• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3902 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۰ شهريور

چهره‌ها- خبرها

آزادراه دمشق - ديرالزور در كنترل ارتش سوريه
ارتش سوريه موفق شده از يك محور ديگر محاصره شهر ديرالزور را شكسته و بار ديگر نيروهاي ارتش اين كشور با نيروهاي ارتش سوريه كه در مركز شهر در محاصره قرار داشته‌اند، ديدار كنند. نيروهاي سوري اين‌بار اما از محور السخنه وارد شهر و موفق شدند ضمن شكستن محاصره فرودگاه ديرالزور و ديدار با نيروهاي سوري در داخل اين فرودگاه نظامي، آزادراه بين‌المللي دمشق- ديرالزور را كاملا در اختيار گرفته و آن را امن اعلام كنند. نيروهاي زميني ارتش سوريه هم شهرك‌هاي كباجب، الشولا، المالحه و چندين چاه نفت را در اين منطقه به كنترل خود درآورده‌اند، يك منبع نظامي در عمليات ديرالزور به خبرنگار اسپوتنيك گفته كه هماهنگي همه يگان‌هاي نظامي ارتش سوريه در شكستن محاصره شهر ديرالزور از دومين محور باعث شد تروريست‌هاي داعش غافلگير شوند، به همين دليل بارها تلاش كردند با خودروهاي بمبگذاري شده به سوي نيروهاي ارتش سوريه حمله‌ور شوند. اين منبع تاكيد كرد كه ارتش سوريه تلاش مي‌كند سازوكار ورود كاروان‌هاي امدادي و كمك‌هاي بشر دوستانه براي مردم، ديرالزور را كه در محاصره داعش بوده‌اند، فراهم كند. اين در حالي است كه با ادامه پيشروي ارتش سوريه در ديرالزور تروريست‌هاي داعش كه شمار زيادي از آنها از الرقه به ديرالزور پناه آورده بودند حالا به سوي شهر الميادين فرار مي‌كنند. در حالي كه جنگنده‌هاي نيروي هوايي روسيه و نيروي هوايي ارتش سوريه مواضع تروريست‌ها در اطراف ديرالزور را هدف قرار مي‌دهند پيش از اين گزارش‌هاي زيادي مبني بر اقدام هواپيماهاي ائتلاف امريكايي ضدداعش براي خارج كردن تروريست‌هاي داعش از ديرالزور منتشر شده بود. يك منبع ديپلماتيك به خبرگزاري اسپوتنيك روسيه گفته بود كه امريكا 20 سركرده ميداني داعش و شماري از تروريست‌هاي وابسته به اين گروه را از ديرالزور سوريه خارج كرده است.

درخواست سازمان ملل براي كمك به آوارگان ميانماري
با ورود موج گسترده و ادامه‌دار مسلمانان روهينجايي به جنوب بنگلادش كه شمار آنها را به حدود ۳۰۰ هزار تن رسانده است، سازمان ملل براي رسيدگي به اين وضعيت بحراني درخواست كمك كرده است. به گزارش ايسنا و به نقل از خبرگزاري رويترز، سازمان ملل تاكيد كرد نشانه‌اي دال بر اتمام درد و رنج موج مهاجران گرسنه و وحشت‌زده به چشم نمي‌خورد و آژانس‌هاي امدادرسان در منطقه كوكس‌بازار واقع در جنوب بنگلادش درگير رسيدگي به وضعيت صدها هزار آواره‌اي هستند كه حاصل دوره‌هاي پيشين خشونت در ايالت راخين ميانمار است. رابرت واتكينز، هماهنگ‌كننده مقيم سازمان ملل در بنگلادش گفت: آژانس‌هاي امدادرسان در كوكس‌بازار نياز به دسترسي فوري به منابع دارند تا بتوانند از آنها براي كمك‌رساني به مردم آسيب‌پذيري كه مجبور شده‌اند خانه‌هاي‌شان را رها كنند و دست خالي به بنگلادش بيايند، استفاده كنند. او در بيانيه‌اي تاكيد كرد آژانس‌هاي امدادي به ۷۷ ميليون دلار براي رسيدگي به اين وضعيت اضطراري نياز دارند. از سوي ديگر «ارتش رهايي آراكان روهينجا» از روز گذشته آتش‌بس موقت و يك طرفه‌اي را به منظور تسهيل در امر امدادرساني اعلام كرده است. آنها همچنين از ارتش ميانمار خواستند تا سلاح‌هاي خود را زمين بگذارند.

رايزني تلفني اردوغان‌وترامپ
رييس‌جمهور امريكا در تماس تلفني با همتاي تركيه‌اي خود به بررسي همكاري‌ها ميان دو كشور جهت تقويت ثبات منطقه پرداخت. به گزارش ايسنا و به نقل از سايت العهد، دفتر رياست‌جمهوري امريكا با انتشار بيانيه‌اي كوتاه اعلام كرد كه دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا در تماسي تلفني با رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه بر تعهد مشترك دو كشور به همكاري‌ها براي تقويت ثبات در منطقه تاكيد كرد. اردوغان در اين تماس تلفني با همتاي امريكايي خود در مورد برگزاري ديداري در حاشيه نشست‌هاي مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك طي ماه جاري ميلادي (۱۹ سپتامبر) به توافق رسيد. طبق بيانيه دفتر رياست‌جمهوري امريكا دو طرف در اين گفت‌وگو به مساله مشاركت استراتژيك ميان دو كشور پرداخته و بر اهميت ادامه اين مشاركت‌ها جهت تقويت روابط دو جانبه به شكلي بيشتر و تحقق ثبات در منطقه پرداختند. اين گفت‌وگوي تلفني در حالي انجام شد كه روابط ميان واشنگتن و آنكارا دچار تنش شده است به ويژه پس از آنكه امريكا اعلام كرد، قصد دارد به شبه‌نظاميان كرد سوريه كه از سوي آنكارا تروريست خوانده مي‌شوند، جهت مبارزه با داعش اسلحه بدهد. تركيه بارها از امريكا خواسته است فتح‌الله گولن، روحاني مخالف اردوغان و مقيم امريكا را كه از نظر آنكارا مغز متفكر كودتاي نافرجام ۱۵ جولاي ۲۰۱۶ است، تحويل دهد اما هرگز اين درخواست‌ها نتيجه‌اي نداشته است. دستگاه قضايي امريكا به تازگي اتهاماتي را متوجه برخي شهروندان تركيه مبني بر دور زدن تحريم‌ها عليه ايران كرده است كه از جمله آنها وزير پيشين اقتصاد تركيه بود. آنكارا اين اتهام‌زني‌ها را تصميمي سياسي دانست كه عليه اين كشور اتخاذ شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون