• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3182 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۷ بهمن

خبـــر روز

وزارت ارشاد به جشنواره برلين واكنش نشان داد

سياست زمين بازي است يا ديوار جدايي؟

شنبه شب (25 بهمن) جعفر پناهي، برنده جايزه خرس طلايي جشنواره فيلم برلين شد؛ اتفاقي كه به گفته وزارت ارشاد بيش از آنكه در زمين سينما رخ داده باشد، در زمين سياست رخ داده است. پيش از اين حجت ‌الله ايوبي در نامه‌اي نظر خود را درباره حضور فيلم پناهي و برخورد مديران جشنواره برلين ارايه كرده بود.
صداي پاي سياست او نوشته بود: «من هم مانند ميليون‌ها علاقه‌مند به سينما، صداي مهيب پاي سياست را در جشنواره برلين مي‌شنوم. من هم مانند همه آنها دوست داشتم برلين يادآور فرهنگ و هنر باشد. اما گويي شما سياست را بر هنر ترجيح داديد. صداي پاي سياست مي‌آيد؛ و آجرهايي كه در جشنواره شما روي هم قرار مي‌گيرد به سرعت ديوار برلين تازه‌اي بر گرد جشنواره شما خواهد كشيد؛ ديواري كه مي‌تواند به مراتب بلندتر از ديوار چين باشد؛ و سياست يعني جدايي؛ يعني ديوار برلين... و فرهنگ و سينما اما، يعني برچيدن پرچين‌ها و ديوارها...»
 در همين راستا و پس از برنده شدن فيلم جعفر پناهي در جشنواره برلين «حسين نوش‌آبادي»سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نظر وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي را درباره جشنواره فيلم برلين اعلام كرد:
جشنواره فيلم برلين بيشتر رويكردي سياسي پيدا كرده تا هنري و اين موضوع آسيبي جدي به اين جشنواره است. چند سالي است كه شاهد اقدامات سياست‌آميز داوران و متوليان اين جشنواره نسبت به جمهوري اسلامي ايران و انتخاب فيلم‌هايي كه از نظام اسلامي به نوعي سياه‌نمايي دارد، هستيم. انتخاب و برنده شدن چنين فيلم‌هايي در جشنواره برلين نشان مي‌دهد رويكردها و جهت‌گيري‌هاي اين جشنواره بر خلاف منشور اينگونه جشنواره‌ها بيشتر سياسي شده است.
مي خواستم «تاكسي» در جشنواره فيلم نمايش داده شود
 اين در حالي است كه از آن سو جعفر پناهي در گفت‌وگو با خبرگزاري ايلنا مدعي شده است كه تلاش كرده فيلم «تاكسي» در جشنواره فيلم فجر نمايش داده شود، اما تلاش او به نتيجه‌اي نرسيده است: «بعداز انتشار نامه ايشان، پيشنهاد كردم در روزهاي باقيمانده جشنواره فيلم فجر «تاكسي» را به نمايش درآورند، درعوض من هم به عنوان يك سينماگر ايراني براي نشان دادن حسن‌نيت نامه‌اي به جشنواره برلين مى‌دادم و از آنها مى‌خواستم فيلم را از دايره رقابت خارج كنند چراكه معتقدم هيچ جايزه‌اي ارزشمندتر از ديدن فيلم توسط هموطنانم در داخل كشور نيست. با آنكه هيچ‌وقت اهل پيغام دادن به هيچ مدير دولتي نيستم، همين پيشنهاد را پنج دقيقه بعداز انتشار نامه آقاي ايوبي، توسط يكي از سينماگران به اطلاع ايشان رساندم. پيغام فرستادند با مشاوران‌شان صحبت خواهند كرد. من تا آخرين روز جشنواره فجر منتظر تصميم ايشان بودم. براى اطمينان مي‌توانيد خودتان اين را از آقاي ايوبي پيگيري كنيد.
هنرمندان آب به آسياب دشمن نريزند
با اين حال سخنگوي وزارت ارشاد اقدام جشنواره برلين را صرفا سياسي مي‌داند و با موافق بودن وزارت ارشاد براي حضور هنرمندان در عرصه‌هاي بين‌المللي گفت: اصل حضور هنرمندان ايراني و افرادي كه مي‌توانند آثاري عرضه كنند كه باعث اقتدار فرهنگي كشور و نظام شود، موافقيم. نوش‌آبادي افزود: امروز همه فيلمسازان و هنرمندان جهان تلاش مي‌كنند در جشنواره‌هاي مختلف براي كشور و مردم خود اعتبار كسب كرده و اقتدارآفرين باشند، اما شاهديم عده‌اي براي مورد تحسين قرار گرفتن توسط ديگران، به اصالت‌ها و واقعيت‌هاي كشوري كه نيازمند عرضه جنبه‌هاي مثبت است پشت پا مي‌زنند و نه اينكه بخواهند وجوه منفي جامعه خود را نشان دهند. البته ممكن است محدوديت‌ها و موانع اين‌گونه افراد در داخل كشور برطرف شود و استقبال مي‌كنيم از اينكه اينگونه هنرمندان به جاي اينكه بروند آثار خود را به ديگران عرضه كنند بيايند در داخل كشور با تعهداتي كه كشور و مردم‌شان خواهند داشت آزادانه فعاليت كنند تا شاهد چنين اقداماتي نباشيم كه باعث زير سوال رفتن اعتبار فرهنگي و هنري كشور شود. سخنگوي وزارت ارشاد تصريح كرد: فيلمسازاني كه به هر دليل آثار يا فعاليت‌شان در كشورمان با مشكل مواجه است نبايد آب در آسياب مخالفان و دشمنان بريزند؛ آنها بايد پايبندي به اصالت‌هاي ايراني و اسلامي خود را نشان دهند و حاضر نشوند براي دريافت جايزه در جشنواره‌اي و كسب اعتبار كاذب، با اعتبار و اصالت‌هاي فرهنگي و ديني يك كشور و ملت بازي كنند. اين فيلمسازان نبايد دستمايه‌اي براي هجمه عليه كشور و نظام شوند و ناخودآگاه بازيچه دست ديگران قرار گيرند و آثارشان به عنوان ضديت با كشورشان انتخاب شود. او با طرح اين پرسش كه آيا در چنين جشنواره‌اي فيلمي كه در برگيرنده نقاط قوت و مثبت كشور و ملتي است جايزه مي‌گيرد؟ ادامه داد: چرا امروز بايد در جشنواره‌هايي مانند برلين فيلم‌هاي ضدايراني كه در آن جلوه‌هايي از نقاط كور و سياه به زعم عده‌اي مطرح شده، به عنوان فيلم منتخب برگزيده شوند؟

 

اظهارات وزير ارشاد درباره تك‌خواني بانوان

هيات نظارت بايددرباره دروغ‌پردازي رسانه‌اي تصميم بگيرد

علي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، در حاشيه اجراي ويژه جشنواره موسيقي فجر در سخناني به حواشي مربوط به تك خواني زنان اشاره كرد و گفت: مسائلي كه اخيرا در حوزه موسيقي مرتبط با تك‌خواني خانم‌ها مطرح شده است، اصل، پايه و اساسي ندارد. ما تا به حال به هيچ آلبومي كه در آن تك‌خواني زن باشد، مجوز نداده‌ايم و هرچه بوده همخواني خانم‌ها و آقايان بوده است. جنتي گفت: برخي از مراجع محترم تقليد براساس گزارش‌هاي نادرستي كه به آنها داده شده بود، اعتراضاتي به اين ماجرا داشتند كه البته دغدغه‌ها و نگراني‌هاي اين مراجع محترم را كه عمدتا برخاسته از انگيزه‌هاي ديني است درك مي‌كنم و به سخنان آنها احترام مي‌گذارم. او در عين حال بيان كرد: من صريحا مي‌گويم كه ما براي انتشار هيچ آلبومي كه تك‌خواني زن در آن وجود داشته باشد، مجوز نداده‌ايم و هرچه تاكنون در اين زمينه منتشر شده است. همخواني است. پس بايد به اين نكته توجه شود كه احيانا در بعضي از موارد خبرهاي جعلي و دروغين منتشر نشود. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه چرا معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد، با منتشركنندگان اخبار دروغين برخورد قانوني انجام نمي‌دهد، گفت: هر گاه دروغ يا تحريفي بيان مي‌شود، بايد با آن برخورد كرد كه آن تنها بر عهده وزارت ارشاد نيست؛ چراكه برخي از رسانه‌ها و سايت‌هاي خبري كه نسبت به انتشار و تحريف اخبار اقدام مي‌كنند، تحت قانون مطبوعات هستند كه هيات نظارت بر مطبوعات بايد درباره آنها تصميم‌گيري كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون