• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3910 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۹ شهريور

بازار داغ كالاهاي خارجي براي محرم

همه ساله با نزديك شدن به ماه محرم بازار لوازم و ادوات عزاداري با رفت و آمد مردم و هيات‌هاي عزاداري براي تهيه وسايل مورد نيازشان همراه مي‌شود؛ بازاري كه از تنوع گسترده‌اي برخوردار است و برندهاي مختلف ايراني و خارجي در آن مشاهده مي‌شود كه لوازم خارجي قيمت چهار - پنج برابري نسبت به ايراني‌ها دارد.
ايسنا در گزارشي نوشت: بازار ادوات عزاداري ماه محرم حال و هواي خاصي دارد و هر ساله با نزديكي ايام عزاداري امام حسين (ع) داغ مي‌شود و تب و تاب زيادي پيدا مي‌كند.
بازار بزرگ تهران و خيابان ناصر خسرو محل‌ اصلي فروش لوازم عزاداري است. انواع پرچم، بيرق، زنجير، طبل، علامت، سنج، سايدروم و... از جمله مهم‌ترين اين لوازم محسوب مي‌شوند كه مورد نياز هيات‌هاي عزاداري هستند.
مشاهدات بازار لوازم عزاداري نشان مي‌دهد كه در كنار برندهاي ايراني، برندهاي خارجي از جمله چيني و ژاپني در بازار موجود است؛ برندهايي كه نسبت به اقلام ايراني از قيمت بيشتري برخوردار هستند.
به گفته برخي فروشندگان، بخش قابل توجهي از اين وسايل و ادوات، برندهاي خارجي هستند و برندهاي ايراني هم در كنار خارجي‌ها مشتريان خود را دارد. به گفته آنها كيفيت، طراحي و زيبايي اصلي‌ترين عامل در تعيين قيمت اين لوازم است.
انواع طبل در مغازه‌ها بسته به نوع برند و جنس، رنج قيمتي از ۲۰۰ هزار تومان تا بيش از يك ميليون تومان دارد. همچنين سايدروم‌هاي ايراني و چيني با رنج قيمتي حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان ارزان‌ترين نوع سايدروم هستند و برخي برندهاي ژاپني اين نوع ساز قيمت‌شان بيش از يك ميليون تومان است. دوقل نيز به عنوان يكي از سازهاي كوبه‌اي پر مصرف در دسته‌هاي عزاداري رنج قيمتي از ۱۳۰ تا حدود ۳۵۰ هزار تومان دارد.
پارچه‌هاي عزاداري در طرح‌ها، رنگ‌ها و نوشته‌هاي مختلف قيمت‌هاي‌شان از حدود ۶۰ هزار تومان شروع و تا حدود يك ميليون تومان فروخته مي‌شود. خيمه‌هاي عزاداري نيز بين ۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان فروخته مي‌شوند.
زنجير هم كه يكي از پر مصرف‌ترين وسايل هيات‌هاي عزاداري است با دو نوع طلايي و نقره‌اي رنگ فروخته مي‌شوند. قيمت طلايي رنگ آن ۱۶ هزار تومان و قيمت نقره‌اي رنگ آن ۱۲ هزار تومان است.
انواع سنج كه از ديگر وسايل هيات‌هاي عزاداري محرم است، رنج قيمتي متفاوتي دارد. سنج‌هاي ايراني حدود ۱۵۰ هزار تومان قيمت دارند و سنج‌هاي خارجي در سايزهاي بزرگ‌تر بيش از ۷۰۰ هزار تومان قيمت دارند.
از سوي ديگر علامت كه يكي ديگر از اصلي‌ترين و زيباترين لوازم دسته‌هاي عزاداري ماه محرم به حساب مي‌آيد، بر اساس اندازه و وزن آن قيمت‌هاي مختلفي دارد. علامت‌ها شامل ادوات خاص خود مي‌شوند. كمربند علامت در انواع مختلف بين ۶۰ تا ۴۵۰ هزار تومان قيمت دارند. همچنين پر علامت نيز از ۷۰۰۰ تا ۲۰ هزار تومان و شال علامت از حدود ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان عرضه مي‌شود.
 به غير از اين ادوات، پيراهن مشكلي در انواع مردانه و بچه‌گانه از پر فروش‌ترين‌ها اقلام در بازار محصولات ماه محرم است. پيراهن‌هاي مشكي مردانه با برندهاي ايراني رنج قيمتي از ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان دارند. همچنين پيراهن‌ها با دوخت‌هاي خارجي بيش از ۴۰ هزار تومان فروخته مي‌شوند.
از سوي ديگر لباس‌هاي خاصي كه براي مراسم تعزيه‌خواني در اين ايام استفاده مي‌شود از حدود ۱۸۰ تا ۲۳۰ هزار تومان در بازار فروخته مي‌شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون