• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3868 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۰ مرداد

چهره‌ها- خبرها

درجلسه هيات نظارت بر اجراي برجام به رياست دكتر روحاني تاكيد شد
اتخاذ تصميماتي در 16 بند براي واكنش به تحريكات امريكا

«هيات نظارت بر اجراي برجام» عصر دوشنبه با حضور تمامي اعضا به رياست حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني، رييس‌جمهور تشكيل جلسه داد. در اين جلسه پس از استماع گزارش‌هاي وزارت امور خارجه و سازمان انرژي اتمي، آخرين وضعيت قانون تحريمي جديد امريكا و تبعات آن مورد بحث و بررسي اعضا قرار گرفت. اعضاي هيات نظارت بر نقض تعهدات امريكا در برجام به‌خصوص مفاد بندهاي 26 و 28 و 29 تاكيد داشته و بر ضرورت پاسخ مقتدرانه، متناسب و هوشمندانه جمهوري اسلامي ايران به موضع‌گيري‌هاي دولت امريكا تاكيد كردند. هيات نظارت، ضمن استقبال و حمايت از پيش‌نويس طرح قانون «مقابله با اقدامات ماجراجويانه و تروريستي امريكا در منطقه» كه در مجلس محترم شوراي اسلامي در دست بررسي است، تصميماتي را در 16 بند براي واكنش متناسب به تحريكات امريكا اتخاذ كرد كه متعاقبا توسط رييس‌جمهور به دستگاه‌هاي ذي‌ربط از جمله وزارت امور خارجه و سازمان انرژي اتمي ابلاغ خواهد شد. در اين جلسه اعضاي هيات نظارت، همچنين از بيانيه اخير كميسيون مشترك برجام كه توسط مسوول سياست خارجي اروپا و رييس كميسيون مبني بر «ضرورت پايبندي همه اعضا به همه مفاد برجام همراه با حسن‌نيت و در فضايي سازنده» منتشر شد، استقبال كرده و در عين حال بر ضرورت پيگيري جدي مطالبات كشورمان از اين كميسيون در جلسه بعدي آن تاكيد كردند.


پيگرد قضايي«  بلر» در بن بست

ديوان عالي انگليس روز دوشنبه از صدور پيگرد قضايي عليه «توني بلر»، نخست‌وزير اسبق انگليس بابت نقش‌آفريني در حمله سال 2003 به عراق جلوگيري كرد. به گزارش خبرگزاري تسنيم، لورد توماس، رييس ديوان عالي انگليس و ولز و يك قاضي ارشد ديگر به نام «جاستيس اوسلي» روز دوشنبه اعلام كردند در قوانين اين كشور هيچ ماده قانوني براي «جرايم تجاوزگري» كه با استناد به آن بتوان «بلر» را متهم كرد، وجود ندارد. اين حكم از تلاش «عبد الواحد شنان آل رباط»، ژنرال اسبق ارتش عراق براي شكايت از «توني بلر» بابت مشاركت در جنايت جنگي عليه عراق، جلوگيري مي‌كند. وي با تنظيم شكواييه‌اي «بلر» و دو وزير وقت كابينه انگليس را بابت حمايت از حمله تحت رهبري امريكا به عراق در سال 2003 به ارتكاب «جرايم تجاوزگري» متهم كرده بود. مجلس اعيان بريتانيا در سال 2006 اعلام كرده بود كه در قوانين انگليس و ولز، قانوني براي مجازات «جرايم تجاوزگري» وجود ندارند. به همين دليل وكلاي اين ژنرال عراقي خواستار اظهارنظر ديوان عالي انگليس در رسيدگي به اين پرونده شده بودند. دو قاضي ديوان عالي انگليس با وجود اذعان به اينكه جرايم تجاوزگري اخيرا به قوانين حقوق بين‌المللي اضافه شده‌اند، اعلام كردند كه اين قانون به صورت عطف بماسبق قابل اعمال نيست و براي صدور پيگرد قانوني عليه رهبر اسبق حزب كارگر نمي‌توان به آنها استناد كرد.

هجوم داعش به سفارت عراق

وزارت كشور افغانستان با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد كه چهار مهاجم وابسته به گروه تروريستي داعش كه به ساختمان سفارت عراق در كابل حمله كرده بودند توسط نيروهاي امنيتي افغان كشته شدند و درگيري‌ها پايان يافته است. به گزارش تسنيم، بر اساس بيانيه‌ وزارت كشور افغانستان يكي از مهاجمان نخست خود را در ورودي ساختمان سفارت عراق منفجر كرد و پس از آن سه نفر از افراد وابسته به داعش وارد ساختمان شدند. در بيانيه آمده است كه سه نفر از مهاجمان گروه تروريستي داعش در داخل ساختمان سفارت عراق موضع گرفته بودند كه ساعتي قبل (ديروز)‌ در درگيري كشته شدند. وزارت كشور افغانستان تصريح كرد كه بلافاصله پس از انفجار سربازان ويژه پليس وارد عمل شدند و سفير، معاون و ساير كارمندان سفارت عراق را به محل امني منتقل كردند. لحظاتي پس از آغاز درگيري‌ها در ساختمان سفارت عراق مسووليت اين حمله را گروه تروريستي داعش برعهده گرفت.

«نه» قطر به گفت‌وگوي مشروط

محمد بن عبدالرحمن آل ثاني، وزير خارجه قطر گفت كه تحريم اين كشور نقض قوانين بين‌المللي است اما كشورهاي محاصره‌كننده قطر از روي لجاجت حاضر نيستند به آن اذعان كنند. به گزارش فارس به نقل از الجزيره، وي تصريح كرد كه دوحه فهرست خواسته‌هاي 13‌گانه كشورهاي عربي را رد كرده و آن را نقض قوانين بين‌المللي مي‌داند. وي گفت كه نشست منامه پر از تناقض بود و سخنان وزراي خارجه چهار كشور عربي روشن نبود و نشان مي‌دهد كه استمرار در يك مسير مشخص وجود ندارد. وزير خارجه قطر همچنين گفت: قطر هيچ تصميمي درباره رسيدگي به حج به عنوان يك موضوع بين‌المللي اتخاذ نكرده است و هيچ اقدامي نيز درباره سياسي كردن حج انجام نداده است اما متاسفانه عربستان مساله حج را سياسي كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون