• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3881 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۵ مرداد

از انقلاب فرانسه تا اشغال ايران

28 مرداد
شروع به كار دادگاه ‏هاي انقلابي در فرانسه
در 19 آگوست 1792م دادگاه‌هاي انقلاب فرانسه زيرنظر كميته نجات ملي آغاز به كار كرد. اين دوره يكي از خونبارترين مراحل انقلاب فرانسه است كه به دوران ترور يا وحشت معروف شده است چراكه طي نزديك به يك سال و اندي، سيصد هزار نفر بازداشت و حداقل هفده هزار نفر اعدام شدند. دوران ترور يا وحشت در نهايت در 28 جولاي 1794م به پايان رسيد.

29 مرداد
تهاجم ارتش پيمان ورشو به چكسلواكي
در سال‌هاي اوليه زمامداري لئونيد برژنف بر اتحاد جماهير شوروي، تغيير و تحولاتي در كشور چكسلواكي تحت رهبري الكساندر دوبچك ايجاد شد كه  باعث نگراني سران كرملين از اوضاع چكسلواكي شد. از اين رو، تصميم به مداخله نظامي و مسلحانه در چكسلواكي در 18 آگوست 1968م اتخاذ شد و به چهار كشور ديگر عضو پيمان ورشو شامل لهستان، مجارستان، بلغارستان و آلمان شرقي كه از دستورات مسكو پيروي مي‌كردند، ابلاغ شد. در نهايت، 24 لشكر از نيروهاي پيمان ورشو در شامگاه روز بيستم آگوست 1968م وارد خاك چكسلواكي شدند.

30 مرداد
قتل لئون تروتِسكي، سياستمدار مشهور شوروي سابق
تروتسكي عامل اصلي پيروزي انقلاب بلشويكي روسيه، در سال 1902م در لندن با لنين آشنا شد. تروتسكي پس از پيروزي انقلاب كمونيستي به مدارج بالايى رسيد و ارتش سرخ شوروي را ايجاد كرد و با سازماندهي آن، بالاترين نقش را در تثبيت پيروزي انقلاب روسيه پس از لنين بر عهده داشت. وي در سال 1937 به رهبري شبكه توطئه عليه استالين متهم و  به مرگ محكوم شد. تروتسكي در همين سال به مكزيك رفت تا اين‏كه در 21 اوت 1940م توسط يكي از عوامل استالين به قتل رسيد.
31 مرداد
وقوع جنگ چالدران بين ايران و عثماني
وقتي سلطان سليم اول، پادشاه عثماني، تصميم به توسعه متصرفات خود گرفت، به قصد تصرف تبريز، پايتخت دولت صفوي حركت كرد و در 893 ش جنگي ميان او و سپاه شاه‌اسماعيل صفوي در منطقه چالدران روي داد. شاه اسماعيل تا حدود همدان عقب نشست و سلطان سليم تبريز را اشغال كرد ولي به زودي مجبور شد تبريز و آذربايجان را تخليه كند.

1 شهريور
آزادي پاريس از اشغال آلمان توسط قواي متفقين
 در روز پنجم ژوئن ۱۹۴۰م، هيتلر فرمان انهدام كامل نيروهاي فرانسه را صادر كرد و سه روز بعد، نيروهاي زرهي آلمان، خطوط دفاعي فرانسه را در شمال شرقي اين كشور در هم شكستند. با نزديكي نيروهاي آلمان به پاريس، هيتلر آنها را به ترك مخاصمه دعوت كرد و از ارتش فرانسه خواست از مقاومت در پاريس خودداري كنند. در نهايت، سحرگاه روز چهاردهم ژوئن ۱۹۴۰م، نخستين واحدهاي سربازان آلماني وارد پاريس شدند و پاريس تقريبا بدون مقاومت در برابر ارتش آلمان تسليم شد. فرانسه تا بيست و سوم اوت سال ۱۹۴۴ ميلادي، به مدت بيش از چهار سال تحت اشغال آلمان بود.

2 شهريور
مرگ «فردريك نيچه»، فيلسوف شهير آلماني
فردريك ويلهلم نيچه، فيلسوف معروف آلماني در 16 اكتبر 1844م در لايپزيك آلمان به دنيا آمد و از چهار سالگي به خواندن و نوشتن پرداخت. خانواده نيچه همه از كشيشان پروتستان بودند. با اين حال، او از الهيات و مسيحيت رويگردان و وارد دانشگاه شد. نيچه پس از چندي با فلسفه يوناني آشنايى يافت و در 24 سالگي به استادي دانشگاه بال برگزيده شد. نيچه در فلسفه پايه‌هاي تازه‏اي نهاد. نيچه داراي آثار مهم و متعددي مي‏باشد از جمله كتاب چنين گفت زرتُشت كه نيچه در آن اغراض و عقايد خويش را به صورت افسانه‏اي درآورده است كه قهرمانش زرتشت است. 10 سال آخر عمر نيچه در بيماري و بحران جسمي و روحي سپري شد تا اينكه در بيست و چهارم اوت 1900م در 56 سالگي درگذشت.

3 شهريور
اشغال ايران توسط متفقين در جريان جنگ جهاني دوم
در سال 1320 ش و در بحبوحه جنگ جهاني دوم هنگامي كه رضاخان تقاضاي شوروي و انگلستان را براي اخراج آلماني‏ها از ايران رد كرد اين دولت‌ها  تصميم گرفتند سرزمين ايران را اشغال كنند. سرانجام در بامداد سوم شهريور 1320 ش، ارتش‌هاي انگليس و شوروي وارد ايران شدند. رضاخان در ابتدا تصميم به مقاومت گرفت اما نتوانست در برابر بيگانگان دوام بياورد. بنابراين حكومت شانزده ساله او تحت فشار اشغالگران فرو ريخت. ورود نيروهاي متفق به ايران در حالي صورت گرفت كه دولت ايران، پيش از آن، نسبت به جنگ جهاني دوم، اعلام بي‏طرفي كرده بود. اشغال ايران  تا سال 1324، ادامه يافت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون