• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3910 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۹ شهريور

در جريان سفر يك روزه مهندس مسرور به اوكراين

فرصت‌هاي جديد همكاري دو كشور با توجه به ظرفيت‌هاي منطقه آزاد انزلي مورد بررسي قرار گرفت

مهندس رضا مسرور رييس هيات‌مديره و مديرعامل سازمان در سفر يك روزه به كشور اوكراين، طي ديدارهاي جداگانه با معاون وزير زيرساخت اوكراين، قائم مقام اتاق بازرگاني اوكراين، سفير ايران و تجار ايراني مقيم اين كشور فرصت‌هاي جديد همكاري دو كشور با توجه به ظرفيت‌هاي منطقه آزاد انزلي را مورد بررسي قرار داد و از دومين نمايشگاه اختصاصي ايران و غرفه منطقه در اين نمايشگاه ديدار كرد. براين اساس در ديدار مهندس مسرور با سفير ايران در اوكراين كه در سفارت كشورمان در كي‌يف برگزار شد، طرفين بر توسعه همكاري‌هاي اقتصادي با استفاده از ظرفيت‌هاي منطقه آزاد انزلي و معرفي توانمندي‌هاي آن در نمايشگاه‌هاي اختصاصي تاكيد كردند. محمد بهشتي منفرد سفير ايران در اوكراين در اين جلسه منطقه آزاد انزلي را داراي ظرفيت‌هاي مناسبي براي توسعه تجارت اعلام كرد و اظهار داشت: نمايشگاه اختصاصي ايران در اوكراين از سطح بالايي برخوردار بود و در اين ميان ظرفيت‌ها و فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري منطقه آزاد انزلي از نقاط قوت صادراتي كشورمان به اوكراين است.
 انعقاد يادداشت تفاهم توسعه همكاري‌ها
در ديدار معاون وزير ساخت‌هاي جمهوري اوكراين با مهندس مسرور كه پيرو نشست ارديبهشت ماه سال جاري كه ميان دوطرف برگزار شد، رييس هيات‌مديره و مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي، ايده ايجاد مسير تجاري ميان بنادر اودسا در اوكراين، پوتي گرجستان، باكو در جمهوري آذربايجان و كاسپين در اين منطقه را مطرح كرد و گفت: پيگيري مذاكرات و توافق‌هاي صورت گرفته در سفر پيشين در ديدار با وزير زيرساخت اوكراين، اجرايي شدن مسير تجاري پيشنهادي كه مي‌تواند نقش موثري در افزايش حجم همكاري‌هاي دو كشور ايفا نمايد از مهم‌ترين دلايل اين سفر است. وي با اشاره به مزايا و معافيت‌هاي منطقه آزاد انزلي براي سرمايه‌گذاران و تجار، از وجود دو بندر در محدوده اين منطقه خبر داد و پيشنهاد انعقاد يادداشت تفاهم توسعه همكاري‌ها در زمينه ترانزيت كالا از طريق مجتمع بندري كاسپين و بندر ادسا را به طرف اوكرايني ارايه نمود. ويكتور دوهان معاون وزير زيرساخت‌هاي دولت در اين ديدار با استقبال از پيشنهاد مهندس مسرور براي انعقاد يادداشت تفاهم همكاري در خصوص انتقال كالا از مسير مجتمع بندري كاسپين، افزود: براين اساس مي‌توان تفاهمنامه همكاري بندر اُدسا و مجتمع بندري كاسپين را در ماه آينده در منطقه آزاد انزلي منعقد نمود.
 ايجاد دفتر اتاق بازرگاني جمهوري اوكراين، برگزاري نمايشگاه تخصصي ايران و اوكراين در منطقه آزاد انزلي
در ديدار قائم مقام اتاق بازرگاني جمهوري اوكراين با مهندس مسرور، ابتدا رييس هيات‌مديره و مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي به بيان توانمندي‌هاي منطقه متبوع خود در بخش‌هاي زيرساختي- بندري، مزيت‌هاي اقتصادي و مزايا و معافيت‌هاي قانوني پرداخت و خواستار توسعه همكاري‌هاي بخش خصوصي دو كشور در راستاي تامين نيازهاي كالايي دو طرف شد و از انجمن سرمايه‌گذاران و كارآفرينان منطقه پيگيري اين مهم را با تكيه بر ظرفيت‌هاي منطقه آزاد انزلي خواستار شد. وي با دعوت از طرف اوكرايني براي حضور يك هيات تجاري در منطقه به منظور آشنايي با ظرفيت‌ها و فرصت‌هاي منطقه آزاد انزلي و ايجاد دفتر اتاق بازرگاني جمهوري اوكراين در اين منطقه افزود: مي‌توان از ظرفيت‌هايي همچون مركز نمايشگاهي منطقه جهت برگزاري نمايشگاه تخصصي ايران و اوكراين بهره برد و در عين حال نسبت به تامين نيازهاي كالايي دو كشور از مسير منطقه آزاد انزلي كه كوتاه‌ترين و كم هزينه‌ترين مسير حمل كالاي طرفين است اقدام نمود. مايكيلايلو نپران معاون اول اتاق بازرگاني اوكراين ضمن استقبال از پيشنهادات مهندس مسرور، در اين ديدار رسيدن به توافق در خصوص استانداردهاي محصولات دو كشور را از مهم‌ترين محورهاي قابل درج در هرگونه توافقنامه‌اي اعلام كرد و گفت: با توجه به جايگاه سومي اوكراين در زمينه فناوري اطلاعات در اروپا، فضاي مناسبي براي توسعه همكاري‌ها با شركت‌هاي ايراني حوزه فناوري اطلاعات در اين بخش نيز وجود دارد.
  منطقه آزاد انزلي از ظرفيت‌هاي مناسبي براي توسعه تجارت برخوردار است
چهارمين و پنجمين برنامه كاري مهندس مسرور در سفر  يكروزه به جمهوري اوكراين، ديدار از نمايشگاه اختصاصي ايران در جمهوري اوكراين بود كه در حاشيه اين بازديد نشست تخصصي با تجار ايراني ساكن اوكراين و مديران شركت مديريت صادرات ايراني اين كشور برگزار شد. مهندس مسرور در اين نشست با اشاره به طرح پيشنهادي خود در زمينه مسير ترانزيتي ميان اوكراين، گرجستان، جمهوري آذربايجان و بندر انزلي و اعلام آمادگي شركت كشتيراني درياي خزر به عنوان طرف ايراني براي عملياتي‌‌سازي اين مسير، گفت: به دليل اهميت جمهوري اوكراين، شركت‌هاي ايراني از اين نمايشگاه استقبال خوبي كرده‌اند و سازمان منطقه آزاد انزلي نيز آمادگي خود را براي ميزباني از نمايشگاه مشترك ايران و اوكراين در مركز همايش‌ها و نمايشگاهي اين منطقه اعلام مي‌كند. در ادامه رييس انجمن سرمايه‌گذاران و كارآفرينان منطقه آزاد انزلي به بيان نظرات خود در زمينه فرصت‌هاي عايد شده براي فعالين اقتصادي منطقه به دليل حضور در اين نمايشگاه پرداخت و بعد از وي نمايندگان شركت‌هاي ايراني فعال در اوكراين با بيان اينكه در اين مجموعه افزون بر ۵۰ شركت ايراني فعاليت مي‌كنند از حمايت‌هاي سازمان منطقه آزاد انزلي در خصوص فراهم نمودن امكانات و فضاي لازم براي حضور سرمايه‌گذاران و توليد‌كنندگان اين منطقه در نمايشگاه قدرداني كردند. در پايان اين نشست طرفين در زمينه افزايش صادرات محصولات ايراني به اوكراين به عنوان دروازه ورود كالاهاي ايراني به اروپا با تقويت همكاري شركت مديريت صادرات مستقر در اوكراين با سازمان منطقه آزاد انزلي تفاهم كردند. گفتني است ديدارهاي مهندس مسرور به ميزباني سفارت و با حضور سفير ايران در جمهوري اوكراين برگزار شد و در اين نشست‌ها و بازديدها علاوه بر مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل و مدير صنايع سازمان، رييس انجمن سرمايه‌گذاران و كارآفرينان منطقه و مديرعامل شركت مديريت صادرات منطقه به همراه مديرعامل شركت دانش محور كاسپين، رييس هيات‌مديره و مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي را همراهي مي‌كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون