• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3853 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۲ تير

كمتر از 10 روز به انتخابات بزرگ‌ترين نظام صنفي كشور باقي مانده است

اصلاح‌طلبان در تلاش براي پيروزي در انتخابات نظام پزشكي

اعتماد| كمتر از 10روز به برگزاري انتخابات بزرگ‌ترين نظام صنفي نخبگان كشور باقي مانده و در حالي كه از روز 18 تير ماه، هيات مركزي نظارت بر هفتمين انتخابات نظام پزشكي، موارد تاييد و ردصلاحيت‌ها را به نامزدهاي اين دور از انتخابات اعلام كرد، از روز دوشنبه، فعاليت‌هاي تبليغاتي نامزدها و شركت‌كنندگان در اين دور از انتخابات آغاز شده و تا 29 تير ماه ادامه خواهد داشت. تفاوت اين دور از انتخابات كه با آخرين روزهاي فعاليت دولت يازدهم مصادف شده با دور پيشين كه در واپسين ماه‌هاي فعاليت دولت دهم برگزار شد، براي جامعه پزشكي كشور و بيش از 200 هزار پزشك با تخصص‌هاي مختلف كاملا مشهود است.
از نخستين هفته‌هاي سال جديد كه زمزمه‌هاي چگونگي برگزاري اين دور از انتخابات مطرح بود، مسوولان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكي، چهره‌هاي پيشكسوت جامعه پزشكي، نمايندگان پزشك مجلس و اعضاي كميسيون بهداشت كه طبق قانون، وظيفه حضور و سياستگذاري و نظارت بر انتخابات نظام پزشكي را بر عهده دارند، صرف‌نظر از آن‌كه هر كدام چه گرايش و صبغه سياسي و فكري داشتند، تلاش كردند با مشي معتدل و صلح‌جويانه و با هدف تلاش براي تغيير بهينه ساختار اين قديمي‌ترين نهاد غير دولتي نخبگان كشور صحبت كنند. در حالي كه در اين دور از انتخابات، پزشكاني كه هم به سبب تبحر حرفه‌اي و هم به سبب فعاليت‌هاي سياسي، از چهره‌هاي شاخص جامعه پزشكي به شمار مي‌روند، براي حضور در انتخابات صنفي پزشكان شركت كرده‌اند، اما رد و تاييد صلاحيت پزشكان نامزد در انتخابات، كاملا از يك روند قانوني تبعيت مي‌كند. بنا بر شنيده‌هاي «اعتماد» از مجموع 5 هزار و 542 نفر نامزد شركت در اين دور از انتخابات، تقريبا تمام شركت‌كنندگان تاييد صلاحيت شده‌اند مگر آنكه به واسطه مشكلاتي كه در قانون انتخابات نظام پزشكي به عنوان مانع تاييد صلاحيت آن نامزد برشمرده شده است. يك منبع آگاه در نظام پزشكي به «اعتماد» خبر داده كه موارد رد صلاحيت، صرفا شامل پرونده‌هاي اخلاقي و تخلفات حرفه‌اي بوده و با وجود آن‌كه در اين دوره هم تنوع گوناگوني از سلايق سياسي با يكديگر به رقابت صنفي مي‌پردازند، برخلاف دور پيشين انتخابات، هيچ‌يك از نامزدها به دليل گرايش‌ها و فعاليت سياسي از حضور در انتخابات منع و محروم نشده است. آن هم در حالي كه جامعه پزشكي، از وضعيت بررسي صلاحيت‌هاي نامزدهاي دور ششم انتخابات، خاطره تلخي از بابت رد صلاحيت بسياري از اصلاح‌طلبان صرفا به دليل تفاوت 180 درجه‌اي مسير و مشي نامزدهاي جريان اصلاحات با رييس دولت دهم دارد؛ نامزدهايي كه در اين كشور وزير بودند و معاون بودند و رييس بودند اما سياست ورزي‌هاي مغرضانه رييس دولت دهم، راه حضور اين پزشكان بارز را در نظام صنفي شان مسدود كرد. اين دور از انتخابات نظام پزشكي يك تفاوت ديگر هم با دور پيشين دارد و جامعه پزشكي كه طي 4 سال گذشته، فضاي حاكم بر انتخابات مجلس يازدهم، پنجمين دور شوراهاي شهر و روستا و دوازدهمين دور رياست‌جمهوري را رصد كرده، به اين نتيجه رسيده كه بايد در چيدمان و گروه‌بندي بينش فكري و سياسي نامزدها، تغييري با هدف كسب آراي هرچه بيشتر نامزدهاي موافق دولت ايجاد شود.
تشكيل و فعاليت تبليغاتي همزمان ائتلاف‌هاي متنوع كه چهره‌هاي اصلاح‌طلب، صدر فهرست اغلب ائتلاف‌ها را از آن خود كرده‌اند، از تفاوت‌ها و تمايزهاي اين دور از انتخابات نظام پزشكي است. در عين حال، همانند انتخابات مجلس و شوراهاي شهر و روستا و رياست‌جمهوري، در حاشيه اين ائتلاف‌ها، چهره‌هاي مستقل، يا با دلايل شخصي يا به سبب آن‌كه هنوز براي غالب جامعه پزشكي چندان شناخته شده نيستند هم، خارج از ائتلاف و به عنوان نامزدهاي مستقل، تبليغات خود را آغاز كرده‌اند كه به نظر مي‌رسد تعداد چهره‌هاي مستقل در ساير استان‌ها، به مراتب بيش از تهران و پايتخت باشد. در عين حال برخي پزشكان هم كه اكنون در بدنه دولت صاحب سمت و مقام هستند، داوطلبانه از ورود به هر ليست و ائتلافي خودداري كرده‌اند و مايلند در فهرست مستقل‌ها به رقابت بپردازند. اما روز گذشته، تهران شاهد برگزاري نشست‌هاي نامزدهايي از فهرست‌هاي گوناگون بود و از جمله، نشست نمايندگان انجمن‌هاي علمي - پزشكي كه علي اصغر پيوندي، رييس فعلي نظام پزشكي تهران بزرگ و رييس فعلي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي هم حضور داشت و بنا بر شنيده‌هاي «اعتماد» از اتفاقات دولت دوازدهم، تغيير مسووليت رييس فعلي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي به سمت مسووليتي مهم‌تر (شايد به عنوان رييس آينده جمعيت هلال احمر) خواهد بود.
در حالي كه بنا بر شنيده‌هاي «اعتماد» سيد تقي نوربخش، مديرعامل فعلي سازمان تامين اجتماعي هم از جمله نامزدهايي است كه ترجيح داده به عنوان نامزد مستقل در انتخاب حضور داشته باشد، روز گذشته نشست ائتلاف سپيد (ليست اميد) هم از ديگر نشست‌هاي تبليغاتي بود كه با حضور محمدرضا ظفرقندي، دبيركل انجمن جامعه پزشكي ايران و علي تاجرنيا، قائم‌مقام دبيركل انجمن اسلامي جامعه پزشكي ايران برگزار شد و اعضاي اين ائتلاف بر جلوگيري از ورود چهره‌هاي رده بالاي دولتي به اين نهاد صنفي تاكيد كردند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون