• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3929 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۳ مهر

سرخط خبرها

رشد واردات برنج
بر اساس آمارهاي تجارت خارجي كشور در شش ماهه نخست سال ۹۶، واردات برنج با رشد ۱۰۸ درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد. بررسي آمارهاي تجارت خارجي كشور در 6 ماهه نخست سال نشان مي‌دهد واردات برنج با رشد قابل توجهي همراه بوده است. بر اين اساس بيش از يك ميليون تن برنج نيمه سفيد شده يا برنج كامل سفيد شده وارد كشور شده كه ارزش آن حدود 996ميليون دلار است. برنج در حالي در صدر كالاهاي وارداتي كشور در نيمه نخست سال قرار گرفته كه به لحاظ وزني 6درصد و به لحاظ ارزي 2/4 درصد واردات كل كشور را به خود اختصاص داده است. گفتني است تا شهريور ماه سال قبل تنها 565هزار تن برنج به كشور وارد شد كه ارزش آن فقط 477 ميليون دلار بود. به اين ترتيب واردات برنج در مقايسه با سال قبل به لحاظ وزني 86 درصد و به لحاظ ارزشي 108 درصد رشد داشته است.

افزايش ترانزيت بخش فله
مديرعامل شركت حمل و نقل فله كشتيراني جمهوري اسلامي ايران گفت: اين شركت در شش ماهه نخست سال 1396 به طور متوسط 53 فروند كشتي به ظرفيت فعال حدود 5/2 ميليون DWT در اختيار داشته و بر اساس اين ميزان كشتي و ظرفيت طي مدت اشاره شده ميزان تن مايل با رشد 34 درصدي مواجه بود كه به معناي افزايش عملكردي بالغ بر 50 درصد است. علي اكبر غنجي با بيان اينكه در بين شيوه‌هاي مختلف حمل دريايي، بخش حمل فله از نظر اقتصادي به صرفه‌ترين است، اظهار داشت: از ويژگي‌هاي بارز صنعت حمل فله، فعاليت به صورت ترمپ بوده و مسيرها از قبل مشخص نيست در نتيجه محاسبه هزينه‌ها تقريبا در تمامي سفرها منحصر به فرد است به قسمي كه جهت حفظ سودآوري، معمولا سفرهاي چند ضلعي تدارك ديده مي‌شود. وي ادامه داد: عدم موازنه معمول بين سفرهاي رفت و برگشت از ديگر ويژگي‌هاي اين بخش كشتيراني است و به ندرت پيش مي‌آيد كه بنادر مبدا صادركننده محمولات فله، واردكننده همان نوع محمولات نيز باشند لذا، سفرها به ندرت به صورت رفت و برگشت (با بار) تدارك ديده مي‌شوند.

نقدينگي مرداد
بانك مركزي ميزان نقدينگي در مردادماه سال جاري را بيش از يك هزار و ۳۶۶ هزار ميليارد تومان اعلام كرد كه نسبت به اسفندماه سال گذشته 0/9 درصد رشد داشته است. بانك مركزي با انتشار گزيده آمارهاي اقتصادي در مردادماه سال جاري، حجم نقدينگي را بيش از هزار و 366 هزار ميليارد تومان اعلام كرد كه نسبت به اسفندماه سال گذشته، 0/9 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3/24 درصد افزايش نشان مي‌دهد به گزارش بانك مركزي، حجم پول در اين دوره به 8/1657 هزار ميليارد ريال رسيد كه نسبت به مردادماه سال گذشته 4/12 و نسبت به اسفندماه سال گذشته 7/1 درصد رشد يافته است. ميزان شبه پول در گزيده‌هاي آماري منتشر شده در مردادماه سال جاري به 8/12004 هزار ميليارد ريال رسيده است كه نسبت به اسفندماه گذشته 1/10 درصد رشد داشته است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون