• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3182 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۷ بهمن

حسين اميرعبداللهيان:

آينده سوريه براي برخي كشورهاي منطقه حيثيتي شده است

پايگاه اطلاع‌رساني مقام معظم رهبري با حسين اميرعبداللهيان، معاون عربي- آفريقايي وزارت خارجه، پيرامون اشتباهات راهبردي ايالات متحده در تحليل مسائل منطقه گفت‌وگويي انجام داده كه مهم‌ترين سرفصل‌هاي آن به شرح زير است:

 در شرايط كنوني، نظم جهاني از هم فروپاشيده و نظم جديدي هم جايگزين آن نشده است، اما به سمت يك نظم جديد در سطح بين‌المللي و جهاني حركت مي‌كنيم كه بايد پايه و مبناي اين نظم را بدون ترديد، «انقلاب اسلامي» دانست.
  تحولاتي شگرف و عميق همچون موج از تونس در شمالي‌ترين نقطه قاره آفريقا شروع شد و تا يمن در جنوبي‌ترين بخش حوزه خليج فارس امتداد پيدا كرد. هرچند ممكن است برخي بگويند بيداري اسلامي خاموش شده يا بهار عربي (به تعبير برخي عرب‌ها) با مشكلات جدي مواجه شده، اما حقيقت اين است كه يك دوره گذار و انتقالي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي شكل گرفته است.
  من مايلم به‌صراحت بگويم واقعا جمهوري اسلامي ايران هيچ‌گونه مداخله فيزيكي در تحولات مرتبط با حوزه بيداري اسلامي نداشته است، اما به‌لحاظ گفتماني و ارزشي، متناسب با ساختار هريك از كشورها در منطقه، شاهد تاثير انقلاب اسلامي بر آنها هستيم.
 ما در عراق نفوذ داريم و اين نفوذ به دلايل مختلف معنوي و كاركردي است. امريكايي‌ها با ۱۷۰ هزار نيرو آمدند و جز ويراني و بدبختي براي مردم عراق چيزي نياوردند. حتي امنيت خودشان را نتوانستند حفظ كنند. اين در حالي است كه اكنون برق پنج استان عراق از جمهوري اسلامي ايران تامين مي‌شود. آن كسي كه در كربلا و نجف نشسته مي‌بيند در روز عيد غدير، بزرگ‌ترين نيروگاه در نجف اشرف توسط مقام معظم رهبري افتتاح مي‌شود و مردم عراق از اين برق استفاده مي‌كنند.
 در گفت‌وگويي كه در مقطعي با امريكايي‌ها داشتيم در عراق، با حضور مقامات عراقي، يك مقام امريكايي گفت كه مشكل اساسي ما دخالت‌هاي شما در عراق است. اگر اشتباه نكنم، سال ۸۶ بود. ما جواب داديم كه خيلي عجيب و گستاخانه است. شما با ۱۷۰ هزار نيرو آمده‌ايد در داخل عراق، كل اين كشور را اشغال و همه ساختار زيربنايي آن را ساقط كرده‌ايد و واقعا اگر رهبران ديني و ملي در عراق نبودند (كه جمهوري اسلامي ايران سال‌ها با آنها كار كرده بود) و شوراي حكومتي را تشكيل نداده بودند و ساختاري را براي دوره انتقالي ايجاد نمي‌كردند، وضع عراق صدها مرتبه بدتر از وضعيت خيلي از كشورهايي كه هيچ ساختاري ندارند، شده بود.
 همين الان در گفت‌وگوهايي كه با برخي كشورهاي غربي و كشورهاي منطقه در سطوح ديپلماتيك داريم، به ما مي‌گويند كه امريكايي‌ها ناراحت هستند. امريكايي‌ها مي‌گويند جمهوري اسلامي ايران مشورت‌هايي را به دوستانش در عراق داد كه عراقي‌ها با ماندن نيروهاي نظامي ما در اين كشور موافقت نكردند. البته ما به‌صراحت مي‌گوييم كه همين‌طور است.
 آنقدر كه رفتن بشار اسد مثلا براي يك كشور دوست ما مثل تركيه، مهم و حيثيتي است، براي امريكايي‌ها در كوتاه‌مدت حداقل اين موضوع تا اين اندازه مهم نيست.
 جمهوري اسلامي ايران در سطوح مختلف، از عالي‌ترين سطح هدايت‌ها و رهنمودهاي مقام معظم رهبري تا سطوح مياني كشور، توانست اقداماتي انجام دهد كه در نتيجه اين اقدامات، عراق از دشمن بالفعل ما، به متحد استراتژيك ما تبديل شد.
 در خصوص مصر، زماني ما علت بركناري مرسي را مورد بررسي قرار مي‌داديم. يكي از دلايل اصلي عزل وي، نامه مرسي به رييس رژيم صهيونيستي بود كه اعتبار او و اخوان‌المسلمين را به‌شدت خدشه‌دار كرد و باعث روي كار آمدن السيسي شد.
 بله، ما با صداي بلند اعلام كرديم كه در تحولات اخير عراق و در پي يك طراحي داخلي، منطقه‌اي و بين‌المللي كه موصل سقوط كرد و داعش مي‌رفت تا بغداد را تصرف كند، نقش داشتيم.
  چه در مورد عراق و چه در مورد سوريه، لبنان و هر كشور ديگري در منطقه، از همه توان خود استفاده خواهيم كرد. از نظر ما، دخالت يعني حضور ۱۷۰ هزار نيروي نظامي در يك كشور.
  ما با اقدامات به‌موقع در عراق، مانع اين شديم كه امروز داعش در مرزهاي عربستان سعودي و اردن قرار داشته باشد و در مرز اين كشورها جولان دهد.
 جمهوري اسلامي ايران با رفتارش ثابت كرده است از متحدين استراتژيك خود عبور نمي‌كند؛ برخلاف خيلي از طرف‌ها كه به‌راحتي از متحدين‌شان عبور كرده و مي‌كنند. ما در سوريه به دنبال اين نيستيم كه آقاي بشار اسد رييس‌جمهور مادام‌العمر باشد، اما واقعا اجازه نمي‌دهيم كه تروريست‌ها بشار اسد را سرنگون كنند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون