• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3926 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۹ مهر

تحريم حزب‌الله لبنان با هدف ضربه زدن به ايران

گروه جهان| در جولاي گذشته پارلمان لبنان با افزايش حقوق كاركنان بخش دولتي موافقت كرد اين افزايش حقوق نيازمند بودجه‌اي 917 ميليون دلاري بود به همين دليل همزمان درصد ماليات در بخش‌هاي متعدد افزايش پيدا كرد تا اين بودجه تامين شود. با وجود مخالفت برخي تجار و گروه‌هاي سياسي «ميشل عون» رييس‌جمهور لبنان در اواخر ماه آگوست گذشته اين قوانين را تاييد كرد و از همان زمان حقوق كاركنان بخش دولتي افزايش پيدا كرده است. اما در سپتامبر گذشته شوراي قانون اساسي قانون افزايش ماليات را بعد از اعتراض يكي از احزاب سياسي لبناني لغو كرد و بار ديگر آن را به پارلمان ارجاع داد تا اصلاح شود. روز دوشنبه پارلمان لبنان با نسخه اصلاح شده اين قانون موافقت كرد و به اين ترتيب ماليات بر ارزش افزوده را از 10 درصد به 11 درصد افزايش داد. علاوه بر آن ماليات شركت‌هاي توليد مشروبات الكلي، شركت‌هاي دخانيات، بخت‌آزمايي و سود وديعه‌هاي بانكي افزايش پيدا كرده است و علاوه بر آن جريمه‌ها نيز افزايش پيدا خواهد كرد. يك مسوول ارشد لبناني به خبرگزاري رويترز گفته كه ماليات‌هايي كه پيش‌تر تصويب شده بود تغييرات اساسي نداشته و هر اصلاحاتي كه در خصوص اين طرح اعمال شده است صوري و ظاهري بوده و به صورت اساسي به ايرادات موجود در اين قانون نپرداخته است. سامي‌الجميل، نماينده حزب الكتائب لبنان كه نخستين نفري بود كه به اين قانون اعتراض كرده بود در جمع خبرنگاران اعلام كرد كه تغييرات اعمال شده در قانون ماليات‌ها را بررسي و در صورت وجود داشتن راهي براي اعتراض به آن اقدام خواهند كرد. او تاكيد كرده كه قوانيني كه اخيرا تصويب شده خيانت در حق مردم لبنان است و انتخابات پارلماني پيش رو را تحت تاثير قرار خواهد داد. قرار است انتخابات پارلماني لبنان سال آتي برگزار شود و به اين ترتيب تصميم دولت براي افزايش حقوق كارمندان بخش دولتي تلاشي براي جلب نظر مردم پيش از انتخابات توصيف شده است.
علاوه بر آن تجار و بازرگانان لبناني هشدار داده بودند كه افزايش ماليات‌ها براي اقتصاد لبنان خطرناك است و به ويژه اينكه ميانگين رشد لبنان كه در سال 2012 ميزان رشد اقتصادي لبنان 9-8 بوده است در پي بحران سوريه و پيامدهاي آن بر اقتصاد لبنان ميزان رشد به كمتر از دو درصد رسيده است. سعد الحريري نخست‌وزير لبنان در پاسخ به انتقادهايي كه به اقدامات اخير صورت گرفته گفت كه اين اقدام مانع سقوط ارزش ليره لبنان شده و افزايش حقوق كاركنان بخش دولتي ضرورتي بود كه بايد عملي مي‌شد. وي ادامه داد: بدون ماليات از نظر مردم بهتر است اما در نهايت به سقوط ارزش ليره منجر خواهد شد... كشور در مصيبت فرو مي‌رود.
از سوي ديگر ايالات متحده اخيرا مجموعه تحريم‌هاي جديدي را عليه حزب‌الله لبنان تصويب كرده است. اين بسته جديد تحريم‌ها به تحريم‌هايي كه پيش از اين نيز عليه حزب‌الله اعمال شده اضافه خواهد شد، احمدطلب نويسنده پايگاه تحليلي «ساسه پست»، نوشته اين تحريم‌ها در واقع اثري بر حزب‌الله يا ايران همان‌طور كه امريكا ادعا مي‌كند، نمي‌گذارد بلكه اثر واقعي و مستقيم را بر مردم لبنان و اقتصاد بيمار اين كشور خواهد گذاشت.
اين تحريم‌هاي جديد افراد و موسسه‌هايي كه با حزب‌الله يا كشورهاي خارجي حامي حزب‌الله در ارتباط هستند را هدف قرار داده و علاوه بر آن بلوكه كردن دارايي‌ها، جلوگيري از معاملات مالي، ممنوعيت صدور ويزاي سفر به ايالات متحده و تحريم موسسه‌هاي وابسته به حزب‌الله مانند، بيت‌المال، جهاد البناء، هيات الدعم، بخش روابط خارجه حزب‌الله، سازمان امنيت خارجي، شبكه ماهواره‌اي المنار، راديور نور و مجموعه لبناني رسانه را شامل مي‌شود. با وجود اينكه حزب‌الله لبنان نفوذ زيادي در دولت وحدت ملي اين كشور دارد و يكي از طرف‌هاي تشكيل دولت به شمار مي‌رود تا جايي كه رييس‌جمهور اين كشور با تاييد حزب‌الله انتخاب شده، واشنگتن حزب‌الله را گروهي تروريستي مي‌داند، در سفري كه سعد الحريري به واشنگتن براي ديدار با دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا داشت، ترامپ حزب‌الله را تهديدي عليه لبنان دانست.
مصطفي عبدالسلام، نويسنده و دبير سرويس اقتصادي روزنامه العربي‌الجديد مي‌گويد كه تحريم‌هاي جديد كنگره عليه حزب‌الله غيرفعال است و بر روند فعاليت اين حزب تاثيري نخواهد گذاشت زيرا مسوولان و رهبران ارشد اين گروه فعاليت اقتصادي خاصي خارج از لبنان ندارند كه اين تحريم‌ها بر آنها تاثير بگذارد اما اين تحريم‌ها فقط نوعي فشار رواني بر حزب‌الله است. او تاكيد كرد كه تاثير تحريم‌هاي لبنان بر حزب‌الله به صورت مستقيم بر اقتصاد لبنان خواهد بود زيرا فعاليت داخلي حزب‌الله بخشي از اقتصاد لبنان را تامين مي‌كند. ناظران معتقدند كه اين تحريم‌ها فقط بانك‌هاي خارجي را از فعاليت در لبنان نگران مي‌كند و به اين ترتيب اقتصاد لبنان كه تا حد زيادي بر پايه همكاري‌هاي بانكي و سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي استوار شده است با خطرات جدي مواجه خواهد شد.
 بر خلاف دولت باراك اوباما دولت دونالد ترامپ سياست دشمنانه‌اي عليه ايران اتخاذ كرده است؛ ترامپ حتي پيش از رسيدن به رياست‌جمهوري بارها به برجام حمله كرده و آن را بدترين توافق خوانده بود، شبكه ال‌بي‌سي‌اي لبنان به نقل از يك منبع فرانسوي آگاه گزارش داده بود كه امريكا با تحريم حزب‌الله به دنبال ضربه زدن به ايران است، او تاكيد كرده كه پاريس به امريكايي‌ها گفته بود كه اين تحريم‌ها هيچ تاثيري بر قدرت حزب‌الله نخواهد داشت و فقط اقتصاد لبنان را از پاي در خواهد آورد. اين نويسنده معتقد است كه تحريم‌هاي امريكايي چه حزب‌الله را هدف قرار داده باشند چه ايران، اين در نهايت اقتصاد تحت فشار لبنان است كه آسيب جدي خواهد ديد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون