• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3898 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۴ شهريور

ساختار قدرتمند و هدفمند دفاعي ايران راز موفقيت كي روش

دژ مستحكم فوتبال ايران در مقابل تيم‌هاي بزرگ آسيا

مسعود راشكي كارشناس فوتبال

درچارچوب مرحله مقدماتي جام جهاني 2018 روسيه در منطقه آسيا قرار است فردا تيم ملي ايران به مصاف سوريه برود و اين در حالي است كه تيم ايران بعد از گذشت 9 بازي و حدود 810 دقيقه اجازه نداده است دروازه‌اش باز شود و اين يعني اينكه قدرت نمايي ايران دركار دفاعي و مهم‌تر اينكه اين ركورد شكست ناپذيري در رسانه‌هاي خارجي نيز بازتاب قابل تاملي نيز داشته است.
اما با نگاهي دقيق‌تر و تامل بيشتر به اين موفقيت متوجه خواهيم شد كه اين ركورد اتفاقي نيست درواقع اگر فلش بكي به گذشته داشته باشيم مي‌بينيم كه تيم ملي ايران در يك دهه گذشته و به خصوص قبل از حضور كارلوس كي‌روش همواره در كارهاي تيمي عملكرد چندان قابل دفاعي نداشته است و معمولا با مشكلاتي توامان بوده است. البته شايد خيلي‌ها نيز بر اين باور باشند كه به دليل داشتن دفاع ملي خوب در اين دوره توانسته‌ايم اين ركورد‌ها را ثبت كنيم اما با نگاه عميق‌تر به عملكرد تيم ملي ايران درمي‌يابيم كه مهره‌ها در تيم كي روش به چشم نمي‌آيند بلكه اين ساختار است كه مفهوم اصلي را در خود جاي داده است. درواقع اين همان موضوعي است كه سبب شده ايران داراي ساختار قدرتمند دفاعي باشد و بازيكنان در تيم ملي كاملا اصول دفاعي و تاكنيكي تدافعي را رعايت كنند. به طور مثال ما در بازي با قطر پژمان منتظري و جلال حسيني را در قلب دفاع و حاج حسيني را در دفاع چپ داشتيم يا در بازي با چين پژمان منتظري و مرتضي پورعلي گنجي و در بازي با كره جنوبي محمود انصاري و مرتضي پور علي گنجي.
اين يعني اينكه حتي تغييرات زياد هم تاثيري در ساختار خوب دفاعي ايران نداشته است و پيروزي مقابل ايران و حتي گل زدن به تيم ملي آرزوي تيم‌هاي آسيايي شده است. تيم‌هايي كه روزي با شايد كمي دل نگراني مقابل آنها به ميدان مي‌رفتيم.
اما درباره بازي ايران و سوريه كه در آخرين مرحله بازي مرحله مقدماتي جام جهاني 2018 و در حالي كه تيم ملي با صعود مقتدرانه و با خيالي آسوده مقابل سوريه قرار مي‌گيرد اما در طرف مقابل تيم ملي سوريه احتياج به كسب 3 امتياز و داشتن شانس صعود آمده است. در اين بازي بي‌شك شاهد مثلث خطرناك سوري‌ها كه متشكل از عمر فارجين، عمر سوما و فراز الخطيب هستيم. به هر حال بايد منتظر ماند و ديد كه در اين بازي حساس و تماشايي آيا ايران مي‌تواند با يك ركورد تاريخي و استثنايي بدون باخت و حتي يك گل خورده راهي روسيه شود؟ بي‌شك با نگاه متفاوت كارلوس كي روش مي‌توانيم خود را براي جشن صعود آماده كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون