• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3182 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۷ بهمن

مونيخ نفس بورس را گرفت

گروه اقتصادي| بورس تهران بعد از چند روز رشد با پنج واحد كاهش در مرز 65 هزار واحدي باقي ماند. بر اين اساس «وغدير»، «وصندوق» و «فملي» بيشترين تاثير مثبت و «همراه»، «حكشتي»، «پارسان» و «تاپيكو» بيشترين تاثير منفي را بر شاخص گذاشتند. در بازار ديروز بيمه‌اي‌ها و خودرويي‌ها تقاضاي قابل‌توجهي داشتند. اين در حالي بود كه سيماني‌ها، صنايع شيميايي، قندي‌ها و معدني‌ها با افزايش عرضه كم طرفدارترين‌هاي بازار بودند. بانكي‌ها، شركت‌هاي سرمايه‌گذاري، دارويي‌ها و محصولات غذايي هم ديروز با عرضه و تقاضاي متعادلي همراه بودند. به‌طوري كه در اغلب نمادها با صف‌هاي خريد و فروش ديده مي‌شد.

شاخص بورس در مسير نزول

در حالي كه در دو هفته اخير شاهد بازگشت برخي فعالان بازار سهام به تالارها و كارگزاري‌ها بوديم، اما مثبت شدن روند برخي گروه‌ها و نمادها نتوانسته تاثير قابل توجهي روي شاخص بگذارد. اين در حالي است كه با توجه به نزديك شدن به تعطيلات نوروزي به‌طور طبيعي، بازار با افزايش عرضه براي تامين نقدينگي سهامداران مواجه خواهد شد. بدين‌ترتيب اهالي بازار بايد آمادگي اين را داشته باشند كه به‌طور طبيعي بازار در مدار نزول قرار بگيرد و شاخص هم متناسب با اين تغييرات عقب‌نشيني كند. پيش از اين كارشناسان ابراز اميدواري مي‌كردند كه با مثبت بودن روند مذاكرات ميزان افت شاخص قابل توجه نباشد و شاخص در كانال 60 هزار واحدي نوسان كند. اما با شرايط كنوني به نظر مي‌رسد احتمال سقوط شاخص به كانال 50 هزار واحدي نيز وجود داشته باشد. از سوي ديگر برخي كارشناسان مثبت شدن روند بازار جهاني نفت را موجب مثبت شدن روند معاملات در بورس تهران مي‌دانند.

بانكي‌ها را در‌يابيد

در هفته گذشته شايعات زيادي درباره فروش سهام مختلف توسط نمادهاي بانكي براي خروج بانك‌ها از سهامداري در بازار پيچيده است. بررسي اين شايعات نشان مي‌دهد كه نمادهاي بانكي مي‌توانند براي مقطع كوتاهي سودهي مناسبي از محل فروش سهام پرتفوي خود به سهامداران‌شان بدهند. بدين‌ترتيب توصيه آقاي بورس به خريداران در هفته جاري نمادهاي بانكي است. آقاي بورس معتقد است بانكي‌ها با فروش سهام زير مجموعه شان مي‌توانند باتعديل‌هاي مثبت مواجه شوند. اين در حالي است كه اغلب نمادهاي بانكي سود غير عملياتي بالايي هم دارند كه مي‌تواند به عنوان پشتوانه‌اي مناسب براي سرمايه‌گذاران در اين نمادها به حساب بيايد. از سوي ديگر به نظر مي‌رسد با فروش سهام شركت‌هاي زيرمجموعه بتوان نوسان قيمت مناسبي از نمادهاي بانكي در كوتاه‌مدت گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون