• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3906 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۵ شهريور

ادلب به مناطق كاهش تنش اضافه شد

موفقيت نشست ششم آستانه براي آتش‌بس در سوريه

گروه جهان| روز جمعه نمايندگان دولت سوريه و گروه‌هاي معارض تحت نظارت ايران، روسيه و تركيه در آستانه، پايتخت قزاقستان براي ششمين بار گرد هم آمدند و پس از ساعاتي مذاكره بر اضافه كردن استان ادلب به مناطق كاهش تنش‌ها در جنگ داخلي سوريه به توافق رسيدند. در اين مذاكرات كه روز جمعه برگزار شد، حسين جابري انصاري، معاون عربي و آفريقاي وزارت امورخارجه جمهوري اسلامي در كنار سدات اونل، معاون وزير خارجه تركيه و الكساندر لاورنتيف، نماينده ويژه ولاديمير پوتين رييس‌جمهور روسيه به عنوان رييس هيات‌هاي مذاكره‌كننده ايران، تركيه و روسيه حضور داشتند.
هر چند پيش از اين گفته مي‌شد كه آنكارا و گروه‌هاي معارض سوري با اضافه كردن ادلب به مناطق كاهش تنش مخالف هستند، اما طي هفته‌هاي گذشته رايزني‌هاي دو جانبه تهران و مسكو با آنكارا باعث شد تا نظر تركيه عوض شود، تا جايي كه هفته پيش رجب طيب اردوغان در آستانه سفرش به قزاقستان براي شركت در اجلاس سازمان همكاري‌هاي اسلامي، تاكيد كرد هيچ اختلافي با روسيه و ايران در مورد استان ادلب ندارد. بيش از شش سال پس از آغاز درگيري‌هاي خونين داخلي در سوريه كه تاكنون باعث آوارگي ميليون‌ها نفر و كشته و مجروح شدن ده‌ها هزار نفر شده است، مذاكرات آستانه كه به ابتكار ايران، تركيه و روسيه برگزار شده است، تاكنون موفق‌ترين نشست بين‌المللي براي كاهش تنش‌ها در سوريه بوده است. نشست اول آستانه كه زمستان سال گذشته برگزار شد، نخستين نشست بين‌المللي بود كه در آن هيات مخالفان دولت سوريه حاضر شدند براي مذاكرات آتش‌بس رو در روي فرستادگان دولت دمشق قرار بگيرند. در نشست چهارم آستانه كه بهار امسال برگزار شد، برنامه ايجاد چهار منطقه كاهش تنش‌ها به تصويب رسيد. اين چهار منطقه شامل استان‌هاي حمص، حما، لاذقيه و غوطه شرقي دمشق بودند. روز جمعه قرار شد استان ادلب هم به مناطق كاهش تنش‌ها اضافه شود. استان ادلب در شمال غربي سوريه طي ماه‌هاي گذشته و پس از انتقال دسته جمعي شبه‌نظاميان مخالف دولت از مناطق كاهش تنش يا مناطقي كه به نيروهاي ارتش تسليم مي‌شدند، به مركز تجمع بسياري از گروه‌هاي مخالف دولت از جمله برخي گروه‌هاي وابسته به القاعده، به خصوص هيات تحرير الشام تبديل شده است.
پيش از اين در اجلاس پنجم آستانه كشورهاي ضامن آتش‌بس و مبتكر مذاكرات آستانه، براي تعيين دقيق مرزهاي مناطق عاري از درگيري يا كاهش تنش به توافق نرسيده‌بودند، اما در اجلاس روز گذشته توافق براي ترسيم نقشه دقيق مناطق عاري از درگيري هم به تصويب طرفين رسيد. خيرات عبدالرحمانوف، وزير خارجه قزاقستان اعلام كرد كه نمايندگان روسيه، ايران و تركيه در ششمين دور نشست‌هاي آستانه با ايجاد يك منطقه كاهش تنش جديد موافقت كردند و مناطق كاهش تنش براي شش ماه با امكان تمديد به چهار منطقه افزايش خواهد يافت. در بيانيه پاياني نشست‌هاي آستانه آمده است كه تنش‌ها در اين مناطق به طور موقت براي مدت شش ماه كاهش مي‌يابد و امكان تمديد آن وجود دارد. به گفته خيرات دور بعدي مذاكرات آستانه اواخر اكتبر آينده خواهد بود. سازمان ملل اعلام كرد كه ناظراني از روسيه، ايران و تركيه كار نظارت بر آتش بس در مناطق كاهش تنش در ادلب را بر عهده خواهند داشت.
در بيانيه پاياني دور ششم مذاكرات آستانه تاكيد شده است: «كشورهاي ضمانت‌كننده آتش‌بس بر پايبندي‌شان به استقلال و حاكميت و تماميت ارضي سوريه تاكيد دارند.» در اين بيانيه آمده است: «كشورهاي ضامن مصمم به جنگ با تروريسم در سوريه چه در داخل مناطق كاهش تنش و چه خارج از آن هستند. اوضاع در سوريه از هشت ماه پيش به طور كلي تغيير بزرگي كرده است و لازم است روند آستانه ادامه داشته باشد.» در اين بيانيه به تشكيل مركز هماهنگي سه جانبه ايران، روسيه و تركيه براي ممانعت از وقوع درگيري‌ها در مناطق كاهش تنش اشاره شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون