• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3915 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۴ مهر

وقتي تابستان براي طلا داغ بود

بازار طلا در ماه شهريور يكي از پرنوسان‌ترين ماه‌هاي خود را در حدود يك‌سال اخير پشت‌سر گذاشت و انواع طلا افزايش قيمت‌هايي را تجربه كرد كه طي سه سال قبل بي‌سابقه بود. بازار طلا در ماه گذشته با نوسانات نسبتا زيادي همراه بود و يكي از پر نوسان‌ترين مقاطع زماني خود را دست كم در يك سال اخير پشت سر گذاشت. 
هر گرم طلاي ۱۸ عيار در نخستين روزهاي شهريور ماه حدود ۱۱۹ هزار تومان قيمت داشت اما در روزهاي بعد با روند صعودي به بيش از ۱۲۱ هزار تومان رسيد. روند گراني طلاي ۱۸ عيار همچنان ادامه‌دار شد تا اينكه نرخ اين نوع طلا در يازدهم شهريور به حدود ۱۲۷ هزار تومان رسيد و تا نيمه ماه روي همين مبلغ باقي ماند. در روزهاي بعد طلاي ۱۸ عيار روند نزولي به خود گرفت و در بيست و پنجمين روز از شهريور ماه به گرمي ۱۲۳ هزار تومان رسيد. تا پايان ماه حركت كاهشي اين نوع طلا ادامه‌دار شد و در آخرين روز از ماه مجددا مانند ابتداي ماه به حدود ۱۱۹ هزار تومان بازگشت. 
بررسي قيمت هر گرم طلاي ۱۸ عيار در شهريور ماه نشان مي‌دهد كه اين نوع طلا بيش از ۸۰۰۰ تومان در اين بازه زماني نوسان قيمت را پشت سرگذاشته است. هر مثقال طلا نيز در ماه پاياني تابستان مانند طلاي ۱۸ عيار با نوسان قيمت همراه بود. اين نوع طلا در كمترين مقدار خود در اوايل ماه ۵۱۶ هزار تومان عرضه شد و در ميانه‌هاي ماه به ۵۴۹ هزار تومان رسيد كه بيشترين نرخ هر مثقال طلا در شهريور ماه بود تا در مجموع ۳۳ هزار تومان افزايش قيمت را تجربه كرده باشد. همچنين هر اونس طلا در شهريور ماه امسال در كمترين نرخ خود ۱۲۸۶ دلار و در بيشترين نرخ خود ۱۳۴۸ دلار در بازار جهاني داد و ستد شد تا يكي از ماه‌هاي پرنوسان خود را پشت سرگذاشته باشد و در مجموع ۶۲ دلار نوسان قيمت را تجربه كرد. 
قيمت هر اونس طلا ديروز با 3/0 درصد كاهش به ۱۲۹۳ دلار و ۳۵ سنت رسيد كه فاصله چنداني با پايين‌ترين رقم حدود يك ماه اخير (۱۲۸۷ دلار و ۶۱ سنت) كه هفته گذشته به ثبت رسيد، نداشت. در همين حال ديروز رويترز، از بازار جهاني گزارش داد كه در نتيجه تقويت ارزش دلار و كاهش نگراني‌ها در مورد شبه جزيره كره، قيمت طلا كاهش داشت و در نزديكي پايين‌ترين رقم يك ماه اخير كه هفته گذشته به ثبت رسيده بود در نوسان بود. بر اساس اين گزارش، قيمت هر اونس طلا با 3/0 درصد كاهش به 1293 دلار و 35 سنت رسيد كه فاصله چنداني با پايين‌ترين رقم حدود يك ماه اخير (1287 دلار و 61 سنت) كه هفته گذشته به ثبت رسيد نداشت. قيمت فلز زرد هفته گذشته حدود 7/1 درصد افت داشت و دومين كاهش هفتگي متوالي را به ثبت رساند. قيمت طلاي امريكا براي تحويل در ماه دسامبر نيز ديروز به رقم 1297 دلار و 10 سنت رسيد. 
جفري هالي، تحليلگر بازار طلا در موسسه اوآندا گفت: «پيروزي مركل در انتخابات فدرال آلمان و عدم وجود خبرهاي مهم در مورد تنش‌هاي كره شمالي در تعطيلات آخر هفته، موجب شده تا ارزش دلار در معاملات ابتدايي امروز (ديروز) با رشد همراه باشد و جذابيت بازار طلا براي سرمايه‌گذاري كاهش يابد.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون