• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3892 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۷ شهريور

روز قدس پيشنهاد دكتر يزدي بود

هاشم صباغيان وزير كشور دولت موقت

 


مرحوم دكتر ابراهيم يزدي از شخصيت‌هاي نادر و مبارز و مسلمان ايران بود و در انقلاب نيز نقش‌هاي بسيار موثري ايفا كرد. ايشان چه دوره اول كه در مجلس حضور داشت و چه در مقاطع زماني ديگر و در مصاحبه‌ها و نوشته‌هاي خود هميشه مي‌كوشيد كه از حقوق از دست رفته مردم دفاع كند.
 دكتر يزدي نقش‌هاي مختلف و بسيار موثري در مقاطع مختلف انقلاب داشتند؛ يكي از اين نقش‌ها در نوفل لوشاتو بود. زماني كه ايشان به اتفاق ساير دوستان در نوفل لوشاتو حضور داشت، كوشش مي‌كردند رهبر كبير ايران را از طريق جلسات و مصاحبه‌هاي مفصلي كه با حضور خبرنگاران و خبرگزاري‌هاي مهم دنيا تشكيل مي‌شد، به دنيا بشناسانند.
ايشان به كمك ساير دوستان كار ترجمه مصاحبه‌ها را انجام مي‌دادند و خود اين كار به شهرت هرچه بيشتر رهبر انقلاب، كمك بسيار زيادي كرد.
 رهبر كبير انقلاب به قدري به دكتر يزدي اعتماد داشتند كه به ايشان ماموريت داده بود تا در كشورهاي مختلفي كه حضور دارند وجوهات كساني كه قصد پرداخت داشتند را جمع‌آوري كند. ايشان نيز اين ماموريت را انجام داده و به اطلاع رهبر مي‌رساندند و سپس، مقداري از وجوهات را به قم مي‌رساند و بقيه را نيز طبق دستور رهبر كبير انقلاب هزينه مي‌كرد و تقريبا ما كسي كه داراي چنين اختياراتي از سوي يك مرجع ديني باشد را سراغ نداريم. از ديگر اقدامات ايشان كه در تاريخ ماندگار شده، پيشنهاد نامگذاري روز قدس است براي اينكه بتوان از اين طريق از حقوق ملت فلسطين دفاع كرد. دكتر يزدي از نظر تفكرات مذهبي يك مسلمان واقعي بود و احكام اسلامي را به خوبي مي‌دانست و در منزل ايشان نيز تا زماني كه امكان آن وجود داشت، جلسات قرآن برگزار مي‌شد كه با استقبال جوانان نيز همراه بود. از نظر اعتقادات سياسي هم بسيار به ايراني كه پابرجا باشد و بتواند استقلال خود را هميشه حفظ كند، متكي بود و در اين راستا نيز تلاش زيادي مي‌كرد.
 ايشان در برخورد با منتقدان نيز بسيار سليم النفس بود و اگر مخالفاني به منزل ايشان آمده و ايرادي مي‌گرفتند، به آن ايراد به طور مستدل پاسخ مي‌داد و اكثر آنها نيز از توضيحات ايشان قانع مي‌شدند اما ميزان غرض ورزي عده‌اي به حدي زياد بود كه سعي مي‌كردند با نپذيرفتن استدلال‌هاي ايشان، وجهه او را خدشه‌دار كنند.
 دكتر يزدي در ارتباطات خود تلاش مي‌كرد كه حقي از كسي پايمال نشود و درصدد اين بود كه اگر حقي از كسي ضايع مي‌شد تا اندازه‌اي كه در توان داشت چه با قلم، چه در ملاقات و چه اقدامات ديگر از حق او دفاع كند.
گفتن از دكتر يزدي و پرداختن به زندگي ايشان در مصاحبه و يادداشت نمي‌گنجد البته قصد داريم پس از گذشت زمان و پشت سر گذاشتن اين حادثه، زندگي ايشان را به رشته تحرير درآورده و منتشر كنيم، چرا كه برخي سوالات زيادي در رابطه با زندگي دكتر يزدي، مبارزات و ارتباطات ايشان دارند. در اين ميان، حرف‌هاي بي‌ربطي نيز زده مي‌شود كه به همه آنها پاسخ داده خواهد شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون