• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3183 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۸ بهمن

ظريف:

ايران آماده نقش‌آفريني براي حل بحران قره‌باغ است

گروه  سياسي| وزير امور خارجه كشورمان از آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي ايفاي نقش در راستاي حل بحران قره‌باغ و توسعه صلح و ثبات در منطقه خبر داد. به گزارش مهر، محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان كه براي ديدار و گفت‌وگو با مقامات رسمي جمهوري آذربايجان به اين كشور سفر كرده است، پيش از ظهر ديروز در نشست مشترك با المار محمد ياراٌف، وزير امور خارجه جمهوري آذربايجان با تشكر از ميهماني صميمانه مردم و دولت جمهوري آذربايجان از هيات ديپلماتيك ايراني، گفت: مذاكرات خوبي با رياست‌جمهوري آذربايجان و وزير امور خارجه اين كشور داشتيم و براي جمهوري اسلامي ايران نيز ارتباط با همسايگان، مهم‌ترين اولويت سياست خارجي است.
وي با اشاره به ارتباطات و عٌلقه‌هاي وسيع فرهنگي و مذهبي ميان دو ملت ايران و جمهوري آذربايجان، تاكيد كرد: با توجه به اين پيوندها، ما نيز به عنوان دولت‌هاي دو كشور موظفيم براي گسترش صلح در اين منطقه حساس تلاش كنيم. وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به همكاري‌هاي سه جانبه ميان جمهوري اسلامي ايران، جمهوري آذربايجان و تركيه، گفت: در مذاكرات امروز زمينه‌هاي مختلف گسترش همكاري‌ها ميان دو كشور را بررسي كرديم؛ شايد اين كم سابقه باشد كه در يك سال گذشته چهار ديدار در سطح سران دو كشور و ۲۰ ديدار در ديگر سطوح عالي برگزار شده است و اين نشان‌دهنده تعميق روابط دو كشور ايران و جمهوري آذربايجان است.
ظريف در ادامه با بيان اينكه ما چالش‌هاي مشتركي در منطقه داريم، تصريح كرد: افراط‌گرايي و تروريسم نمونه‌اي از اين چالش‌هاست و ما در كنار جمهوري آذربايجان، براي مقابله با اين چالش‌ها قرار داريم؛ ما خواستار يك منطقه باثبات هستيم كه در آن مشكلات با گفت‌وگو و احترام به قواعد حقوق بين‌الملل و بدون توسل به زور حل شود. وي منطقه درياي خزر را منطقه دوستي و همكاري خواند و خاطرنشان كرد: با جديت در اجلاس معاونان وزراي خارجه كشورهاي حوزه خزر شركت خواهيم كرد.
وزير امور خارجه كشورمان ادامه داد: در ماه‌هاي آينده شاهد گسترش روابط در همه حوزه‌ها خواهيم بود، از جمله روابط اقتصادي و دفاعي؛ همچنين شاهد همكاري‌هاي گسترده براي تكميل كريدور شمال به جنوب و نيز همكاري‌هاي جديد در حوزه انرژي، ترانزيت و كشاورزي خواهيم بود. ظريف با بيان اينكه همكاري‌هاي سه‌جانبه ميان ايران، جمهوري آذربايجان و تركيه يا ميان ايران، جمهوري آذربايجان و روسيه هيچ سقفي ندارد، گفت: اينكه جمهوري آذربايجان در سطح بين‌المللي همواره از حقوق هسته‌اي ايران حمايت كرده از اين دو كشور سپاسگزاريم و ما نيز در سطوح بين‌المللي در كنار جمهوري آذربايجان خواهيم بود. وزير امور خارجه كشورمان در ادامه با اشاره به بحران قره‌باغ و مشكلات پيش آمده براي جمهوري آذربايجان، اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران هم به عنوان يك همسايه و هم به عنوان كشوري كه بيش از ۱۰۰ كيلومتر از مرز آن، به نوعي مرتبط با اين مساله است، از ابتدا خواهان حل مسالمت آميز اين مساله بوده است.
 وي افزود: براي ما كل همسايگان و به ويژه اين منطقه بسيار مهم است و ديدن شرايطي كه جمهوري آذربايجان از آن رنج مي‌برد، خيلي دردناك است؛ به همين خاطر ايران از ابتداي بحران قره‌باغ براي كمك رساندن به شهروندان جمهوري آذربايجان و نيز براي آتش‌بس حضور يافته و الان نيز خواهان موفقيت گروه مينسك براي حل اين مشكل بر اساس احترام به صلح و قواعد و حقوق بين‌الملل هستيم. ظريف تصريح كرد: هم‌اكنون اعلام آمادگي مي‌كنيم كه جمهوري اسلامي ايران آماده ايفاي هر گونه نقشي براي توسعه صلح و ثبات در اين منطقه است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون