• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3869 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۱ مرداد

صفايي فراهاني:

نگاه به كابينه نبايدجناحي باشد

كابينه دولت دوازدهم ظرف چند روز آينده به مردم معرفي مي‌شود. از ارديبهشت ماه تاكنون روحاني فرصت داشت تا ياراني هماهنگ و بازواني توانمند براي تحقق شعارهاي معهودش با مردم تعيين كند. اگرچه اين آغاز كار رييس‌جمهور براي دوره دوم محسوب مي‌شود اما حركت قايق دولت تا مقصد وابسته به همين تصميمي است كه تا چند روز ديگر به اطلاع مردم مي‌رسد. محسن صفايي فراهاني، فعال سياسي اصلاح‌طلب گفت: كسي كه قرار است مشكلات يك كشور با 80 ميليون جمعيت را حل كند نمي‌تواند جناحي نگاه كند لذا آنچه لازم است در مورد انتخاب افراد در نظر گرفته شود، مسائل ملي است.

  كابينه بايد بتواند مشكلات كشور را حل كند؛ امروز كشور ما با مشكلات مختلفي دست به گريبان است و روابط بين‌الملل، وضعيت اقتصاد و معيشت مردم، ركود اقتصادي و همچنين مشكلات زيست‌محيطي از پارامترهايي است كه در زندگي روزمره مردم تاثير مستقيم دارند بر اين اساس كابينه بايد از ويژگي‌هايي برخوردار باشد كه ضمن شناخت نسبت به عرصه‌هاي بين‌المللي بتواند براي چهار سال آينده شرايط را به نحوي مهيا كند كه وضعيت ايران و جايگاه ايران بهتر از امروز باشد. آنچه مهم است اينكه وزرا بايد آمادگي براي چنين تغيير و تحولي داشته باشند.
  به نظر من كسي كه قرار است مشكلات يك كشور با 80ميليون جمعيت را حل كند نمي‌تواند جناحي نگاه كند لذا آنچه لازم است در مورد انتخاب افراد در نظر گرفته شود مسائل ملي است و چنانچه قرار باشد نگاه به كابينه نگاه جناحي باشد حال گرايش به هر جناحي كه باشد مطمئنا كشور از چنين موضوعي لطمه خواهد خورد.
   آنچه اهميت دارد نگاه ملي و تصميم‌گيري براساس منافع ملي است. مضاف بر اينكه فردي هم كه قرار است در پست وزارت قرار داده شود علاوه بر دانش و تخصص بايد وسعت ديد نيز داشته باشد به گونه‌اي كه همه ايران را ببيند و نگاهش تنها به محدوده دفترش خلاصه نشود لذا اگر فردي مي‌داند اين وسعت ديد را ندارد نبايد پست وزارت را قبول كند. مي‌خواهم بگويم مسائل ملي نخستين اولويت بايد باشد.
  اصلاح‌طلبان نه در دوره اول سهم‌خواهي كردند و نه امروز به دنبال سهم‌خواهي هستند آنچه مدنظرشان است و براي آنها اهميت دارد اين است كه منافع ملي حفظ شود و مشكلات كشور به حداقل برسد و مردم بتوانند در وضعيت و شرايط بهتري زندگي كنند. لذا آنچه اصلاح‌طلبان به دنبال آن هستند اين است كه مصلحت مردم و كشور تامين شود نه اينكه اين شخص در كابينه قرار داده شود يا فلان فرد در كابينه نباشد.
  در برخي موارد حدس زده مي‌شود كه فردي كه در جايگاهي قرار گرفته وابسته به حزب يا گروهي است چراكه به هر حال آن فرد يا اصلاح‌طلب است يا وابسته به جريان محافظه‌كار يا به عنوان شخصي منفرد در جامعه شناخته مي‌شود و طبيعي است كه هر كدام از اين افراد در جايگاهي قرار بگيرند اين تصور پيش بيايد كه چنين پستي مي‌تواند نتيجه يك معامله باشد؛ ولي به طور كلي دليلي نمي‌بينم آقاي روحاني بخواهد تحت فشار قرار بگيرد و تحت اجبارها كابينه‌اي را مشخص كند.
  نبايد فراموش كرد كه رييس دولت براي تعيين يك كابينه بايد مجموعه‌اي از پارامترها را مدنظر قرار دهد؛ مولفه‌هايي مانند ميزان راي‌آوري در مجلس، قدرت تعامل و همكاري با كابينه و... فراموش نكنيم برخي وزارتخانه‌ها ارتباط تنگاتنگي با هم دارند كه نياز است تعاملي جدي ميان آنها وجود داشته باشد؛ براي مثال وزير اقتصاد، وزير نفت، رييس سازمان برنامه و بودجه و رييس بانك مركزي افرادي هستند كه نمي‌توانند با يكديگر تعامل نداشته باشند و ما توقع داشته باشيم وضعيت اقتصادي كشور بهتر شود.
  مطالبات اصلاح‌طلبان استفاده از فرد الف يا ب نيست بلكه مطالبات‌شان منافع عموم است و اينكه چگونه بايد عمل كرد تا اين منافع عمومي محقق شود به صورتي كه بتوانيم در عرصه بين‌الملل بدون تنش زندگي كنيم، از منابع و امكانات كشور به صورت بهينه بهره‌مند شويم، توليد ناخالص ملي را افزايش دهيم و ارزش پول ملي را دوباره بازگردانيم بنابراين موضوع اشخاص نيستند بلكه مساله اصلي برنامه‌ها و اجراي مطالبات است.
  با يك يا دو حزب مواجه نيستيم و اگر قرار باشد از هر حزبي يك نفر حضور داشته باشد كابينه كاملا بايد از احزاب چيده شود.
  ما بايد توقعاتي را مطرح كنيم كه شرايط آن مهيا باشد وقتي شرايط مهيا نيست ادعا كردن آن كار آساني نيست لذا بجاي آنكه به دنبال مطالبات فرد به فرد باشيم بايد به اين سمت حركت كنيم كه چگونه مي‌توانيم منافع ملي را محقق كنيم يا چگونه مي‌توانيم مشكل حصر، معيشت مردم و... را مرتفع كنيم.
 نبايد فراموش كرد در دولت يازدهم خانم‌هاي توانمندي در دولت حضور داشتند كه اين موضوع مي‌تواند در دولت جديد تكرار شود؛ براي مثال خانم ابتكار و خانم مولاوردي از خانم‌هاي توانمند بودند لذا اين موضوع بستگي به توانمندي افراد دارد و هركسي چنين توانايي داشته باشد فارغ از جنسيت بايد از حضور او استفاده كرد.  خبر آنلاين

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون