• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3931 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۵ مهر

پيام مبهم كاتالونيا به مادريد

دوماه مذاكره كنيم

گروه جهان| به نظر مي‌رسد دولت منطقه‌اي كاتالونياي اسپانيا در يك دوگانگي جدي به سر مي‌برد. رهبران جدايي‌طلب كاتالونيا از اسپانيا نمي‌دانند كه بايد چگونه با رايي كه مردم براي استقلال دادند، مواجه شوند. چرا كه انتخاب زيادي پيش روي خود نمي‌بينند. يا بايد اعلام استقلال كنند و با تحريم‌هاي گسترده اتحاديه اروپا و دولت مركزي اسپانيا روبه‌رو شوند يا اينكه در چارچوب دولت بمانند و راي مردم خود را ناديده بگيرند. اما مقامات كاتالونيا راه سومي را براي خود در نظر گرفته‌اند كه تاكنون مورد تاييد دولت مركزي اسپانيا قرار نگرفته است. روز دوشنبه كارلس پوجدمون، رييس منطقه كاتالونيا نامه‌اي را به مادريد نوشت كه طي آن خواهان دو ماه مذاكره با دولت مركزي اين كشور شده است. اما اتفاق جالب توجه اين است كه دولت محلي كاتالونيا برنامه روشن و مشخصي در خصوص اين مذاكرات ندارد و مشخص نيست كه در مورد چه چيزي قصد دارد با دولت مركزي وارد مذاكره شود. از طرفي ديگر دولت مركزي به كاتالونيا هشدار داده است كه بايد اعلاميه استقلال اين كشور را لغو كند و در غير اين صورت دولت اسپانيا در برابر آن مي‌ايستد. سوزان سانتاماريا، معاون نخست‌وزير اسپانيا گفت: تصميم ماريانو راخوي، نخست‌وزير اسپانيا در خصوص رفراندوم جدايي كاتالونيا روشن است و آنها بايد به طور مشخص نيز تصميم‌گيري كنند. او كه در محل اقامت رسمي نخست‌وزيري اسپانيا سخنراني مي‌كرد، گفت: هرگونه گفت‌وگوهاي آينده بين دولت منطقه‌اي مادريد و كاتالونيا در چارچوب قانون برگزار خواهد شد. خانم سانتاماريا در ادامه افزود: نوع برخورد دولت اسپانيا در مورد بحران كاتالونيا به طور گسترده‌اي در پارلمان اين كشور نيز مورد تاييد است.
رافائل كاتالا، وزير دادگستري اسپانيا نيز گفته است كه واكنش آقاي پوجدمون در خصوص مهلت سررسيده در خصوص تصميم كاتالونيا معتبر نيست. وي افزود كه نامه پوجدمون نتوانسته است موضع كاتالونيا را به خوبي توضيح دهد تا نشان دهد دولت پوجدمون چه اقداماتي را درراستاي خواسته‌هاي مادريد برنامه‌ريزي كرده است.
محتواي نامه چيست؟
پوجدمون به ماريانو راخوي، نخست‌وزير اسپانيا در روز دوشنبه نامه‌اي نوشت و در آن اظهار كرد كه تعليق نتيجه انتخابات روز اول اكتبر نشان مي‌دهد كه ما قصد داريم به راه‌حل دست پيدا كنيم و نه اينكه وارد مقابله شويم. وي افزود: براي دو ماه آينده هدف اصلي ما اين است كه شما را به سمت گفت‌وگو ببريم و در صورت نياز شما را به يك جلسه دعوت مي‌كنيم. پوجدمون در نامه خود خطاب به ماريانو راخوي تاكيد كرد كه اجازه ندهيد وضعيت بدتر شود. وي افزود، من مطمئن هستم با يك اراده خوب در راستاي به رسميت شناختن مشكل و مواجه شدن با آن، مي‌توانيم مسير را براي يك راه‌حل مناسب پيدا كنيم.
چه اتفاقي رخ داد؟
كارلس پوجدمون، رييس دولت منطقه‌اي كاتالونيا در سخنراني روز دهم اكتبر خود در مجلس كاتالان گفت: نتايج همه‌پرسي روز اول اكتبر به صورت واضح اين اجازه را به من مي‌دهد كه به سمت جدايي حركت كنيم. وي افزود: من امروز مسووليت كاتالونيا را براي تبديل شدن به يك كشور مستقل به شكل يك جمهوري برعهده مي‌گيرم. با اين حال پوجدمون با وجود امضاي اعلاميه استقلال گفت كه پارلمان براي فرصت دادن به مذاكره جلوي اثرات اين تصميم را مي‌گيرد و استقلال را به حالت تعليق در مي‌آورد. پوجدمون اعلام كرد: ما اعلاميه استقلال را براي چند هفته به حالت تعليق در آورده‌ايم؛ زيرا ما مي‌خواهيم يك گفت‌وگوي معقول را درراستاي ميانجيگري با دولت اسپانيا داشته باشيم. رييس دولت منطقه‌اي كاتالونيا عنوان كرده بود كه كاتالونيا حق انتخاب در راستاي استقلال داشته است، آن را بپذيريد و به آن احترام بگذاريد.
رهايي در آشفتگي
نتيجه رفراندوم بحث‌برانگيز استقلال كاتالونيا بلافاصله توسط دولت اسپانيا رد شد و اين كشور را در يك آشفتگي رها كرد. اين راي توسط دادگاه قانون اساسي اسپانيا نيز غيرقانوني اعلام شد. مقامات كاتالان اعلام كردند كه اندكي كمتر از 90درصد از راي‌دهندگان به حمايت از استقلال راي دادند، هرچند شركت‌كنندگان در نظرسنجي تنها 43 درصد واجدين شرايط حضور در انتخابات بودند. بسياري معتقدند كه دليل اصلي كاهش مشاركت به دليل اقدامات خشونت‌آميزي بوده است كه توسط پليس اسپانيا صورت گرفته و به برخي از مراكز راي‌گيري هجوم برد و تلاش كرد تا مردم در انتخابات شركت نكنند.
 مادريد چه كاري مي‌تواند انجام دهد؟
ماده 155 قانون اساسي اسپانيا كه در سال 1978 بازنويسي شد به مادريد اين اجازه را مي‌دهد كه قدرت خود را براي مديريت بحران به كار گيرد كه البته در اسپانياي دموكراتيك هيچگاه اين بند مورد استفاده قرار نگرفته است. از آنجايي كه در حال حاضر مجلس نمايندگان اسپانيا از قدرت بالايي برخوردار است و تحت كنترل حزب محافظه‌كار آقاي راخوي است، مي‌تواند قدرت در كاتالونيا را به مادريد واگذار كند و مادريد نيز ممكن است تصميم بگيرد كه انتخابات جديد منطقه‌اي برگزار كند و اميدوار است در چنين مسيري استقلال را نيز از بين ببرد. در حال حاضر نيز 4هزار پليس ملي اسپانيا در طول بحران به كاتالونيا فرستاده شدند كه از روز راي‌گيري در آنجا حضور دارند.  از طرفي اين احتمال وجود دارد كه دادستاني اسپانيا در صورت به نتيجه نرسيدن مذاكرات ميان دولت مركزي و مقامات كاتالونيا نسبت به رهبران منطقه اعلام جرم كند و به سمت بازداشت افرادي برود كه در جريان اين رفراندوم دخالت داشتند. دولت اسپانيا همچنين تهديد كرده كه رهبران كاتالونيا تا روز پنجشنبه براي تصميم‌گيري فرصت دارند. در حال حاضر جريان و روند بحران كاتالونيا در اسپانيا به‌شدت مبهم پيش مي‌رود. حتي ابزارهايي كه دوطرف براي حل موضوع به نفع خود دارند نيز چندان روشن و مشخص نيست. دولت در موضع خود كاملا استوار ايستاده است و دولت منطقه‌اي كاتالونيا با ترديد وقايع را دنبال مي‌كند؛ زيرا هنوز روشن نيست تا چه اندازه مي‌توانند برروي موضع استقلال پافشاري كنند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون