• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3864 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۵ مرداد

چهره‌ها- خبرها

نخست‌وزير اسپانيا درباره فساد مالي هم‌حزبي‌هايش در دادگاه حاضر شد

ماريانو راخوي، نخست‌وزير اسپانيا در دادگاهي در حومه مادريد براي اداي شهادت در ارتباط با پرونده فساد مالي هم‌حزبي‌هايش حاضر شده است. او نخستين نخست‌وزير اسپانيا است كه در زمان حضور در قدرت براي اداي شهادت در دادگاه حاضر مي‌شود. پرونده‌اي كه در دادگاه مطرح است مربوط به يك رسوايي فساد در حزب مردم، حزب حاكم اسپانيا است. پرونده درباره اتهام‌هايي در مورد پرداخت‌هاي غيرقانوني در مقياس بالا به نمايندگان سابق حزب مردم و كاركنان دولت براي گرفتن قراردادهاي دولتي است. راخوي كه از سال 2011 نخست‌وزير اسپانيا بوده، شخصا در اين پرونده متهم نيست اما خبرنگاران مي‌گويند او كه رهبري اين حزب را براي 13 سال به عهده داشته، ممكن است در جريان دادگاه مطالب باارزش و مهمي را بيان كند. راخوي گفته است از اين ماجرا باخبر نبوده و خود او پول غيرقانوني دريافت نكرده است. مطرح بودن پرونده فساد در حزب مردم باعث خدشه‌دار شدن چهره اين حزب در ميان مردم اسپانيا شده است. هنگامي كه در دادگاه از راخوي پرسيده شد آيا در جريان تبليغات انتخاباتي از اين ماجرا باخبر بوده، او پاسخ داد: من هرگز چيزي در اين باره نشنيدم، چون همان‌طور كه گفتم من مسوول مسائل مالي در حزب نيستم.


در يورش بي‌سابقه به العواميه يك شهروند شيعه كشته شد
بر اساس گزارش‌هايي كه از ساعت‌هاي اوليه صبح چهارشنبه منتشر شده نظاميان سعودي با توپخانه‌هاي خود به سوي شهرك العواميه شليك كرده و شمار نيروهاي امنيتي خود را در اين شهرك افزايش داده‌اند. اين شهرك كه در بيش از دو ماه گذشته در محاصره نظاميان سعودي قرار دارد ديروز نيز شاهد ورود چندين خودروي زرهي سعودي بوده است. بر اساس گزارش‌هاي رسانه‌اي نظاميان سعودي به ضرب گلوله يك شهروند عربستاني را در مقابل منزلش در منطقه شيعه‌نشين العواميه در شرق اين كشور به شهادت رساندند. عربستان به بهانه تخريب محله قديمي المسوره كه بخشي از تاريخ اين منطقه به شمار مي‌رود، غيرنظاميان را هدف قرار داده و محله‌هاي اين منطقه را به ويرانه‌هاي غيرقابل سكونت تبديل كرده است.


حماس در فهرست گروه‌هاي تروريستي اروپا ماند
 ديوان دادگستري اروپا با خارج كردن جنبش مقاومت حماس از فهرست گروه‌هاي تروريستي مخالفت كرد و تصميم گرفت نام حماس در اين فهرست باقي بماند. ديوان دادگستري اروپا كه عالي‌ترين ديوان قضايي در اتحاديه اروپا به شمار مي‌رود روز چهارشنبه (ديروز) درخواست دادگاه بدوي براي خروج حماس از فهرست گروه‌هاي تروريستي را بررسي كرد. دادگاه بدوي تحت عنوان دادگاه حقوق بشر اتحاديه اروپا در سال 2014 به خارج كردن حماس از فهرست گروه‌هاي تروريستي راي داده و استدلال كرده بود كه نقصي در روند قرار گرفتن حماس در اين فهرست صورت گرفته است. اين راي گرچه براي كشورهاي عضو اتحاديه الزام آور نبود اما در آن وقت با انتقاد بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي و استقبال جنبش حماس مواجه شده بود. جنبش مقاومت حماس اتهاماتي كه به اين گروه وارد مي‌شود و آن را گروهي تروريستي مي‌داند، رد كرده و تروريستي خواندن حماس به معناي جانبداري از اسراييل است.


اعتراف سيا به تلاش براي براندازي در ونزوئلا
مايك پامپئو، رييس سازمان اطلاعات مركزي امريكا (سيا) اعتراف كرده كه اين كشور در حال تلاش براي براندازي دولت منتخب ونزوئلا است و در همين راستا با مخالفان دولت در اين كشور همكاري مي‌كند. روزنامه «اينديپندنت» اظهارات رييس سيا را صريح‌ترين اشاره واشنگتن به دخالت در امور داخلي يك كشور امريكاي لاتين توصيف كرده است. مطابق اين گزارش، پامپئو گفته اميدوار است بتواند شاهد «انتقال در ونزوئلا» باشد و سيا، تمام تلاش خود را براي درك فعل و انفعالات در اين كشور امريكاي لاتين انجام مي‌دهد. وي گفت: «من يك هفته پيش در شهر مكزيكو و بوگاتا بودم و درباره همين موضوع صحبت و تلاش كردم به آنها كمك كنم تا بتوانند كارهايي انجام بدهند كه نتيجه بهتري براي منطقه خودشان و منطقه ما ايجاد كند.» اظهارات رييس سيا كه در جريان يك جلسه پرسش و پاسخ در اجلاس امنيتي آسپن، در ايالت «كلرادو» مطرح شد باعث خشم طرفداران دولت ونزوئلا شده است. «نيكلاس مادورو»، رييس‌جمهور ونزوئلا كه در سال 2013 به اين سمت انتخاب شده، اظهارات پامپئو را محكوم و از دولت‌هاي كشورهاي مكزيك و كلمبيا انتقاد كرده است. دولت امريكا كه اخيرا جنجال‌هاي فراواني بر سر دخالت ادعايي روسيه در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا به راه انداخته، سوابق طولاني براندازي دولت‌هاي روي كار آمده با انتخابات در كشورهاي امريكاي لاتين دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون