• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3906 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۵ شهريور

با خريدهاي نجومي پاري‌سن‌ژرمن بايد فاتحه طرح پلاتيني را خواند

فيرپلي مالي پر؟

نويد صراف

 

فصل نقل و انتقالات تمام شده اما حاشيه‌هايش نه. اتحاديه فوتبال اروپا (يوفا)، بلافاصله بعد از تمام شدن فرصت نقل و انتقالات از شروع تحقيقات گسترده و دقيق در مورد باشگاه پاري‌سن‌ژرمن و خرج‌هاي پرسروصداي مالك متمول قطري اين تيم خبر داد. اما سوال اينجاست كه آيا تيم پاريسي مرتكب اشتباه شده يا كل سيستم دچار نقص است؟
«واديم واسيليف»، نايب‌رييس موناكو به اقدامات رقيب قدرتمندشان بسيار مشكوك است و مي‌گويد: «علاقه‌مندان به فوتبال، خوب به ياد دارند كه در روز آخر نقل‌وانتقالات تابستان 2015، ما به دليل رعايت قوانين فيرپلي مالي يوفا، مجبور به فروش آنتونيو مارسيال شديم. من متوجه نمي‌شوم كه باشگاه پاري‌سن‌ژرمن بعد از خريد نيمار، چگونه توانسته بدون زير پا گذاشتن قوانين فيرپلي مالي يوفا، با امباپه به توافق برسد؟ اين مساله بسيار پيچيده است و بايد هرچه سريع‌تر تمام موضوع شفاف شود.»
از ديد بسياري از كارشناسان، تخطي PSG از قوانين فيرپلي مالي به حدي شفاف و واضح است كه نيازي به بررسي‌هاي موشكافانه از سوي يوفا ندارد. فراموش نكنيد كه پاري‌سن‌ژرمن در حالي با امباپه، يكي از گران‌قيمت‌ترين بازيكنان جوان حال‌وحاضر جهان فوتبال به توافق رسيد كه پيش از او، براي خريد نيمار، 222 ميليون يورو خرج كرده بود، خريدي كه ركورد تاريخ بازار نقل‌وانتقالات را شكست. البته اين نخستين بار نيست كه پاريسي‌ها از قوانين يوفا سرپيچي مي‌كنند. آنها در سال 2014 هم به دليل قراردادهاي مشكوك و تزريق پول‌هاي كلان به باشگاه، مورد تحقيق قرار گرفته و محكوم شدند. جالب اينجاست كه در آن سال، يوفا ابتدا پاري‌سن‌ژرمن را به 60 ميليون يورو جريمه نقدي و كاهش تعداد بازيكنانش از 23 به 21 بازيكن در ليگ قهرمانان اروپا محكوم كرد اما بعد از نشست ميشل پلاتيني با ناصرالخليفي، محكوميت پاريسي‌ها به طرز چشم‌گيري تقليل يافت؛ به طوري كه جريمه نقدي آنها 20 ميليون يورو تعيين شد! شايد به همين دليل بود كه آرسن ونگر از قوانين فيرپلي مالي به عنوان «دوپينگ مالي» ياد كرد.
فيرپلي مالي چيست؟
بحث اصلي فيرپلي مالي يوفا، براي اين‌ است كه تيم‌ها هزينه‌هاي خود را سر موقع پرداخت كرده و هيچ باشگاهي ورشكسته نشود. در واقع ميشل پلاتيني با اين منطق اين قانون را اجرايي كرد كه باشگاه‌هايي كه از توان مالي بالايي برخوردار نيستند، دست به هزينه‌هاي گزاف نزنند و اين قانون به منظور جلوگيري از بالا رفتن خرج‌هاي باشگاه‌هاي اروپايي نسبت به درآمد آنها، در سپتامبر 2009 توسط هيات كنترل مالي در اروپا به تصويب رسيد. البته بر اساس قانون يوفا در آن سال، هر تيم مي‌توانست تا مرز 5 ميليون يورو، بيش از مبلغ درآمد خود در بازار نقل‌وانتقالات هزينه كند؛ مبلغي كه در حال حاضر به 30 ميليون يورو افزايش يافته است. اما آيا پاري‌سن‌ژرمن، بدون تزريق‌هاي مشكوك مي‌تواند هزينه 180 ميليون يورويي امباپه را پوشش دهد؟
طرف پاريسي تمام سعي خود را كرده كه با سياست انتقال قرضي امباپه، پرونده او و نيمار را در 2 مقوله متفاوت جلوه دهد اما كيست كه از پشت پرده اين انتقال بي‌خبر باشد. با اين وجود، ناصر الخليفي به هواداران PSG اطمينان داد كه خطري اين باشگاه را تهديد نخواهد كرد. اطميناني كه دليلش در بندهاي قرارداد ستاره‌هاي جديد پاري‌سن‌ژرمن نهفته است.
در حالي كه بسياري از مردم تصور مي‌كردند كه انتقال نيمار به تنهايي باعث نقض قانون فيرپلي مالي شده، پاريسي‌ها دستمزد ستاره پيشين بارسلونا را بسيار هوشمندانه تعيين كردند. بر اساس قوانين يوفا، باشگاه‌هاي اروپايي نمي‌توانند بيش از 70 درصد درآمد خود را صرف پرداخت حقوق بازيكنان‌شان كنند. اين همان نقطه‌اي است كه مالك متمول PSG به آن استناد مي‌كند. حقوق نيمار در «پارك‌دوپرنس»، 30 ميليون يورو در سال تعيين شده. پاريسي‌ها همچنين براي امباپه دستمزد 20 ميليون يورو سالانه را در نظر گرفتند كه به اين ترتيب، مجموع پرداخت باشگاه به تمامي بازيكنان، معادل 5/68 درصد درآمد خالص باشگاه مي‌شود. بر اساس قوانين يوفا، PSG در اين زمينه هيچ قانوني را زير پا نگذاشته است.
با اين حال، هنوز تراز مالي باشگاه به دليل خرج‌هاي كلان در بازار نقل‌وانتقالات منفي است و مسوولان پاري‌سن‌ژرمن بايد تا پايان فصل آينده، تراز مالي مثبت چشمگيري نزديك به 210 ميليون يورو را به دست آورند. در اين مورد نيز پاريسي‌ها مدعي هستند كه تا پايان سال ميلادي جاري، از طريق فروش پيراهن امباپه و نيمار، تبليغات محيطي ورزشگاه، بليت‌فروشي و غيره، مي‌توانند به راحتي تراز مالي خود را مثبت كنند.
پاريسي‌ها سندسازي مي‌كنند
در اين بين، برخي مسائل، كارشناسان را به صداقت پاري‌سن‌ژرمن مشكوك كرده. به عنوان مثال، بر اساس اسناد مالي PSG، اين باشگاه در حال حاضر بيش از 300 ميليون يورو از طريق فعاليت‌هاي تبليغاتي كسب درآمد مي‌كند، يعني معادل 58 درصد درآمد سالانه‌اش. اين در حالي است كه غول‌هاي اسپانيايي رئال مادريد و بارسلونا نيز چنين درآمدي از طريق تبليغات كسب نمي‌كنند!
سوال اينجاست كه باشگاهي كه در سال 1970 تاسيس شده، هيچگاه در ليگ قهرمانان اروپا جام كسب نكرده و حتي پرطرفدارترين تيم فرانسه هم نيست، چگونه توانسته بيشتر از رئال و بارسا، از طريق تبليغات درآمد كسب كند؟ پاسخ البته بسيار واضح به نظر مي‌رسد؛ تزريق پول‎‌هايش مشكوك و سندسازي!
با اين وجود، رييس فدراسيون فوتبال فرانسه معتقد است تنها باشگاه‌هاي بزرگ و مشهور جهان به اقدامات پاري‌سن‌ژرمن معترض هستند: «آنها نمي‌توانند حضور يك باشگاه جديد را در بين بزرگان تحمل كنند. در واقع اين اتهامات به پاري‌سن‌ژرمن، تنها از حسادت آنها نشات مي‌گيرد نه چيزي ديگر. »
الخليفي در گفت‌وگوي هفته گذشته‌اش با نشريه تلگراف انگليس گفت: «در 6 سال گذشته ما تلاش كرده‌ايم كه درآمدهاي‌مان را افزايش دهيم و به لطف افزايش بليت‌فروشي، قراردادهاي اسپانسري، حق پخش تلويزيوني و جوايز و پاداش‌‌هايي كه در دو فصل اخير گرفته‌ايم، درآمدمان از 90 به 500 ميليون يورو افزايش پيدا كرده است. همچنين تخمين مي‌زنيم كه اين درآمد 20 تا 40 درصد ديگر افزايش پيدا كند. يك سال ديگر تا ماه ژوئن سال 2018 فرصت داريم تا خودمان را به معيارهاي تعيين شده در قانون بازي جوانمردانه مالي يوفا برسانيم. پيام ما به همه اين است كه خونسردي‌تان را حفظ كنيد و به فكر پروژه‌هاي باشگاه خودتان باشيد. ما هم روي پروژه خودمان تمركز مي‌كنيم. »
به نظر مي‌رسد تاريخ مصرف اين قانون ديگر به اتمام رسيده و يوفا تنها دو راه پيش روي خود دارد؛ يا بايد قانون جديدي را براي محدود كردن باشگاه‌هاي اروپايي وضع كند يا به طور كل از قانون فيرپلي مالي دست بردارد چرا كه راه‌هاي دور زدن اين قانون خيلي زياد است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون