• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3932 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۶ مهر

«اعتماد» از كلاف سردرگم يك پروژه 14 ساله گزارش مي‌دهد

ساخت و ساز مركز تئاتر صبا متوقف شد

بابك احمدي

 

سال 82 بود كه رسانه‌ها از مراسم كلنگ‌زني سالن تئاتر «صبا» در منطقه 7 تهران در نزديكي سه راه ملك خبر دادند. حالا 14 سال از آن زمان گذشته و اين بنا با وجود خبرسازي‌هاي متعدد درباره افتتاح همچنان رنگ شروع فعاليت‌هاي هنري و البته تجاري به خود نديده است.
طرح نيمه تمام شهرداري سابق در اين سال‌ها به كلاف سردرگم تبديل شده است. در اين شرايط مديرعامل شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران در گفت‌وگو با «اعتماد» از اختلاف نظر به وجود آمده بين شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران و سرمايه‌گذار خصوصي پروژه مركز تئاتر تجربي صبا خبر داد. اختلاف نظري كه ظاهرا مدتي است ساخت و ساز اين مجموعه فرهنگي- تجاري پر حرف و حديث واقع در خيابان شريعتي را با چالش جدي و توقف فعاليت‌هاي عمراني مواجه كرده است. بنايي كه نقشه و ايده معماري‌اش مورد توجه كارشناسان معماري قرار گرفته و از سويي تا امروز بابت راه‌اندازي‌اش تلاش‌ها و هزينه‌هاي زيادي شده است. مسوولان سابق شهرداري تهران پيش از برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم بارها از راه‌اندازي اين مجموعه گفتند درحالي كه خبرها تا امروز رنگ واقعيت به خود نگرفته‌ است.
محمد مهدي خاتمي، مدير سابق روابط عمومي و مشاور هنري شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران، شهريور 1394 در گفت‌وگويي از افتتاح مركز تئاتر تجربي صبا خبر داده بود. «طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده در تلاش هستيم مركز تجربي «صبا» را مهرماه افتتاح كنيم. احتمالا با آماده شدن پرديس تئاتر تهران (خاوران) اين دو مركز همزمان با هم افتتاح مي‌شوند. در حقيقت همه‌چيز براي افتتاح اين دو مركز آماده است اما به دليل به تعويق افتادن افتتاح مركز «صبا» و حاشيه‌هايي كه به وجود آمد فعلا منتظريم تا آقاي امرودي، مشاور شهردار و معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران زمان دقيق افتتاح اين مجموعه را به ما اعلام كند. » مشاور هنري شركت توسعه فضاهاي فرهنگي همچنين مي‌گويد: «از آن زمان تا امروز اتفاق خاصي نيفتاده ولي يك پلاتو و دو بلك باكس آماده ارايه خدمات هستند ولي به اين دليل كه فضاهاي عمومي بنا همچنان آماده نشده امكان بهره‌برداري از بخش‌هاي فرهنگي نيز وجود ندارد چون همه اينها بايد كنار هم آماده باشند. »
در دوره‌اي حتي بحث انتخاب مديريت مجموعه نيز مطرح شد ولي چنانچه عليرضا جعفري، مديرعامل شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران مي‌گويد كار دچار مشكلاتي شده «ريشه آن را بايد در اشتباه محاسباتي مسوولان شهرداري سابق جست‌وجو كرد» او در ادامه توضيح مي‌دهد: «پروژه‌هاي فرهنگي نيازمند مطالعات گسترده جمعيتي و ترافيكي است.
بنابراين پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته در مورد ظرفيت مورد انتظار تا امروز چندان تامين نشده ولي شريك خصوصي از نظر حقوقي موظف به تكميل پروژه است اما از آنجا كه انتظار داريم سالن هرچه سريع‌تر در اختيار شهروندان قرار بگيرد بايد راهي براي ادامه كار و تكميل جست‌وجو كنيم. » او مي‌گويد: «مركز آييني صبا از جمله پروژه‌هاي مشاركتي با بخش خصوصي بود كه طبق قرارداد بايد بخشي از هزينه‌هايش از سوي سرمايه‌گذار خصوصي بخش ديگر توسط شهرداري تهران تامين مي‌شد. » طبق اطلاعاتي كه جعفري ارايه داده است با گذشت مدتي از پيشرفت پروژه، معادلات اقتصادي با مشكلاتي مواجه شده به طوري كه سرمايه‌گذار خصوصي معتقد بوده در اين همكاري دچار ضرر خواهد شد.
«حالا معادله‌ها در فاز ضرر قرار گرفته و سرمايه‌گذار خصوصي را منصرف كرده است. ما تاكيد كرده‌ايم كه تعهدات بايد طبق قرارداد تكميل شود ولي آنها نيز بحث ضرر و زيان را مطرح كردند كه در حال حاضر كار به بخش كارشناسي سپرده شده است. » جعفري تاكيد دارد بنا بر حسن همكاري و اينكه دولت و شهرداري به دنبال جلب نظر سرمايه‌گذاران خصوصي هستند شركت توسعه پيگير برطرف شدن مشكل و تامين نظر طرف ديگر قرارداد است. «پروژه در حال حاضر متوقف شده و طرف دوم قرارداد طي نامه‌اي درخواست اضافه شدن يك متمم به قرارداد و دريافت ضرر و زيان مالي داشته كه به نظرم جا دارد با نگاه مثبت وارد شويم و بخشي از هزينه‌هاي مضاعف به وجود آمده را پوشش دهيم تا گره باز شود. بنابراين منتظر ابلاغ سياست‌هاي جديد شهردار در بحث حمايتي هستيم. » مركز تئاتر صبا با زيربناي 20 هزار متر زيربنا فرهنگي و تجاري ديده شده و مديرعامل شركت توسعه معتقد است «جا دارد زمينه را فراهم كنيم تا نگاهي مثبت به ادامه فعاليت به وجود بيايد. »

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون