• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3906 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۵ شهريور

طرح جايگزين به مسعود بارزاني پيشنهاد شد

جلسه سرنوشت‌ساز پارلمان كردستان

گروه جهان| بعد از اينكه شوراي استاني كركوك با اضافه شدن اين استان به همه‌پرسي كردستان عراق موافقت كرد، انتقادها از «عبدالكريم نجم‌الدين» استاندار كركوك افزايش پيدا كرد او كه با اتهامات زيادي از جمله اتهام‌هاي فساد مالي روبه‌رو است بعد از اعلام مشاركت كركوك در همه‌پرسي جدايي كردستان از عراق گفت كه دولت بغداد چاره‌اي جز كنار آمدن با تصميم كردستان ندارد. حالا در حالي كه برخي حيدر العبادي، نخست‌وزير عراق را به نرمش در برابر كردستان متهم كرده بودند، او ديروز در پيامي به سليم الجبوري، رييس پارلمان از او خواست مساله بركناري استاندار كركوك را در پارلمان به راي بگذارد كه بعد از به راي گذاشته شدن آن، بلافاصله اكثريت اعضاي پارلمان به بركناري عبدالكريم نجم‌الدين راي دادند. با اين حال دفتر كريم با صدور بيانيه‌اي مدعي شد كه راي پارلمان عراق براي بركناري او قابل اجرا نيست و پارلمان صلاحيت بركناري او را ندارد. وي تاكيد كرد كه فقط شوراي استاني كركوك مي‌تواند او را از جايگاهش بركنار كند و او به كار خود به عنوان استاندار ادامه خواهد داد. رياست منطقه كردستان عراق هم با صدور بيانيه‌اي نسبت به تصميم پارلمان براي بركناري كريم اعتراض كرد و آن را نقض قانون اساسي دانسته و تاكيد كرد كه كركوك به اين تصميم متعهد نخواهد بود.
از سوي ديگر در نشستي كه با حضور مسعود بارزاني، رييس منطقه كردستان عراق و نمايندگان 6 كشور از جمله برت مك‌گورك نماينده رييس‌جمهور امريكا در ائتلاف بين‌المللي ضد داعش و نماينده دبيركل سازمان ملل برگزار شده بود، طرحي پيشنهادي به بارزاني به عنوان گزينه جايگزين همه‌پرسي ارايه شده است. روزنامه العرب به نقل از منابع آگاه گزارش داد كه در اين طرح پيشنهاد شده تا همه‌پرسي كردستان به مدت دو سال به تعويق بيفتد و دولت عراق در اين مدت متعهد به اجراي وظايف سياسي و مالي خود باشد.
بعد از دوسال پارلمان كردستان براي بررسي برگزاري يا عدم برگزاري همه پرسي جدايي كردستان تشكيل جلسه داد، دو حزب جنبش گوران و جماعت اسلامي اين جلسه را تحريم كرده و جماعت اسلامي دلايل تحريم اين جلسه را دو مورد دانسته؛ يكي اينكه جريان‌هاي سياسي هنوز به توافقي در خصوص همه‌پرسي دست نيافته‌اند، ديگري هم اينكه برنامه اين جلسه به وسيله دو حزب اتحاد ميهني كردستان و حزب دموكراتيك كردستان تنظيم شده است. تا لحظه نگارش خبر اين جلسه در حال برگزاري بوده و نتيجه آن اعلام نشده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون