• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3892 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۷ شهريور

11 ماه پس از لغو سخنراني مطهري در مشهد مطرح شد

دادستان مشهد بايد جلسه شوراي تامين را تشكيل مي‌داد

گروه سياسي| يازده ماه بعد از لغو سخنراني علي مطهري در مشهد بالاخره گزارش كميته ويژه بررسي ابعاد اين ماجرا در صحن علني قرائت شد. «دادستان مشهد در اين ماجرا قصور داشته و استاندار خراسان رضوي بايد شوراي تامين را تشكيل مي‌داده است.» اين جان كلام گزارشي است كه قرائت آن دست كم هفت ماه بعد از آماده شدنش در كميسيون شوراها به تعويق افتاده بود. ماجرا از لغو سخنراني آبان ماه سال گذشته علي مطهري، نايب‌رييس مجلس به مناسبت اربعين در مشهد به وسيله دادستاني آن هم با وجود داشتن مجوز آغاز شد. آن موقع اين موضوع واكنش‌هاي زيادي به راه انداخت. سخنراني نايب‌رييس مجلس در حالي لغو شده بود كه پيش از آن چندين كنسرت مجوز‌دار در مشهد اجازه برگزاري نگرفته بودند و تنش‌ها ميان استانداري و دستگاه قضايي در اين شهر به اوج خودش رسيده بود. به دنبال اين اتفاق علي لاريجاني بلافاصله كميته سه نفره‌اي را روانه مشهد كرد تا درباره ابعاد ماجرا گزارش بدهند. علي اصغر يوسف‌نژاد نماينده اصلاح‌طلب ساري، ابوالفضل ابوترابي نماينده نجف‌آباد و احمد اميرآبادي فراهاني نماينده قم و هر دو از نمايندگان اصولگرا اعضاي اين كميته سه نفره بودند كه رياست آن را هم اميرآبادي بر عهده داشت.
اين كميته بعد از ديدار با مسوولان مختلف استان خراسان رضوي، سه ماه بعد از اين ماجرا يعني در بهمن ماه سال گذشته گزارش خودش را به كميسيون شوراها داد. اين گزارش اما در خود اين كميسيون هم با وقفه‌اي سه ماهه مواجه شد تا بالاخره در ارديبهشت ماه امسال كميسيون شوراها گزارش را تصويب و براي قرائت در صحن تقديم هيات رييسه كرد. اما باز هم نمايندگان براي شنيدن آن در صحن بايد صبر مي‌كردند. هرچند روزنامه اعتماد دوم خردادماه امسال جزييات اين گزارش را در گفت‌وگو با محمدجواد كوليوند، رييس كميسيون شوراها منتشر كرد اما ظاهرا چهارماه زمان لازم بود تا اين گزارش بالاخره در صحن علني قرائت شود. اينكه چرا گزارش با اين همه تاخير در مجلس قرائت شد معلوم نيست اما كوليوند همان موقع به اعتماد گفت «بعد از قرائت گزارش كميته ويژه در كميسيون آن را براي رييس مجلس فرستاديم. ايشان هم گزارش را خواند و براي ويرايش برخي قسمت‌ها به كميسيون فرستاد. ما هم نسخه ويرايش شده را تقديم هيات رييسه كرديم تا براي قرائت در صحن در دستور كار قرار بگيرد.» به علاوه علي مطهري هم سه روز قبل از قرائت اين گزارش منصرف شده بود. او در اين باره به ايلنا گفته بود با اينكه اين گزارش به نفع من است، اما براي اينكه وقت مجلس گرفته نشود، هفته پيش درخواست كردم كه اين موضوع از دستور كار مجلس خارج شود. با اين حال اما گزارش با تصميم رييس مجلس از دستور كار خارج نشد و ديروز قرائت شد.
دادستان مشهد چه نظري درباره سخنراني مطهري داشت؟
در بخشي اين گزارش آمده است: پس از بررسي اولويت‌ها مقرر مي‌گردد اين مراسم در مورخ ۳۰آبان ۱۳۹۵ در تالار رازي دانشگاه علوم پزشكي مشهد برگزار شود. به اين منظور مسوولان امنيتي و انتظامي استان بنا بر رويه متعارف برگزاري مراسم سخنراني مقامات عاليرتبه كشور، ملاحظات خود را به مسوولان استان اعلام مي‌كنند كه در رابطه با اين سخنراني جز پاره‌اي يادآوري‌ها، ملاحظه يا مورد خاصي ابراز نمي‌شود. بر اساس اين گزارش دادستان عمومي و انقلاب مشهد در گفت‌وگو با معاون مديركل اطلاعات استان در تاريخ 27 آبان ۱۳۹۵ با اشاره به سوابق سخنراني‌هاي آقاي مطهري در استان، دغدغه‌هاي خويش را مبني بر بروز واكنش در قبال سخنراني ايشان و جلوگيري از وقوع احتمالي درگيري بيان مي‌كند. دادستان در ادامه به طور شفاهي خواستار ارايه تضمين‌هاي لازم براي برگزاري آرام و بدون حادثه مراسم مذكور از جانب مسوولان استان مي‌شود؛ امري كه بنا به گفته معاون مديركل اطلاعات استان در سخنراني‌هاي پيشين آقاي مطهري توسط معاون سياسي- اجتماعي استانداري وقت صورت گرفته و در نتيجه مراسم سخنراني بطور معمول برگزار مي‌شود. در ادامه مي‌افزايد «هر فرد يا مرجعي از دستور مذكور تخلف كند تحت تعقيب قانوني قرار خواهد گرفت». در پي اين دستور استاندار استان خراسان‌رضوي و معاون سياسي- اجتماعي ايشان ابتدا با استعلام مجدد از نيروي انتظامي و اداره كل اطلاعات موضوع احتمال بروز تخلف يا جرمي از سوي برگزاركنندگان يا واكنش برخي گروه‌ها در قبال سخنراني آقاي مطهري را جويا مي‌شوند كه با پاسخ منفي آنها لغو مراسم يا برگزاري شوراي تامين منتفي مي‌شود. استاندار و معاون وي در ادامه تلاش‌هاي خود در مكاتبات و تماس‌هاي تلفني با مسوولان قضايي خواستار تجديدنظر دادستان در دستور ممانعت از برگزاري مراسم مي‌شوند كه پيرو گفت‌وگو با رياست محترم دادگستري استان و همچنين دادستان مشهد به نتيجه نمي‌رسند؛ فلذا مذاكرات تلفني با مقامات ملي نيز ادامه مي‌يابد اما منتج به تغيير دستور دادستان نمي‌شود.
جلسه شوراي تامين استان
بايد برگزار مي‌شد
در ادامه، كميسيون شوراها ارزيابي خودش براساس مشاهدات و بررسي‌هاي انجام شده را گزارش كرده است: در اين رويداد ضرورت داشت جلسه شوراي تامين شهرستان براي هماهنگي بين مسوولان قضايي و مقامات اجرايي برگزار شود. همچنين ضرورت داشت دادستان مشهد، شأن و جايگاه سخنران مراسم را به عنوان نايب‌رييس مجلس رعايت مي‌كرد. صرف نظر از قانوني بودن يا نبودن عمل دادستان كه تشخيص آن در صلاحيت اين هيات نيست، ضرورت داشت ايشان مصالح كشور را در نظر مي‌گرفت و تدابير لازم و شايسته‌اي را براي جلوگيري از بروز اين مشكل كه در سطح ملي و حتي در رسانه‌هاي خارجي بازتاب وسيعي يافت، به عمل مي‌آورد. مقامات استانداري بايد همانند دوره‌هاي پيشين، در خصوص برگزاري مراسم و ايراد سخنراني درصدد رفع آنچه دادستان آن را دغدغه بروز واكنش به سخنراني خوانده بود، بر مي‌آمدند و در صورت عدم برگزاري جلسه شوراي تامين با تبادل نظر و برگزاري يك جلسه، اقدام به رفع مشكل مي‌كردند.
پيگيري گزارش مشهد بر عهده
قوه قضاييه است
بعد از قرائت اين گزارش اما مصطفي كواكبيان، نماينده اصلاح‌طلب تهران در تذكري محتواي اين گزارش را خنثي خواند و نسبت به آن اعتراض كرد. اما مطهري معتقد بود اين گزارش خنثي نبوده و از نظر آيين‌نامه‌اي خلافي در قرائت گزارش صورت نگرفته است. اين اما پايان ماجرا نبود. چه آنكه كمي بعد مجتبي ذوالنوري، نماينده قم هم در تذكري اعتراض خودش را به سخنان كواكبيان اعلام كرد. او معتقد بود نوبت تذكر كواكبيان نبوده و ميان رييس مطهري و او تباني براي ايراد اين تذكر اتفاق افتاده است. ذوالنوري با لحني اعتراضي خطاب به مطهري گفت: آقاي كواكبيان در سيستم قرعه كشي تذكرات ثبت نام نكرده بودند، اسم ايشان نفر اول نبود و آقاي وكيلي و كاتب نيز تاييد مي‌كنند، اما جنابعالي اجازه داديد كه ايشان صحبت كنند. والنور تصريح كرد: نمي‌شود يك طرف نماينده بوده و يك طرف نماينده‌تر باشد كه اگر سخنراني حضرت عالي به هم بخورد، چون برادر خانم رييس مجلس هستيد بايد گروه كار ويژه تشكيل شود و موضوع را بررسي كند اما درخصوص برهم خوردن سخنراني نمايندگان ديگر نه صداي‌شان به جايي مي‌رسد نه نسبت فاميلي با رياست مجلس دارند كه گروه كارويژه تشكيل داده و بررسي كنند. در ادامه علي مطهري در پاسخ به تذكر ذوالنور گفت: اينكه اينطور برداشت شود كه اقدام ويژه‌اي براي بنده به خاطر نسبت فاميلي با رياست مجلس صورت گرفته درست نيست. به گفته مطهري اتفاق مشهد حالت خاصي داشت و در كل كشور چنين اتفاقي نيفتاده بود كه دادستان بگويد به دليل احتمال وقوع جرم اين سخنراني تعطيل مي‌شود. به اين شكل كه دادستان راسا بدون تصميم شوراي تامين بگويد احتمال وقوع جرم مي‌دهم و جلسه را تعطيل كند چنين اقدامي تا به حال صورت نگرفته است و رييس مجلس نيز درخواست گزارش از كميسيون شوراها كرد. بنده از دو روز پيش درخواست كردم كه اين گزارش خوانده نشود زيرا من راحت نيستم كه يك‌ساعت از وقت مجلس به صحبت‌هاي من اختصاص يابد اما اعلام شد چون گزارش چاپ شده است امكان عدم ارايه آن وجود ندارد و بعدا مقرر شد صرفا يك گزارش پنج دقيقه‌اي بررسي شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون