• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3180 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۲۵ بهمن

اكران بزرگ‌ترين پروژه سينمايي كشور با حضور اصحاب فرهنگ ورسانه برگزار شد

پايان انتظار براي نمايش «محمد(ص)»

آغاز: فيلم محمد(ص) بزرگ‌ترين پروژه سينمايي جمهوري اسلامي ايران، سرانجام پس از گمانه‌هاي بسيار، يك روز پس از پايان سي و سومين جشنواره فيلم فجر براي اهالي سينما و اصحاب رسانه اكران شد؛ فيلمي كه براي توليد آن جمعي از زبده‌ترين سينماگران ايراني و بين‌المللي گرد هم آمده بودند تا به كارگرداني مجيد مجيدي، فيلمي در شأن پيامبر اعظم اسلام توليد شود.  اما آنچه پنجشنبه گذشته در سه سانس متوالي در سينما فرهنگ در خيابان شريعتي تهران، پيش روي اهالي سينما و رسانه قرار گرفت، فيلمي بود با مشخصه‌هاي توليدي چشمگير در حد استانداردهاي بين‌المللي سينما؛ فيلمي كه با وجود زمان 195 دقيقه‌اي آن هيچ‌گونه خستگي به چهره تماشاگر نمي‌آورد. اين اتفاق را تشويق‌هاي پاياني اهالي رسانه در پايان فيلم نشان مي‌داد. فيلم محمد(ص) با مقدمه‌يي در شعب ابي‌طالب آغاز مي‌شود و شرايط تبعيد و تحريم حضرت محمد(ص) و پيروان مومنش را به تصوير مي‌كشد و با موخره‌اي در شعب ابي‌طالب و پايان تبعيد و تحريم به پايان مي‌رسد. در حد فاصل اين مقدمه و موخره روزگار پرفراز و نشيب ولادت تا نوجواني پيامبر اسلام روايت مي‌شود و سرگذشت ايشان و خاندان‌شان به تصوير در مي‌آيد. در شرايطي فرازهايي از زندگي خاتم الانبيا در روايتي سينمايي عرضه شد كه با وجود حضور مجيد مجيدي به عنوان كارگردان و همچنين عوامل توليد فيلم، هيچ گونه سخنراني پيش و پس از سه سانس اكران صورت نگرفت و برنامه صرفا به نمايش فيلم براي حاضران اختصاص يافت.
ميانه: فيلم محمد(ص) فيلمبرداري‌اش را از سال ۱۳۸۶ در شهرك سينمايي پيامبر اعظم (ص) كه در ۵۵ كيلومتري شهر قم قرار دارد، آغاز كرد. در اين شهرك، ماكت شهرهاي مكه و مدينه با مشخصات ۱۴۰۰ سال قبل، در اندازه يك به يك (مختصات واقعي) طراحي و ساخته شد و قرار است پس از پايان فيلمبرداري، از اين دكور تحت عنوان شهرك سينمايي پيامبر اعظم براي ديگر پروژه‌هاي سينمايي درباره تاريخ اسلام استفاده شود. فيلمبرداري اين فيلم با مديريت فيلمبرداري ويتوريو استرارو از بزرگان فيلمبرداري سينماي ايتاليا انجام شد. ويتوريو استورارو، فيلمبردار مطرح ايتاليايي كه سه جايزه اسكار را گرفته با همراهي حميد خضوعي‌ابيانه كار فيلمبرداري اين اثر را انجام دادند. او در مصاحبه با باب فيشر در يك مجله سينمايي امريكايي درباره چگونگي پيوستن به اين اثر گفت: «سال ۲۰۱۰ كه با رشيد بن هادي (كارگردان) در پروژه‌يي در الجزاير همكاري مي‌كردم، براي اينكه اسلام را بهتر بشناسم، خواندن كتابي درباره زندگي پيامبر محمد(ص) را شروع كردم. به محض اينكه خواندن آن كتاب تمام شد، مثل يك روياي جادويي ايميلي دريافت كردم با اين مضمون كه آيا علاقه‌مند هستم در ساخت بخش اول يك سه‌گانه درباره زندگي محمد(ص) حضور داشته باشم؟» بدين‌ترتيب و پس از ملاقات مجيدي كارگردان و حيدريان مدير فيلم با او در رم، پيوستنش به اين پروژه قطعي شد. او مي‌گويد كه كتاب نقاشي محمود فرشچيان، منبع الهام ايده‌هايش براي فيلمبرداري اين فيلم بوده است. جلوه‌هاي ويژه اثر بر عهده اسكاتاي اندرسون، برنده اسكار براي طراحي جلوه ويژه «باب» در ۱۹۹۶ است كه جلوه‌هاي ويژه قسمت حمله سپاه ابرهه به مكه را طراحي و اجرا كرده است. او  كه پيش از اين با كارگرداناني همچون استيون اسپيلبرگ، جيمز كامرون و پيتر جكسون كار كرده ، طراحي دكور فيلم محمد(ص) را بر عهده داشته است. ‌الله ركها رحمان، تهيه‌كننده موسيقي، آهنگساز فيلم، موسيقيدان و خواننده سرشناس هندي هم به عنوان آهنگساز در اين پروژه حضور داشته است. او فعاليت حرفه‌اي خود در زمينه آهنگسازي فيلم را در دهه ۹۰ ميلادي آغاز كرد و در اين مدت برنده جوايز بسياري از جمله 13 جايزه فيلم فير، چهار جايزه ملي فيلم هند، يك جايزه بفتا، يك جايزه گلدن گلوب و دو جايزه اسكار شده است.
سرانجام: يكي از دغدغه‌هاي ساخت و توليد پروژه سينمايي فيلم محمد(ص)، مربوط به تصويرسازي حضرت محمد(ص) و ديگر شخصيت‌هاي معصوم تاريخ اسلام است كه در نشست مطبوعاتي ماه گذشته مجيد مجيدي به عنوان كارگردان به روشني به اين دغدغه‌ها پاسخ داده بود: «اين مساله را چند بار پاسخ گفتم و به ويژه براي شيوخ الازهر اين موضوع را توضيح دادم. يك‌بار ديگر مي‌گويم كه در اين‌باره در بخش تحقيق تلاش‌هاي زيادي صورت گرفت و تحقيقاتي مفصل داشتيم كه نزديك به دو سال مفصلا در اين خصوص انجام داديم. در اين زمينه به سراغ نوشته‌ها و آثار برجسته‌ترين تاريخ‌دانان شيعه و اهل سنت رفتيم و رايزني‌هاي زيادي با علماي اهل سنت و شيعه داشتيم...»در فيلم محمد(ص)، هيچ تصوير روبه‌رويي از پيامبر نشان داده نمي‌شود و هرآنچه از ايشان مي‌بينيم نماهايي است از پشت سر يا دستان‌شان. براي ايفاي نقش ايشان نيز از يك كودك و يك نوجوان استفاده شده است اما در تمام طول فيلم فقط و فقط نماهايي از پشت سر پيامبر مي‌بينيم و البته موهاي بلندشان را. تصويرسازي‌هاي مربوط به رشد سن پيامبر هم با استفاده از تغيير فرم انگشتان دست و ظاهر شدن مو روي انگشتان صورت مي‌گيرد. در كنار اين تصويرسازي‌هاي غيرمستقيم صداي پيامبر هم در طول فيلم شنيده مي‌شود. نخستين‌بار صداي حضرت محمد(ص) در غار حرا است كه شنيده مي‌شود. ايشان خطاب به پدربزرگ گرامي‌شان عبدالمطلب كه از ترس بدخواهان او را به غار آورده، مي‌گويد: «چه بوي خوبي دارد هواي اينجا… دلتنگ مادر هستم، كي مي‌آيد؟»در جايي ديگر سخنان پيامبر را خطاب به خداوند مي‌شنويم كه مي‌گويد: «سلام، من هر جا مي‌روم تو آنجا هستي.»به هر روي در گفت‌وگويي كه محمدمهدي حيدريان مدير پروژه سينمايي محمد(ص) با يكي از خبرگزاري‌ها انجام داد به موضوعاتي كه پيرامون فيلم براي اكران وجود دارد اشاره كرد و گفت: فيلم سينمايي محمد(ص) براي تكميل صداگذاري حدود سه هفته ديگر كار دارد و پس از انجام اين موارد فيلم براي پخش جهاني آماده خواهد شد. پس از آن برنامه‌هاي مفصلي داريم تا گروه‌ها با سلايق و اعتقادات مختلف بتوانند فيلم را ببينند و يك مواجهه علني با فيلم پيدا كنند. با نمايش فيلم براي اين گروه‌ها تصورات و پيش فرض‌هايي را كه بدون ديدن فيلم بيان كرده‌اند جنبه عيني يافته و از اين طريق مي‌توانند به دريافت درستي از اثر برسند. او افزود: فكر مي‌كنم فيلم محمد (ص) هر نوع ذائقه‌يي را كه به دنبال حقيقت باشد راضي مي‌كند؛ چه به جهت استنادات تاريخي كه به اندازه كافي در اين مورد تحقيق و مطالعه شده و چه از لحاظ كيفي و فني. »
در زمان نمايش اين فيلم براي اهالي رسانه، افرادي همچون محمد مهدي حيدريان، عليرضا رضاداد، بيژن ميرباقري، محمدرضا دلپاك، عليرضا شجاع‌نوري، مهدي پاكدل، ابوالحسن داودي، سيروس الوند، عزيز ساعتي، سياوش حقيقي، احمد ميرعلايي، بيژن امكانيان، پژمان لشكري‌پور، بهمن اردلان، امير اسفندياري، مهرداد فريد، هاشم ميرزاخاني، محمدحسين حقيقي، محمدرضا فرجي، مهدي حقيقي، سعيد سعدي، امير اثباتي، مرتضي جذاب، كامران ملكي، سيد محمود رضوي، بهروز شعيبي و... حضور داشتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون