• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3929 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۳ مهر

تقديم استوارنامه 5 سفير اروپايي و آفريقايي به روحاني

از آثار مثبت برجام تا همكاري‌هاي اقتصادي با اتحاديه اروپا

روز گذشته سفراي پنج كشور سوييس، نروژ، چك، يونان و نيجريه استوارنامه‌هاي خود را به رييس‌جمهور تقديم كردند. روحاني در هنگام دريافت اين استوارنامه‌ها بر ضرورت گسترش روابط با اين كشورها و توسعه روابط اقتصادي با آنها تاكيد كرد.

گفت‌وگو بهترين راه‌حل براي اختلافات بين‌المللي

رييس‌جمهور در هنگام دريافت استوارنامه سفير جديد يونان، روابط ايران و يونان را تاريخي توصيف كرده و گفت: تهران و آتن ظرفيت‌ها و زمينه‌هاي بسيار خوبي براي توسعه روابط در حوزه‌هاي مختلف دارند و جمهوري اسلامي ايران براي فعال كردن همه اين ظرفيت‌ها آمادگي دارد.

حسن روحاني در ديدار ديميتري الكساندراكيس، سفير جديد يونان برقراري روابط نزديك‌تر و گسترده‌تر بين دو كشور را مورد تاكيد قرار داد و اظهار داشت: اراده جمهوري اسلامي ايران توسعه و برقراري روابط همه‌جانبه بين تهران و آتن است و دو كشور در عرصه‌هاي علمي، اقتصادي، فرهنگي و روابط بانكي و نيز در حوزه انرژي و ترانزيتي از ظرفيت‌هاي زيادي براي افزايش سطح همكاري به نفع دو ملت برخوردار هستند. برجام ثابت كرد كه گفت‌وگو و همكاري بهترين راه‌حل براي اختلافات بين‌المللي و به نفع جامعه جهاني از جمله اروپا و امريكا است.

سفير جديد يونان نيز در اين ديدار پس از تقديم استوارنامه خود، ايران و يونان را دو كشور باستاني و متمدن توصيف كرد و با اشاره به مناسبات سازنده و خوب دو كشور در طول ساليان متمادي، اظهار داشت: دستور كار و ماموريت ويژه من تعميق و تحكيم سطح روابط تهران و آتن در زمينه‌هاي مختلف از جمله در حوزه انرژي، علمي، فناوري، اقتصادي، فرهنگي و گردشگري است.

سفير جديد يونان با اشاره به اهميت اجراي برجام از سوي همه طرفين، تاكيد كرد: بسيار اهميت دارد كه تمامي طرفين به تعهدات خود در برجام پايبند باشند.

ضربه به برجام؛ ضربه به امنيت منطقه

رييس‌جمهور همچنين با دريافت استوارنامه سفير سوييس تاكيد كرد كه كشور سوييس مي‌تواند نقش بسيار سازنده‌اي در حوزه مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي ايفا كند. وي اظهار كرد: معتقديم ضربه به برجام، ضربه به امنيت و ثبات منطقه و جهان است و اميدواريم اتحاديه اروپا جلوي حركت‌هاي ناصحيح كه مخل صلح و همكاري‌هاي بين‌المللي است، بايستد.

سفير جديد سوييس نيز در اين ديدار تاكيد كرد كه مردم سوييس احترام ويژه‌اي براي تاريخ، تمدن و فرهنگ ايران قايل هستند، اظهار داشت: سوييس اهميت زيادي به برقراري روابط گسترده با ايران در همه زمينه‌ها قايل است و نقشه راهي را جهت تقويت مناسبات دوجانبه تدوين كرديم كه ماموريت اصلي من اجراي آن است.

سفير جديد سوييس همچنين بر اراده جدي كشورش در خصوص برقراري هرچه سريع‌تر روابط بانكي بين دو كشور تاكيد كرد. سوييس از توافق برجام حمايت مي‌كند.

برجام براي صلح پايدار و ثبات منطقه

در ادامه روز پركار رييس‌جمهور او هنگام دريافت استوارنامه سواتوپلك چومبا، سفير جديد جمهوري چك اشاره كرد كه پس از برجام شرايط بهتري براي گسترش روابط و همكاري‌هاي كشورهاي اروپايي با ايران فراهم شده است. وي گفت: معتقديم توافق هسته‌اي و برجام به توسعه صلح پايدار و امنيت و ثبات در منطقه و جهان كمك مي‌كند.

رييس‌جمهور با بيان اينكه همه طرف‌ها بايد به تعهدات خود در برجام عمل كنند، گفت: تا زماني كه طرف‌هاي مقابل ايران نسبت به برجام پايبند و متعهد باشند، ما نيز پايبند به آن خواهيم بود.

روحاني رفع تحريم‌ها و به وجود آمدن فضاي همكاري، تجاري و اقتصادي، ميان ايران و اتحاديه اروپا را از آثار مثبت برجام برشمرد و گفت: بايد از ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي موجود در ايران و چك در راستاي توسعه همه‌جانبه روابط و همكاري‌هاي فيمابين در بخش‌هاي مختلف استفاده كنيم.

رييس‌جمهور تسهيل در روابط بانكي را در توسعه مناسبات ايران و چك حايز اهميت برشمرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد تا روابط تجاري و اقتصادي خود با جمهوري چك را بيش از پيش گسترش دهد.

در اين مراسم سفير جديد جمهوري چك نيز با اشاره به پويايي و توسعه روابط و همكاري‌هاي ايران و چك در سال‌هاي اخير گفت: امروز تجار و فعالان اقتصادي دو كشور مناسبات خوبي با هم دارند.

تروريسم خطري براي جهان

حسن روحاني در ادامه طي مراسم دريافت استوارنامه ابراهيم حمزه، سفير جديد نيجريه نيز گفت: اراده جمهوري اسلامي ايران، توسعه همكاري‌ها و روابط با كشور دوست و برادر نيجريه است.

روحاني با اشاره به ضرورت تلاش مسوولان دو كشور براي تسريع در اجرا و عملياتي شدن توافقات تهران – آبوجا خاطرنشان كرد: بايد از توانمندي‌ها و ظرفيت‌هاي موجود در ايران و نيجريه در بخش‌هاي مختلف در راستاي توسعه روابط و مناسبات استفاده كنيم. جمهوري اسلامي ايران آماده ارايه خدمات فني – مهندسي در بخش‌هاي مختلف جاده‌سازي، انرژي و توليد برق به نيجريه و نيز توسعه روابط فرهنگي، دانشگاهي، فناوري و اقتصادي با اين كشور است. امروز تروريسم خطري براي همه جهان بشمار مي‌رود و مبارزه با آن نيز نيازمند همكاري و اراده همه كشورها است.

سفير جديد نيجريه نيز در اين ديدار ضمن تقديم استوارنامه خود به رييس‌جمهور كشورمان سخنان اخير رييس‌جمهور امريكا در مورد برجام و ايران را تاسف‌برانگيز دانست و گفت: امروز همه جهان يكپارچه عليه مخالفان برجام ايستاده‌اند.

حفظ توافق و بهره‌گيري از فرصت همكاري

حسن روحاني رييس‌جمهور كشورمان در ديدار با لارس نوردرم، سفير جديد نروژ بيان كرد كه توافق برجام درها را براي مذاكره در خصوص مسائل مختلف منطقه‌اي و بين‌المللي گشوده است. وي گفت: اميدوارم همه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا از جمله نروژ نقش سازنده خود را در حفظ اين توافق و بهره‌گيري از فرصت‌هاي همكاري ايفا كنند.

سفير جديد نروژ نيز در اين ديدار پس از تقديم استوارنامه خود با تاكيد بر اراده كشورش براي گسترش همكاري‌هاي اقتصادي با ايران، اظهار داشت: شركت‌هاي نروژي توافق برجام را بسيار جدي تلقي كرده و آن را فرصتي براي برقراري همكاري‌هاي نزديك با ايران محسوب كرده‌اند. موضع نروژ، موضع اتحاديه اروپاست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون