• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3860 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱ مرداد

چهره‌ها- خبرها

ادامه پيشروي نيروهاي حزب‌الله لبنان و ارتش سوريه در عرسال
حزب‌الله لبنان كه طي دو روز گذشته مشغول عمليات خود در اين منطقه است، توانست منطقه جوار الشيح، وادي كريتي، ظليل الابيض و سرج قويصف در جنوب تپه‌هاي شهرك عرسال را به دست بگيرد. حزب‌الله و ارتش سوريه در روز اول نيز در راستاي عمليات خود براي پاكسازي مرزهاي دو كشور از وجود شورشيان مسلح، كنترل برخي مناطق در ارتفاعات عرسال و قلمون را به دست گرفته بودند. به گزارش ايسنا، به نقل از روزنامه مستقل رأي اليوم، در دومين روز عمليات نيروهاي مقاومت توانستند علاوه بر تسلط بر قرنة وادي‌الخيل، ارتفاعات مناطق همجوار الشيح، وادي كريدي، الضليل الابيض، سرج قويصف، بر ارتفاعات ضهرالصفا، ضليل الخيل، ارتفاعات كره 2، قرنه خربه الجوار و ارتفاعات الضليل، حرف، ارتفاعات الشجره در منطقه فليطه در قلمون غربي تسلط يابند. پيش‌تر حزب‌الله لبنان در ادامه پيشروي خود در عرسال، كنترل وادي الدقيق و وادي الزعرور را كه مركز فعاليت‌هاي جبهه النصره بوده است، در دست گرفت. همچنين نيروهاي حزب‌الله كنترل مناطق ديگري در جبل‌القنزح در ارتفاعات عرسال را از دست النصره خارج كردند. نيروهاي حزب‌الله لبنان همچنين ارتفاعات الكره، ضليل‌الحاج، حرف‌الصعبه در فليطه واقع در قلمون سوريه را نيز آزاد كردند. شهرك عرسال لبنان و ارتفاعات كوه‌هاي اطراف آن از آغاز بحران سوريه به پايگاهي براي شورشيان سوري و همفكران لبناني آن تبديل شده است. با وجود اينكه عرسال در استان بعلبك كه تحت سيطره نظامي و سياسي حزب‌الله است، قرار دارد اما اين شهر همواره از كنترل حزب‌الله خارج بوده است.  

 

عربستان مقصركشتار غيرنظاميان در يمن
سازمان ملل ائتلاف متجاوز تحت رهبري عربستان را مقصر يك حمله هوايي مرگبار به غيرنظاميان طي روزهاي گذشته در يمن دانست و گفت كه در منطقه‌اي كه ائتلاف به آن حمله كرده هدف نظامي وجود نداشته است. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري فرانسه، اين حمله كه روز سه‌شنبه گذشته در شهرستان «موزع» در استان تعز در جنوب غرب يمن رخ داد دست‌كم ۲۰ كشته شامل چهار كودك برجاي گذاشت. دفتر حقوق بشر سازمان ملل كه تلفات اين حمله را ۱۸ تن دانسته گفت: اين حمله سه خانواده را كه در يك خانه حصيري موقت ساكن بودند و بعد از آواره شدن از خانه‌شان در سه ماه پيش به دليل درگيري‌ها به اين محل رفته بودند، هدف قرار داد. اين دفتر در بيانيه‌اي اعلام كرد كه حمله هوايي از جانب نيروهاي ائتلاف عربي كه در اشاره به ائتلاف متجاوز تحت رهبري عربستان بوده، صورت گرفته است. اين بيانيه تصريح كرد: به نظر نمي‌رسد كه در نزديكي محل اين حمله هوايي و خانه ويران شده هيچ گونه هدف نظامي وجود داشته باشد. اين در حالي است كه ائتلاف عربستاني از بابت ايجاد تلفات غيرنظامي فراوان در يمن مورد انتقاد قرار گرفته است. سازمان ملل خواهان تحقيقات بي‌طرف و جامع درمورد حمله اخير شد. در عين حال سازمان جهاني بهداشت نيز هشدار داد كه تعداد مبتلايان به بيماري‌هاي مسري مرگبار شامل وبا و اسهال در يمن تا ۱۹ جولاي به حدود ۳۷۰ هزار تن رسيده است. فرحان حق، معاون سخنگوي دبيركل سازمان ملل نيز، به نقل از زيد بن رعد الحسين كميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل اعلام كرد: حملات هوايي ائتلاف عربي سه‌شنبه گذشته منطقه الهاملي موزع در شمال پادگان خالد واقع در تعز را مورد هدف قرار داد و ۱۸ غيرنظامي كه در بين آنها كودكان نيز بودند، قرباني شدند. همچنين اين دفتر احترام به قوانين انساني بين‌المللي و تعهد به حقوق بشر طبق قوانين بين‌المللي را به طرف‌هاي درگير متذكر شد.

افشاي اسنادي ديگر عليه دادستان كل امريكا
 در ادامه جنجال بر سر موضوع «تباني» تيم كارزار انتخاباتي دونالد ترامپ با روسيه، گزارش تازه روزنامه امريكايي درباره مطرح شدن موضوعات مرتبط با انتخابات در ديدار وزير كنوني دادگستري دولت دونالد ترامپ با سفير روسيه جنجالي تازه به پا كرده است. به گزارش فارس به نقل از واشنگتن پست، سفير روسيه در امريكا به مقامات بالادستي خودش در مسكو گفته كه او در دو ديدار سال گذشته با «جف سشنز» سناتور سابق امريكايي، درباره مسائل مرتبط با انتخابات رياست‌جمهوري صحبت كرد. روزنامه امريكايي به نقل از مقامات سابق و كنوني گزارش داده كه بر اساس اطلاعات به دست آمده از شنود مكالمات «سرگئي كسيلياك» توسط سازمان جاسوسي امريكا، او در بازگو كردن دو مكالمه‌اش با سشنز به اين موضوع اشاره كرده است. يك مقام سابق اطلاعاتي امريكا گفته كه سناتور سابق ايالت آلاباما (وزير كنوني دادگستري) و سفير روسيه درباره روابط امريكا-روسيه در دولت احتمالي ترامپ و همچنين مواضع او در قبال روسيه صحبت داشتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون