• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3860 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱ مرداد

نطق حساب شده

تميم بن حمد: با پول نمي‌توان همه‌چيز را خريد

بعد از گذشت حدود دوماه از انتشار اظهارات منسوب به تميم بن حمد، امير قطر و آغاز ائتلاف‌سازي عليه اين كشور، امير قطر با نطقي تلويزيوني اعلام كرد كه كشورش آماده گفت‌وگو براي حل بحران ايجاد شده است و تاكيد كرد كه هر راه‌حلي بايد بر اساس احترام به اصل حاكميت كشورها بر سرنوشت خود تنظيم شده باشد و تلاش نشود كه دستورات كشورهاي ديگر به قطر ديكته شود بلكه مذاكره با هدف رسيدن به راهكاري براي پايان دادن به اختلافات شكل بگيرد.
وي همچنين از كشورهاي عربي و غير عربي كه از قطر حمايت كرده يا حداقل در كنار كشورهاي محاصره‌كننده قرار نگرفته‌اند، تقدير كرد و گفت: سريعا مشخص شد كه جوامع غربي تنها به دليل اختلافات ديپلماتيك به يك كشور اتهام حمايت از تروريسم نمي‌زنند زيرا اين روش نه تنها ظلم به شمار مي‌رود بلكه به روند مقابله با تروريسم هم ضربه وارد مي‌كند.
امير قطر به‌شدت از كشورهاي محاصره‌كننده قطر انتقاد كرد و گفت كه برخي از برادران ما فكر مي‌كنند به تنهايي در اين جهان زندگي مي‌كنند و با پول مي‌توانند هرچيزي را خريداري كنند، اما كشورهايي كه ساختار نظام‌مندي دارند و موسسه‌ها در آن كشورها دولت را هدايت مي‌كنند به آنها نشان دادند كه تنها نيستند و كشورها به منافع خود در آينده فكر مي‌كنند.
تميم بن حمد افزود: مي‌دانيم كه اختلافاتي در زمينه نگرش سياسي مستقل ما در زمينه سياست خارجه با كشورهاي عربي ديگر وجود دارد، ما نيز با برخي سياست‌هاي خارجي كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس به ويژه در زمينه حمايت از خواسته‌هاي ملت‌ها، مقابله با اسراييل و تروريسم مخالفيم اما اختلاف نظر قرار نيست دوستي و صميميت را از بين ببرد، خيلي افسوس خورديم كه چگونه برخي كشورها از روش شايعه‌سازي عليه قطر استفاده كردند.
امير قطر درباره اتهام حمايت اين كشور از تروريسم هم گفت كه دوحه در حال مبارزه با تروريسم است و اين مساله‌اي است كه ديگر كشورها به آن اعتراف مي‌كنند و افزود: تعريف قطر با تعريف برخي كشورها در خصوص منابع تروريسم مختلف است زيرا قطر معتقد است كه دين منبع تروريسم نيست و بايد منابع تروريسم را در جامعه‌اي كه با سرخوردگي ايدئولوژي ترور را توليد مي‌كند، مقابله كرد. وي همچنين از نقش كويت براي ميانجيگري در ماجراي قطر با كشورهاي عربي تقدير كرد و گفت كه كشورش ارزش بالايي براي ميانجيگري امير كويت قايل است.
وي همچنين از اقدامات حمايتي تركيه از قطر نيز تقدير كرده و گفت از تركيه به خاطر فعال‌سازي توافق همكاري مشترك و از ديگر كشورها كه آب‌هاي سرزميني و مرزهاي هوايي خود را به روي ما باز كردند در شرايطي كه برادران ما مرزها را به روي ما بسته بودند، تقدير مي‌كنيم.
امير قطر همچنين خطاب به مردم كشورش گفته شايد حكمتي در اين مساله بوده زيرا در نهايت جامعه اين كشور ارزش انسانيت را در شرايط اينچنيني درك مي‌كند و متوجه مي‌شود كه دولت توان مقابله با اين اقدام‌ها براي كنترل وضعيت كشور و پاسخ‌دهي به احتياجات مردم را داشته است.
روزنامه العربي‌الجديد در تحليل نطق امير قطر نوشته كه بعد از گذشت دو ماه از بحران پاسخ شيخ تميم بن حمد به ادعاهاي كشورهاي عربي عليه اين كشور با وجود آثار منفي محاصره اعمال شده از سوي ابوظبي، رياض، منامه و قاهره عليه قطر متوازن و حساب شده بود.
براساس اين گزارش برخي انتظار داشتند كه لحن امير قطر در پيامي كه مي‌خواهد منتشر كند، تند‌تر باشد اما در عوض در نطق خود پيام‌هاي زيادي را در زمينه داخلي و خارجي ارايه داد.
اول اينكه حضور امير قطر در يك نطق تلويزيوني نشان داده كه اين كشور از شوك حاصل از بحران ايجاد شده عبور كرده و اين به معناي اين است كه كشورهاي عربي ديگر نمي‌توانند قطر را در حالي كه در برابر آنها تسليم شده و پرچم سفيد را بالا مي‌برد، مشاهده كنند. پيام ديگري كه قطر به عاملان بحران داده اين است كه دوحه بدون تنش با آنها مقابله مي‌كند و حتي آماده است كه گذشته را فراموش كرده و مرحله جديدي را بر اساس دو شرط با اين كشورها شروع كند.
احترام به حاكميت كشورها و اينكه گفت‌وگو بدون ديكته از سوي ديگر جريان‌ها و طرف‌ها صورت بگيرد در عين حال بر ميانجيگري كويت و حمايت امريكا، تركيه، فرانسه، بريتانيا و روسيه از آن تكيه شود.
ساعت‌ها بعد از صدور بيانيه امير قطر، سعود القحطاني، مشاور ديوان پادشاهي عربستان اعلام كرد كه بيانيه امير قطر را اگر يك دانش‌آموز دبيرستاني نوشته بود در امتحان نمره كافي كسب نمي‌كرد.
القحطاني نوشته بيانيه امير قطر مثل انشايي بود كه عزمي بشاره براي شيخ تميم بن حمد نوشته و تلاش كرده از طريق آن دل غربي‌ها را به دست آورده و حس ترحم مردم را برانگيزد. قطري‌ها اما در فضاي مجازي با راه انداختن هشتگي براي تميم بن حمد از او حمايت كرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون