• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3931 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۵ مهر

كليدواژه‌هاي پرتَكرار

محمد بلوچ زهي تحليلگر مسائل بلوچستان

 

 

شايد چندان بي‌جهت نباشد و دور از تصور كه اگر مركز ثقل مباحث و گفتمان مربوط به دولت دكتر روحاني را در دور اول و دوم كليدواژه‌هاي پرتكرار برجام، اقتصاد، اهل سنت، اقوام، زنان و جوانان و... عنوان بنماييم. با گذشت حدود هفت ماه از برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري و در آستانه انتصاب استانداران، براي سنجش كارنامه نمايندگان عالي دولت در استان‌ها راه دوري نبايد رفت و جهت بررسي عملكرد ايشان نخست بايد در لابه‌لاي همين كليدواژه‌هاي پرتكرار موفقيت يا عدم موفقيت استانداران را بررسي كرد. از همان روزهاي نخست آغاز به كار دولت دوازدهم در كنار مباحث شكل گرفته پيرامون اين كليدواژه‌هاي پرتكرار يكي از عمده مباحث و موضوعاتي كه مورد تحليل صاحبنظران و كارشناسان قرار گرفت و مانور رسانه‌ها؛ نقش پررنگ اقوام به ويژه قوميت‌هاي سني مذهب بلوچ، كرد، تركمن و... در دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري بود.
بي‌گمان يكي از دلايل طرح اين مباحث نقش پررنگ قوميت‌ها يا نيز به عبارتي ديگر كاركرد موثر اهل سنت ايران در دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري و همين طور نقش بارز ايشان در پيروزي دكتر حسن روحاني بود كه اينچنين فضا را حول محور اهل سنت سوق داده است. اما در اين ميان چند دليل خاص سبب شد تا استان سيستان و بلوچستان نسبت به ساير استان‌هاي سني مذهب و قوميت‌نشين كشور بيشتر مورد توجه و تحليل‌ها قرار گيرد كه يكي از مهم‌ترين دلايل آن برمي‌گردد به اينكه بالاترين ميزان آراي دكتر روحاني در انتخابات مربوط مي‌شود به همين استان؛ يعني 875 هزار و 398 نفر معادل 2/73 درصد از مجموع شركت‌كنندگان در انتخابات استان به دكتر روحاني راي دادند كه اين درصد بالاترين راي در سطح كشور به سبد رييس‌جمهور منتخب بود.
شايد اين آمار و ارقام انتخاباتي و ميزان بالاي راي مردم سيستان و بلوچستان به دكتر روحاني از سوي رسانه‌هاي مختلف طي اين چند ماه پرتكرار و به كرات تحليل و تفسير شده باشد و پرداختن بيش از اين تكرار مكررات خواهد شد و امري لوث و كليشه‌گونه.
اما آنچه از نظر رسانه‌ها و همين طور مفسران و تحليلگران طي اين چند ماه اخير دور مانده است پرداختن به چرايي بالاترين ميزان مشاركت اقوام در انتخابات و بيشترين درصد آراي ايشان به سبد راي دكتر روحاني براي دومين دوره متوالي پيرامون همين كليدواژه‌هاي پرتَكرار بوده است كه به باور نگارنده اين موفقيت را بايد در محدوده كليدواژه‌هاي مورد اشاره كه اساس شعارهاي انتخاباتي دكتر روحاني از آن شكل گرفته مورد بررسي قرار داد.
يا به عبارتي اگر ميزان مشاركت بالاي مردم سيستان و بلوچستان در انتخابات و همين طور درصد بالاترين آراي مردم اين استان را مورد بررسي قرار دهيم، درخواهيم يافت اين حضور اميدگونه مردم در انتخابات و راي اول آنان به دكتر روحاني مرتبط با تحقق بخش بسياري از وعده‌هاي انتخاباتي رييس‌جمهور روحاني در اين استان است كه در چارچوب كليدواژه‌هاي پرتكرار زنان، اهل سنت، جوانان، اقتصاد، اقوام و... عملي شده است.
همچنين فعاليت و تلاش نخبگان، فعالان سياسي، اجتماعي، فرهنگي و مذهبي و شخصيت‌هاي برجسته سيستان و بلوچستان جهت ابقاي استاندار علي‌اوسط هاشمي طي روزها و هفته‌هاي گذشته را نيز در همين راستا مي‌توان تحليل نمود و بايد در نظر داشت كه ايجاد اين رضايتمندي از استاندار در تحقق شعاع و محدوده همين كليدواژه‌هاي پرتَكرار شكل گرفته است.
نبايد فراموش كرد كه نخستين و بيشترين انتصابات در حوزه زنان در سيستان و بلوچستان اتفاق افتاده است، اين استان در به‌كارگيري جوانان و نخبگان و فرهيختگان در سطح كشور پيشتاز بوده، شعاع آزادي بيان و آزادي‌هاي اجتماعي و مذهبي بسيار گسترده بوده، امنيت به شكل قابل ملاحظه‌اي رشد داشته و بسياري موارد ديگر كه زمينه‌ساز بالاترين راي مردم بلوچ به دكتر روحاني بوده و رضايتمندي از نماينده عالي دولت در استان را رقم زده بنابراين مي‌توان چنين تحليل و تَكرار كرد كه تقويت اميد و انگيزه بالا براي راي به روحاني توسط مردم سيستان و بلوچستان بر پايه تحقق همين چند كليدواژه پرتكرار صورت گرفته است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون