• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3879 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۳ مرداد

مردان جايگزين زنان درميراث فرهنگي و محيط زيست

مونسان جايگزين احمدي پور شد وعيسي كلانتري به جاي ابتكار آمد

روز گذشته رييس‌جمهور در ادامه انتخاب مردان كابينه دوازدهم دو نفر از معاونانش را در احكامي جدا انتخاب كرد و رسما مسووليت سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي را به علي‌اصغر مونسان و سكانداري هدايت سازمان محيط‌زيست را به عيسي كلانتري سپرد.
علي‌اصغر مونسان كه از امروز به جاي زهرا احمدي‌پور به ارگ آزادي خواهد رفت پيش از اين «مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش» بوده است.
مونسان قرار است مديريت اين سازمان را بعد از 10 ماه از زهرا احمدي‌پور تحويل بگيرد. احمدي‌پور نخستين زني بود كه رياست سازماني پر از چالش و مشكل را به عهده مي‌گرفت؛ سازماني كه به تعبير خود او «سرطان تا مغز استخوانش نفوذ كرده.»
سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي با تمام چالش‌ها و مسائلش ‌از امروز قرار است زيرنظر علي‌اصغر مونسان اداره شود؛ كسي كه تخصص‌اش عمران است و در ارگان‌هايي مثل شهرداري، بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي، ستاد اجرايي فرمان امام و باشگاه ورزشي پرسپوليس فعاليت داشته و سال گذشته هم به عنوان چهره سال صنعت ساختمان در گروه «مديران دولتي» برگزيده شده است. تجربه فعاليت مونسان در ارگان‌هايي كه بيشترين اصطكاك را در اين سال‌ها با ميراث فرهنگي داشتند (شهرداري، بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي، ستاد اجرايي فرمان امام)، واكنش‌هايي را به وجود مي‌آورد. طي هفته‌هاي گذشته و با قوي‌تر شدن احتمال انتصاب مونسان به عنوان معاون رييس‌جمهور تحركاتي در ميان فعالان ميراث فرهنگي شكل گرفت و نامه‌ها و بيانيه‌هايي در همين رابطه منتشر شد؛ نامه‌هايي كه از آسيب‌هاي ناشي از مديريت‌هاي كوتاه‌مدت در ميراث فرهنگي مي‌گفتند و خواهان ابقاي احمدي‌پور بودند. اما توييت‌هاي احمدي‌پور درخصوص وضعيت بغرنج و گسست‌هايي كه در اين سازمان در ميان مديران وجود دارد و همچنين تقدير روحاني از او در آخرين جلسه هيات دولت كه صبح روز گذشته صورت گرفت به تمامي اين تلاش‌ها پايان داد و عصر ديروز بالاخره روحاني آخرين معاون خود را در دولت دوازدهم تعيين و طي حكمي مونسان را به عنوان رييس سازمان ميراث فرهنگي منصوب كرد. هر بار سخن از تغيير مديريت سازمان ميراث فرهنگي مي‌شود، گزينه‌هايي مطرح مي‌شوند كه تقريبا هيچ كدام تخصصي در حوزه ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري ندارند و تنها چهره‌اي سياسي هستند كه بعضا براي مدتي كوتاه به مديريت اين سازمان منصوب مي‌شوند تا شايد جايي در دولت براي‌شان باز شود يا در سمتي جز معاونت رييس‌جمهور منصوب شوند. احمدي پور ‌10 ماه پيش در ميان اما و اگر‌هاي فراوان فعالان اين حوزه راهي سازمان ميراث فرهنگي شد. با انتصاب او اين شايبه وجود داشت كه روحاني تنها با هدف منصوب كردن يك زن در هيات دولت او را برگزيده تا به تمام حرف و حديث‌ها درخصوص تبعيض عليه زنان در دولت پايان دهد.
احمدي‌پور 10 ماه مدير ميراث فرهنگي بود و در اين مدت تلاش خود را كرد تا تغييراتي در اين سازمان عريض و طويل صورت دهد. غافل از اينكه مديريت كوتاه‌مدت، نتايج كوتاه‌مدتي نيز در پي خواهد داشت. پيش از او مسعود سلطاني‌فر كه موفق به كسب راي اعتماد مجلسي‌ها نشده بود، مديريت اين سازمان را به عهده گرفت تا نوبتش به وزارت ورزش برسد. محمدعلي نجفي كه اين روزها به ساختمان بهشت رفته، نخستين مديري بود كه روحاني در دولت يازدهم براي اين سازمان منصوب كرد، اما او – شايد با ديدن اوضاع نابسامان ميراث فرهنگي- بيماري قلبي را بهانه كرد و بعد از مدت كوتاهي استعفا داد. اما پيش از مديريت نجفي، ميراث فرهنگي دوران پر ادباري با مديريت حميد بقايي و اسفنديار رحيم‌مشايي را پشت سر گذاشته بود. هر چند كه مديران مدبري چون سيدمحمد بهشتي و حسين مرعشي در سال‌هاي اول شكل‌گيري اين سازمان مديريت آن را به عهده گرفتند. اما پس از ادغام اين سازمان با حوزه‌هاي گردشگري و صنايع دستي، بعد حفاظتي و پژوهشي آن به حاشيه رفت و دولت‌ها در سال‌هاي اخير تنها نگاهي اقتصادي به اين سازمان داشتند و سعي در جايگزين كردن درآمد حاصل از گردشگري به جاي درآمد نفتي داشتند. دولت روحاني هم با رويكرد توسعه گردشگري تلاش كرد تا حوزه گردشگري را در اين سازمان تخصصي زير ذره‌بين ببرد و روي توسعه آن براي حل مسائل اقتصادي و روابط بين‌المللي كشور حساب باز كند و در بخش صنايع‌دستي سعي دارد تا چالش لاينحل اشتغال را تا حدودي حل و فصل كند. با اين رويكرد شايد بتوان گفت نگاه اقتصادي مونسان در اين سازمان همسو با اهداف توسعه‌اي و اقتصادي دولت در راستاي توسعه روابط خارجي و حل مشكل اشتغال از طريق سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري است. علي‌اصغر مونسان، متولد سال ۱۳۴۹ در تهران، دانشجوي دكتراي عمران از دانشگاه صنعتي شريف، كارشناسي ارشد مديريت ساخت از دانشگاه صنعتي اميركبير، كارشناسي ارشد مديريت بازرگاني از سازمان مديريت صنعتي و كارشناسي عمران از دانشگاه صنعتي شريف است. مونسان پيش از آنكه معاون رييس‌جمهور شود مديرعامل شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران، مديرعامل سازمان مهندسي و عمران شهر تهران، مديرعامل شركت آتي‌ساز (بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي)، معاونت اجرايي شركت هريس (ستاد اجرايي فرمان امام ره) و عضويت هيات‌مديره و معاونت اجرايي شركت دي (بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي) بود. او در سال ۱۳۹۱ مدير نمونه شهرداري تهران شد و در سال ۹۳ با حكم وزير ورزش وقت دولت يازدهم، به سمت عضو هيات‌مديره باشگاه پرسپوليس انتخاب شد.

رييس ستاد احياي درياچه اروميه رييس سازمان محيط زيست شد
همچنين روز گذشته رييس‌جمهور در حكمي، عيسي كلانتري را به عنوان معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان حفاظت محيط زيست منصوب كرد. در متن رييس‌جمهور آمده: « به استناد اصل يكصد و بيست و چهارم قانون اساسي و نظر به مراتب تعهد و تجربيات جنابعالي به موجب اين حكم به عنوان «معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان حفاظت محيط زيست» منصوب مي‌شويد. توفيق شما را در خدمت به كشور و ملت شريف ايران با رعايت اصول قانون‌مداري، اعتدال‌گرايي و منشور اخلاقي دولت تدبير و اميد از خداوند بزرگ مسئلت دارم. »
عيسي كلانتري در شرايطي روزگذشته به عنوان رييس جديد سازمان محيط زيست انتخاب شد كه تاكنون پست‌هاي مديريتي و اجرايي فراواني را در سه دهه گذشته كشور داشته و بيش از دو دوره وزير كشاورزي بوده است (9 سال) . او متولد ۱۳۳۱ در مرنداست و تحصيلكرده ليسانس (زراعت- اصلاح نباتات) از دانشكده كشاورزي دانشگاه اروميه، فوق ليسانس فيزيولوژي زراعي از دانشگاه نبراسكا امريكا و دكتراي فيزيولوژي و بيوشيمي محصولات زراعي از دانشگاه ايالتي آيوا امريكا.
كلانتري كه سابقه ۹ سال (در زمان رياست‌جمهوري آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني دو دور و در زمان دولت سيد محمد خاتمي يك سال) وزارت كشاورزي را در كارنامه دارد، در ۴سال گذشته يكي از چهره‌ها و مشاوران حوزه محيط زيست دولت يازدهم بوده است. او پس از نخستين مصوبه دولت در مرداد ۹۲ كه به احياي درياچه اروميه اختصاص داشت، به عنوان دبير ستاد احياي درياچه اروميه انتخاب شد. روند احياي درياچه اروميه تا پايان سال آبي ۹5-۹4 آنقدر چشمگير بود كه زمزمه‌هايي براي همين برنامه‌ريزي جهت احياي ديگر تالاب‌هاي روبه مرگ ايران شنيده مي‌شود. هرچند كه برخي مشكلات مالي موجب شده برنامه احيا در سال آبي جديد (۹6-۹5) عقب بيفتد، اما ستاد احياي درياچه اروميه توانست در سال‌هاي گذشته روند تخريب درياچه را متوقف كند و با اقدامات مختلف، تراز آبي درياچه را بالا بياورد.
علاوه براينها كلانتري در سمت دبيركل خانه كشاورز بارها از برخي اقدامات زيست‌محيطي انتقاد كرد كه از آن جمله مي‌توان به نامه‌ او در سال 82 به سيد محمد خاتمي در مورد وضعيت درياچه اروميه اشاره كرد كه در آن به خاطر سدهاي ساخته شده و در حال ساخت دوران وزارت حبيب‌الله بيطرف بر رودخانه‌هاي منتهي به آن هشدار داده بود.
گفتني است كلانتري درحالي سازمان محيط زيست را از معصومه ابتكار تحويل مي‌گيرد كه بسياري از فعالان محيط زيست از عملكرد چهارسال گذشته ابتكار رضايت بسيار دارند و انتظار مي‌رود تا كلانتري نيز رويه او را در اين سازمان در پيش بگيرد. البته كلانتري در اين سازمان با چالش‌هاي بسياري رو به رو است كه از آن جمله مي‌توان به بحران آب در كشور، آلودگي هوا و ورود ريزگردها به كشور، خشك شدن تالاب‌هاي، تخريب جنگل‌ها براثر طرح‌هاي توسعه، اجراي طراح‌هاي انتقال آب بين استان‌ها و... اشاره كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون