• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3868 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۰ مرداد

وعده نان مهم‌تر از سياست

مادورو در انتخابات مجلس موسسان ونزوئلا پيروز شد

گروه جهان |شايد بسيار ساده‌انگارانه باشد بخواهيم بگوييم، صلح در ونزوئلا پس از انتخابات روز يكشنبه برقرار مي‌شود اما به آساني مي‌توان گفت كه اين پايان راه نيست. مقامات انتخاباتي در ونزوئلا اعلام كردند كه در انتخابات روز يكشنبه 5/41 درصد از واجدين شرايط در انتخابات پاي صندوق راي حاضر شدند؛ رقمي كه مخالفان آن را قبول ندارند چرا كه ائتلاف مخالفان معتقد است كه 88 درصد از راي‌دهندگان از حضور در پاي صندوق راي خودداري كرده‌اند و پس از اعلام نتايج نيز معترضان خواهان تظاهرات بيشتر در اين كشور شدند. گزارش‌ها از انتخابات روز يكشبنه حاكي از آن بود كه در درگيري‌هاي روز يكشنبه دست‌كم 10نفر كشته شدند. اما رييس‌جمهور نيكولاس مادورو اين انتخابات را راي دادن به انقلاب خواند.
ليست برندگان اين انتخابات نيز كاملا روشن بود. نزديكان مادورو از جمله همسرش و تعدادي ديگر از نزديكان او بودند، نتيجه‌اي كه پيش از برگزاري انتخابات چندان غير قابل پيش‌بيني نبود، زيرا هيچ‌يك از گروه‌هاي مخالف براي تشكيل مجلس موسسان ليستي ارايه ندادند. اگر اين نتيجه را بخواهيم ملاك قرار دهيم، اپوزيسيون ونزوئلا كه تا پيش از آن مجلس اين كشور را تحت كنترل خود داشت، عملا نفوذ خود را در بدنه سياسي از دست مي‌دهد و شرايط كاملا در اختيار چپ‌ها و شخص مادورو قرار خواهد گرفت.
مادورو در نطقي گفت: من گفتم روز سي‌ام جولاي باران و رعدوبرق مي‌آيد. او در طول روز منتظر نطق پيروزي بود كه ايراد كند. او نطق پيروزي خود را در حالي ايراد كرد كه در خيابان‌هاي مختلف ونزوئلا درگيري‌هاي معترضان با پليس در جريان بود.
منتقدان مادورو را به تقلب و ارعاب راي‌دهندگان متهم كردند و حتي اين آمار41 درصدي شركت‌كنندگان را نيز باور ندارند. از طرفي اين راي نشان مي‌دهد كه مادورو در حالي كشور را اداره مي‌كند كه حتي نتوانسته 50 درصد مردم را به پاي صندوق بكشاند و طبق آمار رسمي اكنون او به صورت مطلق كشور را اداره نمي‌كند و عملا رهبري اقليت ونزوئلا را برعهده دارد. طي روزهاي مختلف به خصوص در روز راي‌گيري خشونت‌هاي زيادي ميان پليس و معترضان صورت گرفت، صحنه‌هايي كه طي ماه‌ها و هفته‌هاي اخير ديگر عادي شده است و به احتمال زياد هم اين خشونت‌ها گسترش پيدا مي‌كنند.
با وجود اين شرايط نيكولاس مادورو رسما دستور تشكيل مجلس موسسان را صادر كرد. گفتني است اين مجلس از قدرت بسيار بالايي برخوردار است كه حتي مي‌تواند مادورو را از دفتر كار خود اخراج كند، اما برخي تحليلگران معتقدند كه با چنين شرايطي پايان رياست‌جمهوري مادورو غير ممكن است.
اما در حال حاضر بسياري از كشورهايي كه حتي با ايدئولوژي ونزوئلا نيز تا حدودي هماهنگ هستند نيز اين انتخابات را رد كردند كه از جمله آن مي‌توان به آرژانتين، برزيل، شيلي، كلمبيا، كاستاريكا، مكزيك، پاناما، پرو و اسپانيا اشاره كرد.
نيكي هيلي سفير ايالات متحده در سازمان ملل نيز در توييتر خود، اين انتخابات را نامناسب ناميد كه در نهايت منجر به ديكتاتوري خواهد شد. وي در ادامه ونزوئلا را تهديد به تحريم‌هاي بيشتر اقتصادي كرد.
ديويد اسميت تحليلگر امريكاي لاتين يك گروه حقوق بشر به نيويورك تايمز گفت: اگر كشورهاي ديگر بخواهند ونزوئلا را به عنوان يك دموكراسي به رسميت نشناسند، بسيار دشوار خواهد بود كه دولت اين كشور را يك دولت مشروع ناميد. وي همچنين به ليستي از چنين انزوايي اشاره كرد و گفت: ونزوئلا دسترسي خود به وام‌هاي بانكي را از دست مي‌دهد كه اين را مي‌توان كوچك‌ترين عواقب ناشي از تضعيف روابط ديپلماتيك با بزرگ‌ترين همسايگان خود دانست.
هرج و مرج بيشتر مي‌شود
گزارش‌ها حاكي از آن است كه يك نامزد مجلس موسسان كه يك وكيل 39 ساله بود شب قبل از راي‌گيري در خانه‌اش كشته شده است. طبق گفته دادستان يگ گروه مسلح به خانه او حمله كردند و اورا كشتند.
ساعت‌ها بعد يك انفجار بزرگ در يك محله كاراكاس كه اغلب ساكنان طبقه متوسط ونزوئلايي هستند رخ داد كه تعدادي از نيروهاي پليس نيز در اين حمله زخمي شدند. برخي ويديو‌هاي پخش شده در رسانه‌هاي اجتماعي نشان مي‌دهد كه افسران لباس شخصي سوار بر موتوسيكلت‌هاي خود بودند كه به ناگاه يك انفجار مهيب جلوي آنها رخ مي‌دهد و آتش فوران مي‌كند. سپس نيروهاي امنيتي به سمت معترضان گاز اشك‌آور پرتاب مي‌كند، كه مردم شروع به كف زدن براي آنها مي‌كند. گفتني است نيروهاي امنيتي دولتي در طول سه‌ماه گذشته با توپ‌هاي آب، گلوله‌هاي پلاستيكي و باتوم در برابر معترضان مقاومت كردند. اما گزارش‌ها حاكي از آن است كه تنها در روز يكشنبه 10 نفر از جمله دو پسر 13 و 17 ساله كشته شدند. در اين بين يك مامور پليس نيز كشته شد و يك مرد 43 ساله نيز با اصابت گلوله به سر جان خود را از دست داد.
بسياري معتقدند كه ناآرامي‌ها و ايجاد رعب و وحشت توسط نيكولاس مادورو به جاي تحيكم قدرت كشور را به سمت درگيري‌هاي عمق‌تر هدايت مي‌كند. دولت اما براي حفظ امنيت در ونزوئلا هنگام راي‌گيري مقررات محكمي قرار داد. اين اعتراضات در روزهاي قبل و بعد از راي‌گيري غيرقانوني اعلام شد و براي حاضران احكام سختگيرانه‌اي در نظر گرفته شد. بسياري از رسانه‌هاي خبري از ورود به مراكز راي‌گيري و مصاحبه با راي‌دهندگان منع شدند.
با اين حال برخي تحليل‌ها حاكي از آن است كه راي‌دهندگان ونزوئلايي بيش از اينكه از روي سياست راي دادند بيشتر براي آنها بحث غذا مطرح بوده است. ونزوئلا در يك ركود اقتصادي به سر مي‌برد كه با يك كمبود شديد مواد غذايي و تجهيزات پزشكي همراه است. خوان كارلوس هرناندز 43 ساله يك كارمند دولتي ونزوئلا و طرفدار مادورو به خبرنگار نيويورك تايمز گفت: نخستين چيزي كه من از مجلس موسسان مي‌خواهم بپرسم اين است كه آنها توزيع مواد غذايي را شروع مي‌كنند يا نه، زيرا اگر اين كار را نكنند مردم عصباني خواهند شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون