• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3898 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۴ شهريور

پيش‌بيني توسعه‌ ارتباطات سازمان و برند

جلال سميعي

۱. در شماره‌هاي قبلي از اهميت توجه به بخش‌هايي از مدل كسب‌وكار حرف زديم، كه به نوعي به ارتباطات مربوط باشند؛ از جمله، كانال‌هاي توزيع و ارايه خدمات و كالاها، جامعه هدف كسب‌وكاري كه طراحي شده است، رسانه‌هاي مناسب براي هر يك از اين مفاهيم و استراتژي و راهبرد بازاريابي و برندينگ و ساخت هويت برند. تجربه من به‌ عنوان يك مشاور رسانه و روابط‌عمومي نشان داده است كه در بسياري از حتي كسب‌وكارهاي كليدي و با نگاه كلان و درازمدت، تدوين اسناد سازماني و طراحي اجزاي مدل كسب‌وكار، گاهي چندان به توسعه اهداف و استراتژي و تغييرات سازمان يا جامعه هدف توجه نمي‌كنند، يا بسيار كلي و مبهم از كنارشان رد مي‌شوند.
۲. اتفاق مهمي كه در طول زمان رخ مي‌دهد، تغييرات گاهي پيش‌بيني‌نشده در سازمان و هويت برند، تغييرات نوع يا سطح ارايه خدمات و كالا، تغييرات اجتماعي و به‌روز شدن دايمي و سريع مدل مصرف محتوا و رسانه در مخاطبان و مشتريان و... به طور كلي، توسعه‌ بر اساس فاكتورهايي است كه بسياري‌شان هنوز نامعلومند؛ در نتيجه، وقتي فضاهاي ارتباطي با شتاب روزافزون دچار تحول مي‌شوند، ممكن است پيش‌بيني و‌ پايه‌گذاري اوليه براي همين تحولات بعدي، كافي نباشند، يا مبهم و ناقص و ساكت مانده باشند.
۳. نكته كليدي در استراتژي رسانه و محتوا براي يك سازمان يا برند، در هر نوعي از اهداف و كسب‌وكار كه حتي ممكن است غير اقتصادي يا خيريه يا سياسي هم باشند اين است كه ما هميشه با يك موجود زنده به نام رسانه و ارتباطات سر و كار داريم! در زمانه‌اي كه هر فرد حتي نزديك‌ترين كسانش را به اندازه و با نزديكي موبايلش نمي‌بيند، رفتار كلي‌نگر و نگاه مبهم و بدون بازنگري در پي‌ريزي كانال‌هاي ارتباطي و هويتي هر مجموعه، خطرها و بحران‌ها و عقب ماندن از رقابت‌ها را ناديده خواهد گرفت. اين موجود زنده، رفتارهاي عجيب و ناگهاني دارد؛ مي‌تواند در هر لحظه دردسرهايي بسازد، كه سازمان و برند شما اگر براي واكنش مناسب به آن بحران آماده نباشد، هزينه‌هاي حل بحران حتما بالاتر
خواهد رفت.
۴. وقتي از اهميت توجه به ساختار و استراتژي رسانه و محتوا حرف مي‌زنيم، در واقع يادآوري مي‌كنيم كه مشاوران و مديران خلاق و روزآمد مي‌توانند اجزا و‌ سياست‌هاي راهبردي و عملياتي را چنان پي‌ريزي و مديريت و به‌روزرساني كنند، كه در فرآيند تبليغات و روابط‌عمومي و بازاريابي و فروش، هميشه يك قدم جلوتر از بحران و توسعه‌هاي ناگزير و ديرهنگام باشيد. اين بحث را با مثال‌هاي مشهور ادامه خواهيم داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون