• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3896 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۲ شهريور

صدور كارت هويت براي كودكان داراي مادرايراني و پدر افغان

اعتماد| معاون رفاهي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي از صدور كارت هويت براي كودكان زنان ايراني داراي همسر افغان خبرداد.
احمد ميدري با اشاره به اينكه هفته گذشته مساله صدور كارت هويت، شناسنامه و همچنين كارت سلامت براي كودكان زنان ايراني داراي همسر افغان در كميسيون لوايح دولت به تصويب رسيد، افزود: اميدواريم اين لايحه به زودي در هيات وزيران نيز به تصويب برسد.
وي با تاكيد براينكه از هفته گذشته سرشماري زنان ايراني داراي همسر افغان را از استان قم آغاز كرديم و از هفته جاري اين سرشماري در كل كشور انجام خواهد شد، گفت: اين زنان مي‌توانند كد ملي خود را به سامانه ۲۰۰۰۱۹۵ پيامك كنند. همچنين طيبه سياوشي، عضو فراكسيون زنان مجلس درمورد لايحه اعطاي تابعيت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ايراني با مردان خارجي، به دولت اولتيماتوم داد و با اشاره به تهيه طرحي توسط مجلس براي رفع مشكلات اتباع بيگانه تصريح كرد: پيشنهاد كرديم كه فعلا به اين افراد كارت اقامت داده شود تا از برخي تدابير حمايتي همچون مسائل بهداشتي و اجتماعي برخوردار شوند. طيبه سياوشي در گفت‌وگو با ايلنا، با اشاره به وضعيت نامساعد وضعيت تابعيت فرزندان حاصل از ازدواج مادر ايراني و پدر خارجي اعلام كرد: اين لايحه از مدت‌ها پيش در دست تهيه بود كه متاسفانه بخشي از اين مبحث كه مربوط به افراد زير ۱۸ سال است، كاملا متوقف شده است.
نماينده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس در تشريح دلائل توقف بخشي از اين لايحه مربوط به افراد ۱۸ سال خاطرنشان كرد: موضوعاتي همچون بار مالي سنگين ناشي از اعطاي تابعيت به اين تعداد از اتباع بيگانه و برخي ملاحظات سياسي-امنيتي ازجمله دلائل اين مساله است. به هر حال، استدلال دولت اين است كه باتوجه به جمعيت قابل توجه اين افراد كه در مجموع بيش از يك ميليون نفر هستند، اعطاي تابعيت ايراني هزينه سنگيني به‌همراه خواهد داشت و در بحث يارانه‌ها با مشكل روبه‌رو مي‌شود. عضو فراكسيون زنان مجلس شوراي اسلامي همچنين از تهيه طرحي ديگر در مجلس در اين رابطه خبر داد و گفت: هم‌اكنون طرحي در دست داريم و در تلاش هستيم كه حتما برخي مراحل تصويب آن را تا پايان سال جاري پيش برده و به نتيجه برسانيم.
او با ابراز تاسف نسبت به خروج طرح اوليه از دستور كار كميسيون قضايي و حقوقي يادآور شد: اين طرح جديد مربوط به افراد بالاي ۱۸ سالي است كه حداقل يك سال از سكونت‌شان در ايران مي‌گذرد و حايز تمامي شرايط مصوبه سال ۸۵ هستند اما متاسفانه امكان استفاده از اين امتيازها را ندارند. عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، بحران هويت را يكي از مشكلات اين افراد دانست و گفت: در مرحله نخست و با نگاهي انساني بايد توجه داشته باشيم كه بي‌هويتي فوق‌العاده دردناك است. اين افراد هيچگاه به حقوق قانوني خود دسترسي ندارند. به عنوان مثال تكليف خدمت سربازي اين جوانان بالاي ۱۸ سال مشخص نيست. همچنين تكليف ازدواج اين افراد نامشخص است و متاسفانه شاهديم، اين افراد همچون پدرها و مادرها‌ي‌شان ناچارند به يك ازدواج شرعي اما غيرقانوني تن بدهند و در موارد بسياري شاهديم مسائل شرعي را رعايت كرده اما اين ازدواج‌ها ثبت قانوني نمي‌شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون