• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3889 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۴ شهريور

به بهانه حضور نمايشي از تبريز در جشنواره «بيان» قزاقستان

ظرفيت‌ تئاتر استان‌ها را جدي بگيريم

بابك احمدي

نخستين جشنواره بين‌المللي تئاتر «بيان» مختص كشورهاي حوزه درياي خزر از ۲۴ تا ۲۸ آگوست (۲ تا ۶ شهريور) در شهر آكتائو جمهوري قزاقستان برگزار مي‌شود. گروه نمايشي آينا از تبريز با نمايش «رابينسون كروزوئه» اثر عليرضا كوشك جلالي از ايران در اين جشنواره شركت كرده و قرار است روز ۲۷ آگوست –يكشنبه پنجم شهريور- اجراي خود را روي صحنه ببرد. علاوه بر حضور يك گروه ايراني در فهرست شركت‌كنندگان نكته جالب حضور داوراني از كشورهاي تركيه، جمهوري آذربايجان، روسيه و قزاقستان در اين رويداد است كه كار بررسي آثار را برعهده گرفته‌اند. ايجاد همگرايي و همكاري با همسايگان- كشورهاي حاشيه درياي خزر- اتفاق فرهنگي آگاهانه‌اي است كه  از سوي مسوولان قزاق در دستور كار قرار گرفته و حالا آنها نخستين گام را برداشته‌اند. رويداد فرهنگي كه با توجه به قابليت‌ها و ظرفيت‌هاي تئاتري موجود در ايران به ويژه منطقه آذربايجان ايران انتظار مي‌رفت مسوولان فرهنگي اين خطه نيز براي فعال كردن استعدادهاي ذاتي و جغرافيايي خود فكري كنند. به ويژه كه با روي كار آمدن دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم كليدواژه «ديپلماسي فرهنگي» از سوي دولت و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي راه خود را بيش از گذشته به فرهنگ لغات مديران و هنرمندان باز كرد. براساس اطلاعات ارسال شده، اين دوره جشنواره به پاسداشت هشتادمين سال تولد هنرمند شهير تئاتر و سينماي قزاقستان حسن‌علي آشيم‌اف اختصاص يافته و به‌نام اين هنرمند افتتاح شده است. گروه نمايش ايراني بامداد روز
 ۲۴ آگوست به عنوان تنها نماينده كشورمان از فرودگاه آكتائو وارد اين كشور شد و مورد استقبال ستاد جشنواره قرار گرفت. گروه آينا به سرپرستي علي فتوحي با حضور رشاد معيني، فاطمه عبدويسيان و شلاله قدسي با همراهي اتابك نادري- مدير بخش استان‌هاي اداره كل هنرهاي نمايشي- به اين جشنواره اعزام شده‌اند. نكته قابل توجه ديگر اين است كه آنچه الان به عنوان تنها نماينده ايران به جشنواره كشور قزاقستان سفر كرده حاصل زحمت عليرضا كوشك‌جلالي، هنرمند شناخته شده تئاتر كشور است كه با وجود دشواري‌هاي ناشي از بيماري براي برپايي كارگاه‌هاي آموزشي با عشق به شهرهاي سراسر كشور از شمال تا جنوب سفر مي‌كند. نمايش «رابينسون كروزوئه» چند سال قبل پس از حضور كوشك جلالي در شهر تبريز و برگزاري يك كارگاه آموزشي با جوانان مستعد اين شهر به نتيجه رسيد. بعد از اجرا در جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر به كشورهاي ديگر از جمله تركيه –آنكارا- و آلمان- شهرهاي كلن و مانهايم سفر كرد و با استقبال تماشاگران مواجه شد. اين نمايش در آخرين حضور جهاني‌اش پيش از سفر به قزاقستان در فستيوال بين‌المللي«كستنبورگ» كشور بوسني هرزگوين روي صحنه رفت و به عنوان كار منتخب تماشاگران و نيز در بخش موضوع و پيام به عنوان بهترين نمايش جوايز اين بخش را دريافت كرد. نمايشي كه با پيام صلح و دوستي به جهان توسط هيات داوران شايسته دريافت لوح زرين شناخته شد. عليرضا كوشك‌جلالي بهمن و اسفند سال گذشته كارگاه از «ايده تا اجرا» را در جنوب ايران برگزار كرد كه نمايش «رومئو و ژوليت» حاصل همين كارگاه آموزشي با آيين‌ها و رسوم مردم جنوب ايران به صحنه رفت. «موسيو ابراهيم» 
به نويسندگي و كارگرداني او نيز از چهارم اسفند و «تراژدي رومئو و ژوليت» 
نيز پنجم اسفندماه در مجتمع فرهنگي هنري نفت «بندر دير» اجرا شد كه استقبال ديري‌ها را به همراه داشت. اينها همه حاصل تلاش‌هاي يك مدرس تئاتر است و اگر ديگر هنرمندان نيز توانايي‌هاي خود را در استان‌ها به كار بگيرند شاهد نتايج درخشاني خواهيم بود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون