• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3864 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۵ مرداد

10 روز مانده به معرفي وزراي جديد

در حياط هيات دولت چه گذشت؟

گروه سياسي| حياط پاستور، 10 روز مانده به تغييرات كابينه، همچون چهارشنبه‌هاي گذشته با حضور برخي وزرا و معاونان رييس‌جمهور در جمع خبرنگاران همراه بود. جايي كه سوال تكراري «آيا در كابينه بعدي حضور داريد؟» دست از سر ياران روحاني در دولت يازدهم برنمي‌دارد، باز هم نمي‌تواند همراهان روحاني در دولت دوازدهم را مشخص سازد. در اين ميان البته فقط وزير صنعت بوده كه نامش را از ليست وزيران خط خورده مي‌داند و مي‌گويد: «اگر منظور از حضور در كابينه، بودن در وزارتخانه است كه ان‌شاءالله وزير نخواهيم بود، چرا كه درخواست‌مان اين است كه كارها قدري سبك‌تر شود». محمود واعظي اما در حالي در حياط پاستور حاضر شد كه خبرنگاران «سمت رياست دفتر رييس‌جمهوري» را به او تبريك مي‌گفتند، اما او تنها به لبخندي اكتفا كرد تا از پاسخگويي سر باز زند. وزير ارتباطات بالاخره در برابر اين پرسش كه آيا درباره رياست دفتر رييس‌جمهوري با وي صحبتي شده يا نه، آن را مورد تاييد قرار مي‌دهد و مي‌گويد: «در دولت بعدي وزير ارتباطات نخواهم بود و درباره موضوع رياست دفتر رييس‌جمهور با من صحبت‌هايي شده است، اما اجازه دهيد كه رييس‌جمهوري در اين زمينه تصميم‌گيري كند. اينكه سوال شد بايد بگويم كه احتمالا در دولت هستم و اينكه در چه سمتي باشم را رييس‌جمهوري اعلام خواهند كرد». از جمع معاونان رييس‌جمهور هم، حسينعلي اميري همچنان خود را بي‌خبر از چيدمان كابينه مي‌نامد. او عنوان مي‌كند كه «هنوز در اين زمينه به‌طور مصداقي در دولت موضوعي مطرح نشده است». وزير اطلاعات هم كه در هفته گذشته اعلام كرده بود سرباز دولت است، اين هفته نيز باز همين جمله را تكرار مي‌كند و البته از پاسخ به بقيه سوالات سياسي طفره مي‌رود. سيدمحمود علوي كه با در دست گرفتن ميكروفن شبكه خبر در كسوت يك خبرنگار ظاهر مي‌شود، در پاسخ به يكي از خبرنگاران كه از او پرسيد به عملكرد خودتان در دوره وزارت اطلاعات چه نمره‌اي مي‌دهيد؟ مي‌گويد: آيا در كلاس دبستان كه بوديد خودتان به املاي‌تان نمره مي‌داديد؟ او اما با وجود اصرار برخي خبرنگاران براي تاييد يا تكذيب خبر بازداشت تعدادي از مداحان، تنها به اين جمله اكتفا مي‌كند كه: «من وزير اطلاعات هستم، اطلاعات مي‌گيرم اطلاعات نمي‌دهم.
سه تعاوني غيرمجاز به‌زودي
 تعيين تكليف مي‌شوند
رييس كل بانك مركزي با حضور در جمع خبرنگاران، وقتي در برابر پرسش اقداماتش در خصوص موسسات اعتباري غيرمجاز قرار گرفت، گفت: «غير از تعاوني‌هاي منحله ادغامي در كاسپين، سه تعاوني ديگر هم داريم كه غيرمجاز هستند كه به زودي خبر تعيين تكليف آنها را هم اعلام مي‌كنيم كه با اين وجود ديگر هيچ موسسه غيرمجازي نخواهيم داشت.» ولي‌الله سيف اعلام كرد: «ما در مورد سپرده‌گذاران تعاوني‌هاي ادغامي در موسسه كاسپين تا صد ميليون تومان را تعيين‌تكليف كرده‌ايم و خوشبختانه الان شرايط مناسب است و مبالغ بالاتر را هم تعيين تكليف خواهيم كرد و اين كار حتما انجام خواهد شد. وي همچنين درباره وضعيت تعاوني‌هاي غيرمجاز در كشور اظهار كرد: از مردم تقاضا مي‌كنيم كه از اين پس دقت كنند و به هيچ‌وجه به موسساتي كه با نرخ‌هاي فريبنده پول‌هاي مردم را جمع مي‌كنند، اعتماد نكنند و به موسسات و بانك‌هاي مجاز رجوع كنند. رييس كل بانك مركزي با بيان اينكه برخي موسساتي كه امروز مشكلاتي ايجاد كرده‌اند داراي سابقه‌اي در حدود ۲۰ سال هستند، اظهار كرد: زماني كه بايد جلوگيري از فعاليت‌هاي آنها انجام مي‌شد تا اجازه ندهند چنين رشد چشمگيري داشته باشند، اقدام به موقعي انجام نشد و يكي از بحث‌هايي كه ما الان داريم اين است كه تدابيري را بينديشيم كه در آينده احتمال بروز چنين مصيبت‌هايي كاهش پيدا كند و ما خوشحاليم كه در اين دوره توانسته‌ايم ساماندهي‌هايي را در اين زمينه انجام دهيم. وي در پايان تاكيد كرد: ما جلسات مشتركي را بين قوه قضاييه، مجلس و بانك مركزي برگزار كرديم و كوشيده‌ايم هماهنگي‌هايي ايجاد كنيم تا خسارت‌ها به حداقل خود كاهش پيدا كند و مردم به اصل مبالغ خود برسند اما بالاخره مردم بايد تحمل و صبر هم داشته باشند. رييس بانك مركزي با بيان اينكه حذف صفر از واحد پولي نيازمند يك وضعيت باثبات طولاني‌مدت در اقتصاد كشور است، گفت: اميدواريم به زودي به اين شرايط دست پيدا كنيم و اقدامات لازم را در اين زمينه انجام دهيم.
مگر مي‌شود همكاري دولت و سپاه
وجود نداشته باشد؟
ديدار فرماندهان ارشد سپاه با حسن روحاني از ديگر موضوعاتي بود كه جداي از استمرار حضور واعظي در دولت بعدي، مورد پرسش خبرنگاران قرار گرفت. واعظي گفت: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامي يك نهاد انقلابي در ايران است و همواره دولت و همه نظام نگاه‌شان به سپاه به عنوان يك نيروي انقلابي مخلص بوده است. البته به‌طور طبيعي ممكن است در شلوغي انتخابات حرف‌هايي هم زده شود كه بايد آنها را تمام شده بدانيم، زيرا اگر قرار باشد دولت چهار سال كشور را اداره كند مگر مي‌شود هماهنگي و همكاري بسيار نزديكي بين دولت وسپاه نباشد؟ ما وظيفه خود مي‌دانيم هر طور كه مي‌توانيم به سپاه كمك كنيم و انتظار و نياز هم داريم كه سپاه به دولت كمك كند، لذا فكر مي‌كنم اين ديدارها اتفاقات طبيعي بعد از انتخابات است كه رقابت‌ها كنار گذاشته مي‌شود و رفاقت‌ها براي كار در كشوري كه اطرافش اين همه ناامني است، شروع شود. سپاه خط مقدم جبهه است و دولت با تمام وجود از سپاه پشتيباني مي‌كند.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون