• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3182 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۷ بهمن

سايه خوشبيني‌ و بدبيني در مذاكرات هسته‌اي

گروه ديپلماسي|  نتيجه بيش از يك سال و نيم مذاكره هسته‌اي ميان ايران و 1+5 در دولت يازدهم به غيرقابل پيش‌بيني‌ترين مساله در دستگاه ديپلماسي ايران تبديل شده است. بيش از 12 سال از عمر مذاكرات مي‌گذرد اما ايران و طرفين مقابل آن در هيچ بزنگاه تاريخي تا اين اندازه به رسيدن به توافق نزديك نبوده‌اند. يك روز يك رسانه امريكايي از خوش‌بيني به نتيجه اين مذاكرات و احتمال به نتيجه رسيدن آن در آينده‌اي نزديك خبر مي‌دهد و روز ديگر يك رسانه اسراييلي از توافقي كه بايد جلوي آن به هر قيمتي گرفته شود. برخي تحليلگران عمر سياسي دولت‌هاي حسن روحاني، رييس‌جمهور ايران و دموكرات‌ها در ايالات متحده را به نتيجه اين مذاكرات گره مي‌زنند و برخي هم از اين توافق به عنوان پلي براي افزايش ارتباط‌هاي ديپلماتيك ميان تهران و واشنگتن سخن مي‌گويند.
در شرايطي كه زمان و مكان آخرين دور مذاكرات ميان ايران و 1+5 و چينش مذاكره‌كنندگان در دور جديد هنوز مشخص نشده است، سايت خبري المانيتور به سنت هميشه به نقل از منابع آگاهي كه نامي از آنها برده نمي‌شود، تاكيد كرد كه خوش‌بيني دولت امريكا نسبت به دستيابي به يك توافق هسته‌اي با ايران طي روزهاي اخير افزايش يافته است. اين سايت خبري در گزارش خود به پيشرفت‌هايي استناد مي‌كند كه گفته مي‌شود ايران و 1+5 در حاشيه كنفرانس امنيتي مونيخ به آن دست پيدا كرده‌اند. براساس اين گزارش خوش‌بيني دولت امريكا نسبت به حصول يك توافق نشان مي‌دهد كه اين پيشرفت‌ها به قدري بوده است كه حتي احتمال يك سازش بر سر ظرفيت غني‌سازي ايران به علاوه ديگر مسائل به دست آمده است. در شرايطي كه مذاكره‌كنندگان ايراني در آخرين اظهارنظرهاي خود هم تاكيد داشته‌اند كه هنوز اختلاف‌ها ميان ايران و 1+5 برقرار است اما ژوزف كرينكوين، رييس بنياد پلافشرز در گفت‌وگو با المانيتور در اين خصوص مي‌گويد: واضح است كه دستيابي به يك توافق ممكن است؛ چون بسياري از اختلافات حل شده است. من معتقدم كه چنين اتفاقي خواهد افتاد در اين صورت يك توافق بسيار خوب حاصل شده است. اين توافق به‌گونه‌اي خواهد بود كه حتي بسياري از منتقدان را متعجب و خرسند   مي‌كند.
در شرايطي كه اخيرا خبرگزاري آسوشيتدپرس در گزارشي ادعا كرده بود كه ايران و امريكا بر سر فرمولي براي حل مساله غني‌سازي به هم نزديك شده‌اند، المانيتور در ادامه گزارش خود مي‌نويسد: از منظر امريكا چشم‌انداز دستيابي به يك توافق با ايران به ميزان زيادي منوط به اين است كه ايراني‌ها با پيشنهاداتي كه امريكا در جريان مذاكرات ارايه مي‌دهد، موافقت كنند.
از طرف ديگر كارشناسان بر اين باورند كه اظهارات اخير مقامات ايران و امريكا مبني بر غيرمحتمل بودن تمديد دوباره مذاكرات يك نشانه مثبت ديگر براي دستيابي به توافق نهايي است و اگر آنها خواستار رسيدن به چنين توافقي هستند بايد آن را در چارچوب زماني كنوني انجام دهند. محمدجواد ظريف هفته گذشته در اظهاراتي اميدوار‌كننده اعلام كرد كه تمديد بيشتر مذاكرات به نفع هيچ كس نخواهد بود. باراك اوباما، رييس‌جمهور امريكا هم روز دوشنبه هفته گذشته در سخناني در خصوص مذاكرات هسته‌اي ايران و 1+5 تاكيد كرد كه دو طرف در حال حاضر به مرحله‌اي رسيده‌اند كه بايد تصميم‌گيري كنند.  المانيتور در ادامه اين گزارش مي‌نويسد: رهبري ايران هفته گذشته ضمن حمايت از تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي اين كشور گفت كه با يك توافق خوب كه با منافع ملي كشورش تضاد نداشته باشد، موافق است. به علاوه آيت‌الله سيداحمد خاتمي، خطيب نماز جمعه هفته گذشته نيز از تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي ايران حمايت كرد و آنها را فرزندان ملت خواند.  در شرايطي كه المانيتور از اميدواري به نتيجه مذاكرات هسته‌اي مي‌گويد، گزارش طبقه‌بندي شده وزارت خارجه رژيم صهيونيستي مي‌گويد توافق هسته‌اي ميان ايران و گروه 1+5 تا ماه مارس بسيار بعيد است. به گزارش هاآرتص، گزارش طبقه‌بندي شده وزارت خارجه اسراييل مي‌گويد كه توافق هسته‌اي ميان ايران و گروه1+5 تا ماه مارس كاملا غيرمحتمل است. ادعا شده اين گزارش كه براي تعدادي از سفارت‌هاي رژيم صهيونيستي در كشورهاي مختلف ارسال شده، براساس تحليل سخنراني هفته گذشته آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب ايران مبتني است. اين گزارش در حالي چنين ادعايي كرده كه رهبر معظم انقلاب در سخنراني به مناسبت 19 بهمن در ديدار با همافران و پرسنل نيروي هوايي تاكيد داشتند كه از «توافق خوب» هسته‌اي حمايت مي‌كنند. ايشان همچنين ابراز كردند كه ايران توافق بد هسته‌اي را نمي‌پذيرد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون