• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3892 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۷ شهريور

استاندار خوزستان:

۱۱۹ پروژه استاني، ۴۹ پروژه ملي و ۲۸۶ پروژه بخش خصوصي در هفته دولت به بهره‌برداري مي‌رسد

استاندار خوزستان:
 ۱۱۹ پروژه استاني، ۴۹ پروژه ملي و ۲۸۶ پروژه بخش خصوصي در هفته دولت به بهره‌برداري مي‌رسد
استاندار خوزستان به مناسبت هفته دولت ضمن تبريك اين هفته گفت: پروژه‌هاي زيادي در حوزه‌هاي كتابخانه‌هاي عمومي، هواشناسي، راه و شهرسازي، آب و برق، صنعت، معدن و تجارت و دانشگاه علوم پزشكي با اعتباري بالغ بر يك هزار و صد ميليارد تومان به مناسبت هفته دولت در استان خوزستان آماده افتتاح هستند.
دكتر غلامرضا شريعتي با بيان اينكه به مناسبت هفته دولت ۱۱۹ پروژه استاني و ۴۹ پروژه ملي و ۲۸۶ پروژه بخش خصوصي مورد بهره‌برداري قرار خواهند گرفت، افزود: اهواز، بهبهان و شوشتر به ترتيب بيشترين اعتبار هزينه شده را در پروژه‌هاي قابل افتتاح دارند.
وي اظهار كرد: علاوه بر اين پروژه‌ها، پروژه‌هاي مهمي نيز براي شروع عمليات اجرايي وجود دارد كه از جمله آنها مي‌توان به شروع عمليات اجرايي طرح آبرساني به شهرستان رامهرمز و طرح آبرساني جنوب شرق استان خوزستان اشاره كرد.
دكتر شريعتي اذعان كرد: اجراي كامل طرح آبرساني به جنوب شرق استان با اعتبار ۶۰۰ ميليون يورو در شوراي اقتصاد در حال بررسي است اما اجراي بخشي از طرح در حوضه سد كوثر و بهبهان با اعتبار ۶۰ ميليارد تومان در هفته دولت آغاز مي‌شود.
وي با اشاره به برگزاري نمايشگاه دستاوردهاي دولت ادامه داد: در هفته دولت علاوه بر افتتاح پروژه‌ها و برگزاري اين نمايشگاه شاهد برگزاري كارگروه‌ها، سمينارها و همايش‌هايي در زمينه خدمات دولت در استان و كشور خواهيم بود.
وي در پاسخ به اين پرسش كه ظرفيت‌هاي گردشگري استان خوزستان در راستاي جذب گردشگر به چه ميزان مورد استفاده قرار گرفته‌اند، اظهار كرد: استان خوزستان تنها استاني است كه از داشتن سه اثر ثبت جهاني بهره‌مند است. يكي از اولويت‌هاي برنامه‌ريزي در سال جاري، توسعه زيرساخت‌هاي گردشگري استان است كه در اين راستا به دنبال راه‌اندازي شهرك‌هاي گردشگري در نقاط مختلف استان هستيم.
استاندار خوزستان ادامه داد: پروژه‌هاي گردشگري ديگري آماده اجرا هستند كه بخش خصوصي آمادگي خود براي اجراي اين پروژه‌ها را اعلام كرده است.
وي تصريح كرد: احداث موزه استان خوزستان كه عمليات اجراي آن سال‌هاست متوقف شده، در هفته دولت مجدد آغاز خواهد شد و اميدواريم تا يكسال و نيم آينده مورد بهره‌برداري قرار گيرد.
استاندار خوزستان گفت: در ۱۵ فروردين سال جاري، مصوبه‌هاي بسيار بزرگي در زمينه زيرساخت‌هاي استان خوزستان به تصويب هيات دولت رسيد كه پس از تصويب اين مصوبه‌ها، تمهيدات لازم به كمك وزراي مرتبط، بانك مركزي و سازمان برنامه و بودجه كشور اتخاذ شد.
وي افزود: در بخش آبرساني با اهتمام دولت، وزارت نيرو، سازمان برنامه و بودجه كشور و قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء، پروژه آبرساني غدير فعال شد. در هفته گذشته نيز شاهد افتتاح طرح آبرساني بستان بوديم و طرح آبرساني به چزابه براي خدمات‌رساني به زائران اربعين حسيني نيز آغاز شد.
دكتر شريعتي با اشاره به آغاز عمليات اجرايي طرح آبرساني غدير به سمت رفيع، اظهار كرد: طرح آبرساني شمال شرق استان نيز با اعتبار ۳۸۵ ميليون يورو در شوراي اقتصاد در حال بررسي است.
وي اذعان كرد: در زمينه ريزگردها نيز كانال آب در حال حفر بوده و ۶ هزار هكتار نهالكاري صورت گرفته است. از مهرماه نيز نهالكاري در سطح ۴۲ هزار هكتار كه جزو تعهدات سال جاري است آغاز خواهد شد.
استاندار خوزستان با بيان اينكه در بخش برق يك هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان اعتبار براي استان به تصويب رسيده است، گفت: در اين راستا سالانه بايد اعتباري بالغ بر ۵۰۰ ميليارد تومان تامين شود كه در جلسه اخير با رييس سازمان برنامه و بودجه كشور، مجوز تامين ۵۰۰ ميليارد تومان سال‌جاري از محل اسناد خزانه صادر شد.
دكتر شريعتي خاطرنشان كرد: در حوزه فاضلاب استان نيز كارهاي مطالعاتي انجام شده و به دنبال تامين منابع مالي اجراي طرح‌هاي اين بخش هستيم.
در همايش بررسي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري و رفع موانع توليد مطرح شد:
شريعتي گفت: بايد شرايط لازم براي بهبود فضاي كسب و كار و ورود سرمايه در كشور را فراهم كنيم. بايد جامعه را به ثبات اقتصادي و فرهنگي برسانيم. از سياسي كردن بخش اقتصاد بپرهيزيم، بايد سرمايه‌گذار را تكريم كنيم، نبايد سرمايه‌گذار را مورد آماج اتهامات واهي خود قرار دهيم. چنان عرصه را در استان براي سرمايه‌گذار تنگ مي‌كنيم و حسد مي‌ورزيم كه بعضا باعث فرار سرمايه‌گذار شده‌ايم.  استاندار خوزستان در همايش بررسي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري و رفع موانع توليد كه پيش از ظهر 6 شهريور ماه سال 96 برگزار شد، اظهار داشت: در حوزه مسائل و دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌هاي ملي، استان نقش پيشنهاددهنده و تصميم‌سازي براي مديران در مركز دارد. در حوزه مسائل استاني نقش ما تسهيل‌كننده و كمك به رفع مشكلات توليد است.
شريعتي به دو بخش ماشين‌آلات و ساختمان در حوزه سرمايه‌گذاري در كشور اشاره كرد و گفت: در سال‌هاي اخير شاهد كاهش قابل توجه در اين دو بخش هستيم. تشكيل سرمايه از ۱۹/۶ به ۱۰/۸ به لحاظ دي بي‌جي كاهش يافته است.
استاندار خوزستان به عدم برنامه‌ريزي در سال‌هاي افزايش قيمت نفت در كشور اشاره كرد و گفت: در آن سال‌ها هزينه‌هاي دولت به‌شدت افزايش پيدا كرد چنانكه روند سرمايه‌گذاري در دوران افت قيمت نفت كاهش پيدا كرد. اگر خواهان افزايش توليد ناخالص ملي هستيم بايد به سمت توسعه سرمايه‌گذاري در حوزه ماشين‌آلات و ساختمان برويم. بايد تلاش كنيم ظرفيت‌هاي جديدي به حوزه نفت اضافه كنيم.
استاندار خوزستان بيان كرد: با اين روند سرمايه‌گذاري در كشور، امكان افزايش توليد در حوزه‌هاي مشترك نفتي وجود ندارد. ‌
شريعتي ادامه داد: بايد شرايط لازم براي بهبود فضاي كسب و كار و ورود سرمايه در كشور را فراهم كنيم. بايد جامعه را به ثبات اقتصادي و فرهنگي برسانيم. از سياسي كردن بخش اقتصاد بپرهيزيم، بايد سرمايه‌گذار را تكريم كنيم، نبايد سرمايه‌گذار را مورد آماج اتهامات واهي خود قرار دهيم.
استاندار خوزستان با اشاره به اينكه در اين استان اينگونه صحبت‌ها زده مي‌شود ولي كسي به آن عمل نمي‌كند گفت: چنان عرصه را در استان براي سرمايه‌گذار تنگ مي‌كنيم و حسد مي‌ورزيم كه بعضا باعث فرار سرمايه‌گذار شده‌ايم. ‌
رييس شوراي صادرات غيرنفتي استان تصريح كرد: در خوزستان براي اخذ مجوز سرمايه‌گذاري از 23 ارگان بايد كسب مجوز صادر شود. ‌حوزه معاونت اقتصادي در اين بخش اقدامات اصلاحي خوبي آغاز كرده‌اند. در بررسي بعمل آمده 760 فرآيند سرمايه‌گذاري محاسبه شده است. با تلاش معاونت اقتصادي استان اين رقم به 160رسيده است.  وي با بيان اينكه فضاي كسب و كار بايد اصلاح شود يادآور شد: با اين روند، سرمايه‌گذاري در استان به سرمنزل مقصود نمي‌رسد. شركت شهرك‌هاي صنعتي بايد تلاش شود موانع توليد را برطرف كند، بايد استانداري اقدامات زيرساختي را انجام دهد.
رييس شوراي اشتغال گفت: بايد شرايط را به سمت و سويي ببريم كه مقدمات سرمايه‌گذاري در استان را فراهم كنيم، به فرمايش رهبري بايد با دنيا تعامل سازنده‌اي برقرار كنيم. در دي ماه قرارداد نفتي غرب كارون امضا مي‌شود‌. اين طرح مي‌تواند فضاي اشتغال خوبي ايجاد كند. بايد با حمايت بخش خصوصي در بخش‌هاي مختلف از قبيل انرژي كشاورزي صنعت، فضاي كسب و كار را بهبود بخشيم. دستگاه‌هاي دولتي بايد ياريگر بخش خصوصي باشند و در اين مساله بي‌تفاوت نباشند.
استاندار خوزستان همچنين گفت: دستگاه‌هاي دولتي نبايد چوب لاي چرخ بخش خصوصي بگذارند و در اين خصوص تعامل لازم را برقرار كنند.
وي با بيان اينكه در استان اصفهان، آذربايجان شرقي و برخي ديگر از استان‌ها ويزاي فرودگاهي دارند و اين در ذهن سرمايه‌گذار خارجي متبادر مي‌شود كه زيرساخت‌هاي اقتصادي در آن استان‌ها بيشتر فراهم است افزود: تلاش خوبي براي صدور ويزا از فرودگاه اهواز با هماهنگي با وزارت خارجه صورت گرفته است كه به زودي اين مهم محقق خواهد شد. در صورت اجرايي شدن اين مهم، امر سرمايه‌گذار در استان تسهيل خواهد شد.
 استاندار خوزستان با اشاره به مشاغل كوچك در بخش شهرك صنعتي شماره 5 خاطرنشان كرد: مشكلات اخذ مجوز براي راه‌اندازي شهرك صنعتي شماره پنج در حال انجام است. همچنين راه‌اندازي شهرك انرژي حدفاصل ماهشهر و‌اميديه در حال پيگيري است. اين طرح جهت تصويب در هيات دولت است و در صورت تاسيس اين شهرك صنعتي، استان توانايي رقابت بين‌المللي پيدا مي‌كند.
وي با بيان اينكه اقتصاد عراق محركه صنايع كوچك استان است ادامه داد: در حوزه صادرات محصولات مختلف به عراق بايد موانع را برطرف كنيم، حل موانع صادرات به عراق بايد در اولويت نخست مسوولان استان قرار گيرد. استاندار خوزستان همچنين بيان كرد: بايد موانع صادرات را در استان و در عراق حل كنيم. شريعتي به ضرورت ارتباط مستمر با بخش خصوصي اشاره كرد و يادآور شد: اگر استان قرار است به توسعه برسد با كمك بخش خصوصي خواهد رسيد و با تلاش دولتمردان به تنهايي به جايي نمي‌رسد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون