• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3864 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۵ مرداد

قدم‌هاي مثبت پكن- واشنگتن براي تحريم كره شمالي

روز گذشته برآوردي منتشر شد مبني بر اينكه كره شمالي مي‌تواند اوايل سال آينده ميلادي يك موشك بالستيك بين قاره‌اي با قابليت حمل كلاهك هسته‌اي را آزمايش كند. مقامات ايالات متحده در اين ارزيابي محرمانه نتيجه‌گيري كرده‌اند كه پيونگ يانگ توانسته به طور چشمگيري زمانبندي ساخت سلاح‌هاي بالستيك خود را براي رسيدن به شهرهاي امريكاي شمالي كاهش دهد. اين ارزيابي جديد توسط آژانس اطلاعات جاسوسي پنتاگون منتشر شد. گزارشي كه دوسال پيش رسيدن به موشك بالستيك با توان حمل كلاهك هسته‌اي را تا حدودي منتفي مي‌دانست. اما آزمايش‌هاي اخير موشكي كره شمالي و پيشرفت‌هاي فني و شگفت‌انگيزي كه دانشمندان اين كشور در ساخت موشك‌هاي بالستيك به دست آورده‌اند فراتر از آن‌چيزي است كه تحليلگران پيش‌تر به آن اعتقاد داشتند. در حال حاضر ارزيابي‌ها نشان مي‌دهد كره‌شمالي توانسته به فناوري‌هايي دست پيدا كند تا كلاهك‌هاي اتمي را با موشك‌هاي بالستيك به هزاران مايل دورتر از خانه شليك كند.
اين يافته‌هاي جديد، رهبران ايالات متحده و همپيمانان آسيايي را بر آن مي‌دارد تا تلاش‌هاي خود را براي متوقف كردن پيشرفت‌هاي كره شمالي براي از بين بردن تهديدهاي هسته‌اي و موشكي اين كشور افزايش دهند. دونالد ترامپ طي بازديد خود از لهستان در ماه جاري ميلادي وعده داد بسيار قوي با كره شمالي برخورد كند و پيشرفت‌هاي موشكي اين كشور را نيز متوقف كند. همچنين مايك پومپئو، رييس سازمان اطلاعات مركزي امريكا (سيا) نيز چندي پيش اعلام كرد، بررسي امكانات تغيير رژيم در كره شمالي در دستور كار قرار دارد و به گفته او مهم‌ترين مساله براي امريكا يافتن امكاناتي در راستاي جدا كردن رژيم كيم جونگ اون از سلاح اتمي است.
اما در پاسخ به اين موضوع، كره شمالي امريكا را آشكارا به حمله اتمي به قلب اين كشور تهديد كرد. خبرگزاري يونهاپ كره جنوبي، به نقل از خبرگزاري دولتي كره شمالي (KCNA) نوشت، «چنانچه امريكا جرات كند كوچك‌ترين نشانه‌اي از تلاش براي حذف رهبري معظم‌مان از خود بروز دهد، با پتك نيرومند اتمي خود كه در گذر زمان صيقل يافته و آبديده شده است، حمله‌اي بي‌رحمانه به قلب ايالات متحده خواهيم كرد.»
تهديدهاي كره شمالي هم‌زمان است با وجود شواهدي دال بر آزمايش موشكي پيونگ‌يانگ در روزهاي آينده.
به گفته محافل دولتي امريكا، رصد اطلاعاتي اين كشور در منطقه‌اي در شهر كوسونگ واقع در شمال غربي پيونگ‌يانگ، پايتخت كره شمالي، نشان از تحركات و نقل و انتقالاتي براي يك آزمايش موشكي دارد. سازمان‌هاي اطلاعاتي امريكا همچنين نقل و انتقال تجهيزاتي را رصد كرده‌اند كه مي‌توانند براي پرتاب موشك‌هاي قاره‌پيما يا ميان‌برد مورد استفاده قرار گيرند. با اين حال روز گذشته امريكا اعلام كرد كه در مذاكرات خود در خصوص تحريم‌هاي بيشتر عليه كره شمالي با چين به پيشرفت‌هاي خوبي رسيده است. اما نيكي هيلي نماينده امريكا در سازمان ملل گفت: اين موضوع آزموني واقعي براي تعامل با روسيه خواهد بود.
گزارش‌ها حاكي از اين است كه ايالات متحده به چين پيش‌نويس قطعنامه‌اي را براي اعمال تحريم‌هاي بيشتر عليه كره شمالي در مورد آزمايش موشكي روز چهارم جولاي ارايه داده است. ديپلمات‌هاي ارشد اظهار داشته‌اند كه هيلي طي روزها و هفته‌هاي اخير با 15 عضو شوراي امنيت در حال مذاكره بوده است.  نيكي هيلي در اين خصوص گفت: ما به طور مداوم با چين ارتباط داريم.
موضوعاتي در حال حركت هستند كه البته خيلي زود است كه بگوييم پيشرفت‌ها تا چه اندازه بوده است. با اين حال به نظر مي‌رسد هيلي نسبت به واكنش اولي چين راضي بوده است. وي به خبرنگاران گفت: ما مي‌دانيم كه چين در حال اشتراك و مذاكره با روسيه است. ما قصد داريم اين موضوع را با دقت بررسي كنيم كه اين اطمينان حاصل شود قطعنامه‌اي كه روي ميز شوراي امنيت مي‌رود تا حد امكان قوي باشد. سفير چين نيز در سازمان ملل به خبرنگاران گفت: ما در حال پيشرفت هستيم، زمان نياز داريم و سخت مشغول كار هستيم.
همچنين سخنگوي وزارت امور خارجه چين نيز روز گذشته در پكن گفت: حركت‌هاي سازمان ملل بايد به تضمين صلح، ثبات و انزواي هسته‌اي كره شمالي كمك كند. وي مي‌افزايد: همه طرف‌ها بايد فشار را حفظ كنند و همچنين به سختي كار كنند تا شرايط شتابزده در شبه جزيره رخ ندهد و به سرعت تنش‌ها را كاهش دهند. اين يك محيط و فضاي مناسب براي باز شدن تماس‌ها و مذاكرات است. به طور سنتي ايالات متحده و چين در خصوص تحريم‌هاي مربوط به كره شمالي و پيش از رفتن آن به صحن علني شوراي امنيت با يكديگر مذاكره مي‌كنند. اما خبرهاي غير رسمي حاكي از آن است كه امريكا، فرانسه و انگليس را نيز وارد مذاكرات كرده است. با اين حال امريكا نگران است كه در مسير اين قطعنامه روسيه در برابر امريكا قرار گيرد. گفتني است ايالات متحده و روسيه در شوراي امنيت بر نوع موشك بالستيك شليك شده توسط كره شمالي به‌شدت اختلاف دارند.
قدرت‌هاي غربي گفته‌اند كه آخرين موشكي كه توسط كره شمالي آزمايش شده يك موشك بالستيك بين قاره‌اي بوده است، در حالي كه روسيه اعلام كرد موشك شليك شده تنها يك موشك با برد متوسط بوده است.  ديپلمات‌هاي سازمان ملل معتقدند كه چين و روسيه يك اصل را دنبال مي‌كنند كه تنها آزمايش موشك دوربرد يا آزمايش هسته‌اي مشمول تحريم‌هاي سازمان ملل خواهد شد.  از همين رو هيلي گفت: هركسي كه با آن برخورد كرديم تصديق مي‌كند كه اين يك موشك بالستيك بوده است. اما حالا سوال اينجاست كه آيا آنها مي‌خواهند اين موضوع را تصديق كنند يا خير!با اين حال سفير چين در واشنگتن روز سه‌شنبه اعلام كرد كه پكن مخالف با تحريم‌هاي ثانويه و خارج از چارچوب شوراي امنيت است. در ماه ژوئن، ايالات متحده دو نفر از شهروندان چيني و يك شركت كشتيراني را براي كمك به برنامه هسته‌اي و موشكي كره شمالي در فهرست سياه امريكا قرار داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون