• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3902 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۰ شهريور

ضيافت كيم با تكنيسين‌هاي هسته‌اي كره

گروه جهان| روز يكشنبه در شصت و نهمين سالروز تاسيس كره شمالي بسياري كابوس اين را داشتند كه پيونگ‌يانگ يك موشك بالستيك قاره پيماي ديگر را امتحان كند. اما اين روز نه با يك آزمايش موشكي كه بسياري فكر آن را مي‌كردند بلكه با يك مهماني مهم براي دانشمندان هسته‌اي كه توانستند قدرتمند‌ترين آزمايش هسته‌اي كشور را هفته گذشته انجام بدهند، جشن گرفته شد. كيم جونگ اون، رهبر كره شمالي تعطيلات ملي اين كشور را به همراه مهندسين هسته‌اي در پيونگ يانگ جشن گرفت و يك ضيافت اختصاصي برپا كرد. طبق گزارش خبرگزاري رسمي كره شمالي، در اين جشن دانشمندان و تكنيسين‌هايي حضور داشتند كه توانستند هفته گذشته آزمايش هسته‌اي زير‌زميني را انجام دهند. طبق گزارش‌ها آنها پس از ورودشان به پيونگ يانگ با يك استقبال قهرمانانه روبه‌رو شدند و در مقابل آنها نيز يك راهپيمايي با عظمت برگزار شد.
گفتني است كره شمالي در تاريخ سوم سپتامبر آزمايشي را با عنوان بمب هيدروژني انجام داد كه توانايي قرار گرفتن روي يك موشك بالستيك را خواهد داشت. دولت كيم جونگ اون آن آزمايش را ضربه‌اي بي‌رحمانه به ايالات متحده امپرياليست دانست.
به گزارش خبرگزاري كره شمالي، كيم جونگ اون در ضيافت خود با مهندسان هسته‌اي در پيونگ‌يانگ از آنها خواست تا تلاش‌هاي خود را در اين زمينه تقويت كنند و تاكيد كرد كه آنها با اقدام خود يك رويداد بزرگ تاريخي- ملي را خلق كردند. كيم تاكيد كرد، آزمايش اخير بمب هيدروژني، پيروزي بزرگي است كه مردم كره شمالي به بهاي خونشان آن را به دست آوردند، در حالي كه دوران سختي را پشت سر مي‌گذارند. كيم جونگ اون همچنين در اين مراسم وظايف دانشمندان و تكنيسين‌هاي علوم دفاعي را براي انجام تحقيقات علمي در راستاي تقويت بازدارندگي هسته‌اي و دفاع از خود در جهت دستيابي به هدف نهايي و تكميلي براي رسيدن به يك قدرت هسته‌اي نيز تشريح كرد.
گفتني است كره شمالي در ماه جولاي دو موشك بالستيك را آزمايش كرد كه آخرين آن نشان مي‌داد توانايي رسيدن به سرزمين اصلي ايالات متحده را خواهد داشت. با اين حال تحليلگران معتقدند كه كره شمالي تاكنون نشان نداده توانايي ساخت كلاهك هسته‌اي و سوار كردن آن روي بمب موشك بالستيك را دارد و اينكه هنوز دقت نشانه‌گيري آن مشخص نيست. با اين حال تحليلگران معتقدند كه احتمالا تلاش‌هاي كره شمالي براي رسيدن به چنين فناوري‌هايي متمركز خواهد شد.
گزارش‌ها حاكي از آن است كه كيم به همراه همسرش و اعضاي ارشد حزب خود در مهماني شركت كرد. اين مهماني شامل اجراي آهنگ‌هاي وطن‌پرستانه و وفاداري به حزب و كيم بوده است. طبق گزارش خبرگزاري كره شمالي در اين ضيافت، دو مقام ارشد حزب يعني، ري مون گن و هنگ سونگ مو نيز حضور داشتند. ري، وزير صنايع دفاعي كره شمالي است و هنگ نيز معاون او است. به همين ترتيب آنها مسوولان اصلي توسعه تسليحات هسته‌اي كشور هستند.
گفتني است هنگ در طول سفر اخير خود به موسسه سلاح‌هاي هسته‌اي كشور كيم جونگ اون را همراهي كرد. عكس او در كنار رهبر كره شمالي هفته گذشته منتشر شد كه در كنار يك كلاهك هسته‌اي حضور داشتند و پس از آن بود كه پيونگ يانگ آزمايش اتمي خود را انجام داد. بعدا نيز رسانه‌هاي كره شمالي هنگ را در قالب فرماندهان نظامي نشان دادند كه داراي نشان‌هاي چهارستاره هستند و از رهبر كره شمالي گل دريافت مي‌كردند. ري هنگ سيپ نيز كه اكنون به عنوان مدير موسسه انرژي اتمي كره شمالي در مجتمع اصلي هسته‌اي اين كشور مشغول فعاليت است از جمله نظاميان سه ستاره است. او سال‌ها است در موسسه تسليحات هسته‌اي كره شمالي كه محل تولد اين سلاح در كشور به شمار مي‌آيد خدمت مي‌كند.
با اين حال بسياري از مقامات خارجي و تحليلگران نگران آن بودند كه سالروز تاسيس كره با يك آزمايش تسليحاتي ديگر همراه و پيونگ يانگ يك موشك بالستيك بين قاره‌اي ديگر را امتحان كند. مقامات كره جنوبي پيش‌بيني كرده‌اند كه چنين آزمايش موشكي به احتمال زياد اتفاق خواهد افتاد. به خصوص اينكه تحريم‌هاي سخت‌تر توسط شوراي امنيت عليه كره شمالي در دستور كار قرار گرفته است. روز جمعه واشنگتن خواستار راي دادن شوراي امنيت در مورد پيش نويس قطعنامه روز دوشنبه شد كه تحريم‌هاي جديدي را عليه كره شمالي براي آخرين آزمايش هسته‌اي اعمال خواهد كرد. از طرفي طبق گزارشي كه كارشناسان نظارت بر تحريم‌ها روز شنبه ارايه دادند، كره شمالي به طور غيرقانوني توانسته با وجود تحريم‌هاي سازمان ملل، زغال سنگ، آهن و كالاهاي ديگر را به ارزش حداقل 270 ميليون دلار به چين و ديگر كشورها از جمله، هند، مالزي و سريلانكا در طول ماه‌هاي اخير صادر كند كه نقض تحريم‌هاي سازمان ملل به شمار مي‌آيد. اين كارشناسان همچنين معتقدند كه تاكنون هيچ خللي در فعاليت‌هاي هسته‌اي ممنوعه كره شمالي صورت نگرفته و توليد مواد هسته‌اي در مجتمع يونگ بيون ادامه دارد و ساخت و نگهداري در آزمايشگاه هسته‌اي پونگي‌ري و استخراج اورانيوم در معدن پيونگسان همچنان ادامه دارد. اين گزارش 111 صفحه‌اي ابعاد مختلفي از اقدامات كره شمالي را مورد بررسي قرار مي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون