجام و وحدت و اهداف بلند ملي‌شان باشند، اظهار كرد: يادمان نرود كه امسال، سال توليد و اشتغال است. همه فكرمان را بايد براي اشتغال جوان‌ها و رونق توليد در بخش‌هاي مختلف متمركز كنيم. اميدواريم دولت دوازدهم با ابتكار و كارآمدي و خدمت بيشتر بتواند به عهدي كه با مردم در انتخابات دوازدهم بسته عمل كند. دولت يازدهم نيز بايد تا ساعت آخر، همه مسوولان و كارگزاران اين دولت تا هفته‌ها و روزها و ساعات آخر مثل ساعات اول و روزهاي اوليه كار كنند. همه يك مجموعه هستيم و براي اهداف ملي‌مان در كنار هم خواهيم بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون