• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3931 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۵ مهر

ايران شانس اين را دارد تا با پيروزي مقابل مكزيك به جمع 8 تيم نهايي جام‌جهاني برسد

نوجوانان به دنبال تاريخ‌سازي

شيوا آبا

 

تيم ملي نوجوانان ايران امروز از ساعت سه بعد از ظهر به مصاف مكزيك مي‌رود. ايران كه با اقتدار در صدر گروه سوم قرار گرفت، حالا يكي از پديده‌هاي جام‌جهاني نوجوانان است. مسابقاتي كه در هند برگزار مي‌شود و كم‌كم دارد به مراحل حساسش نزديك مي‌شود. ديروز در نخستين بازي مرحله يك‌هشتم نهايي، نوجوانان آلمان كه به ما 4 هيچ باخته بودند، موفق شدند كلمبيا را 4- بر صفر ببرند تا نخستين تيمي باشند كه به مرحله يك‌چهارم نهايي مي‌رسند.
ايران هم امروز شانس بالايي دارد كه به جمع 8 تيم نهايي جام اضافه شود. مكزيك رقيب امروز نوجوانان ايراني، در گروه ششم مسابقات سوم شد؛ پايين‌تر از تيم‌هايي مثل انگلستان و عراق. آنها هنوز موفق به كسب پيروزي در هند نشده‌اند و به لطف دو تساوي 1-1 با عراق و بدون گل با شيلي است كه به اين مرحله راه يافته‌اند.
درعوض شاگردان عباس چمنيان هر 3 بازي گروهي خود را با برد پشت سرگذاشتند. يك موفقيت بي‌همتا در تاريخ جام‌هاي جهاني مختلف در رشته فوتبال. ايران بازي اولش را 3 بر يك از گينه برد و بازي دومش را 4 بر صفر از آلمان. بر و بچه‌هاي ايراني در بازي آخر هم 3 بر صفر كاستاريكا را شكست دادند تا 9 امتياز كامل را كسب كنند.
مكزيك چگونه تيمي است؟
مكزيك يكي از تيم‌هاي خوش شانس مسابقات امسال است. فيفا ديروز در سايتش نوشته بود: «اگر مي‌خواهيد پيشرفت كنيد، لازم نيست كه هميشه برنده باشيد. نوجوانان مكزيكي تنها 2 امتياز از سه بازي كسب كردند و بدون پيروزي به جمع 16 تيم پاياني مسابقات راه يافتند. » همانطور كه گفته شد مكزيك در مرحله گروهي فقط دو تساوي كسب كرد و به انگليس 3 بر 2 باخت.
سرمربي اين تيم «ماريو آرته آگا» كه در سال 1992 يكي از نفرات تيم زير 23 ساله‌هاي مكزيك در جام جهاني بود، خودش هيچ‌وقت موفق به بازي در تيم بزرگسالان مكزيك نشد و از همين جهت به خوبي با درد تيم‌هاي پايه آشنايي دارد. ماريو در كسوت مربيگري هم بيشتر در تيم‌هاي باشگاهي مكزيك به عنوان دستيار فعاليت كرده تا سرمربي. مكزيك گرچه بردي ندارد اما به تيم آماده انگليس با اختلاف كمي باخت و اين نشان از آمادگي خوب آنها دارد.
نكته جالب اينجاست كه ايران و مكزيك دوهفته قبل، در مالاگا اسپانيا ديدار دوستانه‌اي را برگزار كردند كه شاگردان چمنيان با سه گل به پيروزي رسيدند و مي‌توانند با تكرار نتيجه بازي دوستانه به مرحله بعد صعود كنند.
چمنيان: همه‌چيز از نو شروع مي‌شود
سرمربي تيم ملي نوجوانان كه حالا همه منتقدين را به تحسين واداشته ديروز در مصاحبه‌اي گفت: «به طور حتم ما بازي سختي در برابر مكزيك خواهيم داشت. اين بازي براي اين تيم مرگ و زندگي تلقي مي‌شود و به همين دليل بايد با تمركز بالا در اين مسابقه به ميدان برويم. ما در جلساتي كه پس از صعود به مرحله حذفي با بازيكنان داشتيم به آنها تاكيد كرديم كه حضور آنها در اين مرحله به منزله يك شروع دوباره است. به همين دليل اعضاي تيم بايد نتايج قبلي را فراموش كنند و فقط به بازي پيش رو بينديشند.» در حال حاضر ۱۶ تيم حاضر در مرحله يك هشتم نهايي جام جهاني، از يك شانس برخوردارند. بنابراين هيچ تفاوتي ميان ايران كه ۹ امتياز در مرحله گروهي كسب كرده و مكزيك كه دو امتياز در اين مرحله گرفته، وجود ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون