• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3854 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۴ تير

گفت‌وگوي «اعتماد» با علي كفاشيان درباره روزهاي عجيب فوتسال

اگر روزي مرا نخواستند كنار مي‌روم

مهدي روزخوش

علي كفاشيان كه رياست فدراسيون فوتبال را برعهده داشت با آمدن مهدي تاج، به عنوان نايب‌رييس فدراسيون و البته رييس كميته فوتسال مشغول به كار شد. او كه هنوز شوخي‌ها و خنده‌هايش را دارد، وقتي در مقابل خبرنگاران قرار مي‌گيرد سعي دارد با كمك همين شوخي‌ها از پاسخ برخي سوالات شانه خالي كند اما با اين حال در اظهارنظري صريح عنوان كرد، كي‌روش بهترين گزينه براي فوتبال ايران است. تيم ملي فوتسال ايران اين روزها شرايط حساسي دارد و در حالي كه بايد خودش را براي جام ملت‌هاي 2018 آماده كند، هنوز وضعيت اردوها و برنامه‌هاي تمريني‌اش مشخص نيست. براي بررسي وضعيت اين روزهاي فوتسال و البته فوتبال ايران با علي كفاشيان هم‌كلام شديم تا از زبان نايب‌رييس فدراسيون فوتبال و رييس كميته فوتسال اطلاعات دقيق‌تري كسب كنيم.

 

ابتدا مي‌خواهيم درباره شايعه كناره‌گيري شما از رياست كميته فوتسال صحبت كنيم. مي‌خواهيد استعفا بدهيد؟

اين گونه اخبار و حواشي فقط شايعه هستند. تا زماني كه بخواهند، در كنار فوتسال خواهم بود و اگر روزي نخواستند كنار مي‌روم.

شخص ديگري به غير از شما مي‌تواند رييس كميته فوتسال باشد؟

چرا نباشد؟ ما در حال‌ حاضر هستيم و مديران ديگري هم مي‌توانند كمك كنند. شما رسانه‌ها با ما خوب نيستيد!

شما رياست كميته‌ فوتسال AFC را بر عهده داريد و قرار است كه سه‌شنبه براي حضور در جام باشگاه‌هاي آسيا به ويتنام برويد، آيا جلسه‌اي در حاشيه مسابقات برگزار مي‌شود؟

بله. قرار است جلسه‌اي با اعضاي AFC برگزار كنيم و دستور كار جلسه 80 صفحه‌اي داريم. جام باشگاه‌ها با 14 تيم برگزار مي‌شود، اما مي‌خواهيم در جلسه پيش رو پيشنهاد 16 تيمي شدن مسابقات را از سال 2018 مطرح كنيم. همان طور كه مي‌دانيد اين مسابقات با هشت تيم از سال 2010 برگزار مي‌شود، اما به دنبال اين هستيم تا تعداد تيم‌ها را افزايش دهيم. همچنين در اين جلسه بحث ارزيابي از ليگ كشورها مطرح خواهد شد تا شانزده كشوري كه در جام باشگاه‌هاي آسيا شركت مي‌كنند، ليگ با كيفيت و فعالي داشته باشند. همچنين مي‌خواهيم باشگاه‌ها را به سمت حرفه‌اي شدن ببريم. موضوع ديگري كه مي‌خواهيم آن را بررسي كنيم به فوتسال بانوان مربوط است، چرا كه در آخرين تصميم AFC قرار شده است تا جام ملت‌هاي بانوان آسيا نيز به ارديبهشت ماه سال 97 منتقل شود. متاسفانه كشورها در بخش بانوان غير فعال هستند و در حالي كه ما از چند كشور براي ميزباني جام ملت‌هاي آقايان آسيا پيشنهاد داريم، اما براي بانوان هيچ كشوري ميزباني را بر عهده نمي‌گيرد. بنابراين در ويتنام مي‌خواهم با چند كشور در اين باره صحبت كنم.

آيا ميزبان جام جهاني 2020 مشخص شده است؟

خير، فعلا جلسه‌اي براي انتخاب ميزبان برگزار نشده است. از زماني كه فرم‌هاي مربوط به ميزباني را پر كرده‌ايم، هيچ فعاليتي از سوي فيفا صورت نگرفته است. چهار كشور مدنظر آنها هستند و ابتدا بايد امكانات را ارزيابي كنند. بعد از بازرسي نماينده‌هاي فيفا از امكانات اين چهار كشور گزارشي به هيات رييسه فيفا ارسال مي‌شود. اين هيات‌رييسه است كه بر اساس اين گزارشات ميزبان را انتخاب مي‌كند. 26 كشور در اين هيات‌رييسه عضو هستند و بايد راي‌گيري صورت بگيرد، اما هنوز كارها جلو نرفته است و من از عملكرد فيفا در اين زمينه متعجبم‌، چون زمان زيادي به جام جهاني بعدي باقي‌ مانده است و بايد از الان كارش را شروع كند.

براي كسب ميزباني رايزني لازم را داشته‌ايد؟

ما ديگر كميته‌ فوتسالي نداريم، چرا كه فيفا اين كميته‌ را منحل اعلام كرده است. ما هم تلاش مي‌كنيم تا لابي‌هايي را انجام دهيم و آقاي تاج هم در كميته‌ مسابقات فعاليت داشته است و با مسوولان فيفا مذاكره كرده تا ميزباني را بگيريم.

آيا قرار است در جلسه آتي AFC پيشنهادي براي فوتسال ايران بدهيد؟

بله. ما مي‌خواهيم مسابقات زير 20 سال بانوان را هم در سطح آسيا برگزار كنيم، چون اين موضوع به نفع فوتسال ايران خواهد بود. همچنين كادرفني تيم‌ ‌ملي آقايان از ما خواسته بود تا در AFC، برگزاري مسابقات زير 20 سال را به زير 21 سال تغيير دهيم، اما اين موضوع نمي‌تواند تصويب شود، چرا كه فيفا هم خودش مي‌خواهد مسابقات زير 20 سال را به تورنمنت‌هايش ‌اضافه كند.

عنوان شده قرار است جام باشگاه‌هاي آسيا 16تيمي برگزار شود. اگر اين گونه باشد سهميه ايران افزايش مي‌يابد؟

امكان دارد براي دو تيمي كه ‌اضافه مي‌شود، بازي‌هاي مقدماتي را برگزار كنيم، اما اين بستگي به تعداد تيم‌هاي متقاضي براي شركت در اين مسابقات دارد.

پس سهميه فوتسال ايران در جام باشگاه‌هاي آسيا به دو تيم افزايش نمي‌يابد؟

قطعا براي سال 2018 اين اتفاق نخواهد افتاد، اما ضوابط جديدي را براي سال 2019 به بعد طراحي مي‌كنيم و شايد بر اساس آن ضوابط، سهميه ايران افزايش يابد، اما به اين زودي‌ها اين اتفاق نخواهد افتاد. بايد جلو برويم و ببينيم كه چه ضوابطي طراحي مي‌شود.

مديريت در فوتبال و فوتسال را چطور مقايسه مي‌كنيد؟

بنده در حال‌ حاضر نايب‌رييس فدراسيون فوتبال هستم و اگر كاري باشد، انجام مي‌دهم، چون نايب‌رييسي وظايف خاصي ندارد. من را در حال‌ حاضر به فوتسال فرستاده‌اند و تا زماني كه بخواهند كار را انجام مي‌دهيم و اگر نخواهند اينجا دكور هستيم!

آقاي كفاشيان مي‌خواهم درباره فوتبال هم صحبت كنيد. در چند روز اخير حواشي زيادي در فوتبال ايران رخ داد. كي‌روش عليه اسدي بيانيه داد و اسدي هم مصاحبه‌هاي تندي را انجام داد. اين شرايط را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

بايد كمك كنيم حواشي را كم كنيم. صحبت كردن از اين گونه مسائل فقط به اين حاشيه‌ها دامن مي‌زند. اما در كل معتقدم كي روش بهترين گزينه براي تيم ملي فوتبال ايران است و دكتر اسدي هم زحمات زيادي براي فدراسيون كشيده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون