آيندهاي روشن براي صنعت هستهاي
خوشبختانه فضا براي مانور دشمن در نتيجه اين توافق تاريخي بسيار محدود شده است. گذشت زمان به خوبي نشان خواهد داد كه برقراري اجماعي دوباره از كشورهاي مختلف جهان به منظور فشار بر جمهوري اسلامي ايران و ايجاد سازوكاري حقوقي- سياسي- بينالمللي مشابه آنچه شش قطعنامه فصل هفتمي شوراي امنيت سازمان ملل و رژيمهاي تحريمي يكجانبه و منطقهاي و اروپايي ايجاد كرده بود به امري تقريبا محال تبديل شده است.
در ارزيابي درستي اين راه پيموده نبايد مرتكب خطاي انتظار از برجام براي بهبود همه شاخصهاي اقتصادي خرد و كلان كشور شد. اقتصاد كشور همواره از مشكلات ساختاري و كهنهاي رنج برده كه حل آن مستلزم مجموعهاي از اصلاحات عميق اقتصادي، پولي و مالي و غيره است كه دولت يازدهم به درستي گامهاي اساسي و مهم اوليه در اين مسير را برداشته كه يكي از آنها در كنار ديگر اقدامات، برداشتن موانع ايجاد شده خارجي فشارهاي تحريمي در مسير بالندگي اقتصادي در نتيجه مذاكرات است. بدون اين اقدام مسير به هيچوجه براي اصلاحات اساسي و ساختاري آماده نبود. از سوي ديگر دشمني امريكا با جمهوري اسلامي ايران نبايد آنقدر كوچك در نظر گرفته شود كه انتظار اين را داشت كه در نتيجه برجام اين دشمنيها خاتمه يافته و اين گونه در جامعه القا شود كه فشارهاي سياسي، اقتصادي و نظامي امريكا بعد از برجام بايد به پايان ميرسيد. اين دشمني ابعاد بزرگي داشته و از نوع جوهري و وجودي است. منتهاي آمال استكبار جهاني نبود هيچ گونه صداي مخالف در عرصه منطقهاي و جهاني است و سياستهاي آن در راستاي حذف هرگونه صدا و نيروي مخالف در مسير اهداف شيطاني خود تنظيم شده است. سياست تغيير نظام و شكست انقلاب اسلامي همواره از اركان مهم سياست خارجي امريكا بوده و خواهد بود. مذاكرهكنندگان كشورمان آنگاه كه مشغول مذاكراتي سخت بودند به خوبي از مكنونات طرف مقابل و سياستهاي اصولي دشمن آگاه بوده و در عين حال ميدانستند نبايد اجازه دهند كه امريكا اهداف خود را تبديل به اهداف كشورهاي جهان از جمله اروپا و ديگر كشورها كند. اگر برجام را پذيرش محدوديتهاي مقطعي موقت صنعت هستهاي براي حفظ دستاوردهاي شكوهمند آن و نيز تغيير پارادايم سياسي- اقتصادي به نفع جمهوري اسلامي ايران تعبير كنيم، بيترديد جمهوري اسلامي ايران برنده واقعي اين كارزار سياسي- فني در سطح عالي ديپلماسي جهاني است. جمهوري اسلامي ايران در نتيجه اين مذاكرات اراده خود مبني بر ضرورت پذيرش حق غنيسازي ايران را بر قدرتهاي جهاني كه مايل به پذيرش اين حق حتي براي نزديكترين متحدين خود نيستند تحميل كرد. شش قطعنامه ظالمانه فصل هفتمي شوراي امنيت كه فشار سياسي، اقتصادي و امنيتي براي كشور ايجاد كرده و سايه جنگ بر سر ملت ايران انداخته بود را برداشت، پرونده ساختگي موسوم به ابعاد احتمالي نظامي (پيامدي) را براي هميشه از روي ميز شوراي حكام آژانس بينالمللي انرژي اتمي كنار زد، فضاي مناسب جديدي براي اقتصاد كشور به وجود آورد و از همه مهمتر اينكه زمينه پويايي هرچه بيشتر صنعت هستهاي كشور در كنار حفظ دستاوردهاي دانشمندان و متخصصي جوان اين مرز و بوم را فراهم آورد. انجام موفقيتآميز فاز نخست باز طراحي راكتور تمام آب سنگين خنداب توسط متخصصين و دانشمندان هستهاي كشور، تاييد اين باز طراحي از جانب متخصصين هستهاي چيني، فروش و صدور آب سنگين توليدي دانشمندان ايراني به قدرتهاي تراز اول و صنعتي جهان، از طريق گاز يو اف سيكس بسانتريفيوژهاي پيشرفتهاي آر هشت، ايجاد امكان توليد سوخت غني شده انواع رآكتورهاي تحقيقاتي و قدرت، تدوين و اجراي نقشه راه توليد سوخت هستهاي، همكاريهاي مفيد آغاز شده با اروپا و كشورهاي مطرح جهاني در اين صنعت در حوزههاي مختلف ايمني، تحقيق و توسعه، گداخت و امكان مشاركت متخصصين و دانشمندان كشورمان در پروژه جهاني ايتر، افزايش ذخاير استراتژيك كيك زرد وافزايش توليد داخلي اين ماده اوليه مهم، همگي خبر از آيندهاي روشن براي صنعت هستهاي كشور ميدهد.