• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3183 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۸ بهمن

هيچ توصيه‌اي براي پايان جنگ به امام(ره) نداشتم


گروه سياسي|بالاخره به شايعات پاسخ داده شد و علي‌اكبر ولايتي تاكيد كرد: بنده هيچ درخواست و توصيه‌اي براي پايان جنگ تحميلي به امام(ره) و هيچ مسوول ديگري نداشتم. به گزارش تسنيم، علي‌اكبر ولايتي ، رييس مركز بررسي‌هاي استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سوالي درباره ادعاي يكي از هفته‌نامه‌ها مبني بر اينكه «ولايتي در ماجراي قطعنامه 598 هم در راستاي سياست آقاي رفسنجاني و به سازش كشاندن امام(ره) و رزمندگان و تحميل جام زهر به ايشان فعال بود»، تاكيد كرد: بنده هيچ درخواست يا توصيه‌اي اعم از كتبي يا شفاهي به حضرت امام(ره) و هيچ مسوول ديگري در ارتباط با پايان جنگ تحميلي نداشتم و اسناد تاريخي نيز بر اين امر شهادت مي‌دهد. وي با بيان اينكه بنده در زمان جنگ و سال‌ها پس از آن مسوول سياست خارجي كشور و پيگيري اين امور بودم، تاكيد كرد: بنده همواره با مواضع امام(ره) همراه بوده و تمام سخنان و مواضع ايشان را براي خود حجت و حكمت مي‌دانستم. ولايتي تاكيد كرد: من ادامه جنگ تحميلي را تا هر زماني كه حضرت امام(ره) به نفع نظام، اسلام و كشور مي‌دانست به مصلحت مي‌دانستم و از سوي ديگر پذيرش قطعنامه و پايان جنگ توسط ايشان را نيز براساس شرايط زمان از تدابير و حكمت‌هاي بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي مي‌دانم. وزير امور خارجه اسبق كشورمان در ادامه با ذكر اين نكته كه من در زمان پذيرش قطعنامه 598 توسط حضرت امام(ره) در ايران حضور نداشتم، تصريح كرد: بنده در آن زمان در شوراي امنيت سازمان ملل حاضر بودم تا شكايت جمهوري اسلامي ايران از امريكا به خاطر هدف قرار دادن هواپيماي مسافربري ايرباس و شهادت جمعي از هموطنان‌مان را پيگيري كنم. ولايتي افزود: در آن جلسه كه بوش پدر به عنوان معاون ريگان و نماينده امريكا حضور داشت، ما دلايل و مستندات حقوقي مستحكم خود را ارايه كرديم كه همين امر موجب ارجاع پرونده امريكا به دادگاه و در نهايت محكوميت آنها و الزام‌شان به پرداخت خسارت شد. وي تاكيد كرد: به جهت حضورم در جلسه‌اي كه عرض كردم، هيچ خبري از پذيرش قطعنامه نداشتم و هنگام مراجعت به ايران در فرودگاه از موضوع باخبر شدم كه در همان فرودگاه نيز به بنده پيغام داده شد كه بايد هرچه سريع‌تر مهيا شده و مجددا براي پيگيري قطعنامه 598 به امريكا بروم كه بنده نيز پس از زمان بسيار كوتاهي مجددا عازم سازمان ملل متحد شدم.
جدا كردن كليات از جزييات مذاكرات، طرح كيست؟
رييس بررسي‌هاي استراتژيك مجمع تشخيص، جدا كردن كليات از جزييات در مذاكرات را طرحي استعماري دانست كه از سوي امريكا و رژيم صهيونيستي دنبال مي‌شود. به گزارش فارس، علي‌اكبر ولايتي، رييس مركز بررسي‌هاي استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام پس از ديدار و گفت‌وگو با وانگ‌يي، وزير خارجه چين در جمع خبرنگاران با اشاره به فرمايشات اخير مقام معظم رهبري درباره موضوع هسته‌اي اظهار داشت: مذاكره‌كنندگان ما در چارچوبي حركت مي‌كنند كه رهبري فرموده‌اند و يكي از اين اصول كه در اين چارچوب ذكر شده همزماني مذاكرات در حوزه كليات و جزييات است. وي با تاكيد بر اينكه در مذاكرات، كليات از جزييات جدا نخواهد شد و هر دو در كنار هم پيش‌ مي‌رود، گفت: با توجه به تجربه جهاني و نمونه اسفبار آن در مذاكرات اسلو بايد گفت كه جدا كردن كليات از جزييات به مصلحت نيست. رييس مركز بررسي‌هاي استراتژيك تشخيص مصلحت نظام، بر همين اساس جدا كردن كليات از جزييات مذاكرات را يك طرح استعماري دانست كه امريكا و رژيم صهيونيستي به دنبال آن هستند و نمونه ديگر آن را اسلو و كمپ‌ديويد عنوان كرد. ولايتي همچنين در پاسخ به سوالي درباره تحريم‌ها عليه كشورمان اظهار داشت: ايران از ابتداي انقلاب تاكنون تحت تحريم بوده، اما سعي كرده كه از آن خارج شود و بايد گفت كه راه خروج از تحريم‌ها را آموخته‌ايم. وي با اشاره به ديدارش با وزير خارجه چين نيز يادآور شد: در اين ديدار در خصوص مذاكرات هسته‌اي نيز صحبت‌هايي صورت گرفت و وزير خارجه چين به همراهي كشورش با جمهوري اسلامي ايران در چارچوب مقررات بين‌المللي تاكيد كرد.
رابطه ايران و چين استراتژيك است
رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: با توجه به منافع مشترك ميان ايران و چين و سابقه طولاني همكاري ميان اين دو كشور قطعا روابط في‌مابين نيز استراتژيك و جدي خواهد بود. به گزارش ايسنا، علي‌اكبر ولايتي رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار با وانگ يي وزير امور خارجه چين كه در محل اين مركز صورت گرفت ضمن اشاره به سابقه طولاني روابط سياسي، تجاري، فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي ميان ايران و چين خاطرنشان كرد: با توجه به منافع مشترك استراتژيك ميان دو كشور قطعا رابطه ما با چين رابطه استراتژيك و جدي خواهد بود. ولايتي ادامه داد: چه در زماني كه به عنوان وزير خارجه فعاليت مي‌كردم و چه امروز به عنوان رييس مركز تحقيقات استراتژيك مشغول به كار هستم. سفرهايي به چين داشتم و تا امروز نيز در اين مركز پذيراي حداقل چهار هيات چيني بوده‌ام و اين حاكي از توجه ما نسبت به برقراري رابطه‌اي مستحكم‌تر در زمينه‌هاي مختلف است و سفر اخير من به چين كه حدود 9 ماه پيش صورت گرفت در حوزه بررسي مسائل اجتماعي في‌مابين دو كشور بود و همچنين قرار است در ماه آوريل نيز كنگره‌اي در خصوص جاده ابريشم برگزار شود كه در اين كنگره نيز حضور مي‌يابم. ولايتي خاطرنشان كرد: اميدوارم با سفر رييس‌جمهور چين كه طبق اخبار رسيده به زودي انجام خواهد گرفت گام‌هاي مستحكم‌تري در راستاي رسيدن به تعامل بين دو كشور برداشته شود. وزير خارجه چين نيز ضمن اظهار خرسندي از سفر به تهران و ديدار با مقامات‌ كشورمان از توجه رييس مركز تحقيقات استراتژيك نسبت به تعامل با چين ابراز رضايت كرد و گفت: با توجه به سابقه تاريخي تعاملات بين ايران و چين لزوم گسترش روابط در زمينه‌هاي مختلف و داشتن توجه ويژه‌اي به آن بيش از پيش احساس مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون