• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3933 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۷ مهر

نظر هاشمي درباره تخلف 320 ميلياردي شهرداري احمدي‌نژاد:

اگر اعضا موافق باشند نبش قبر مي‌كنيم

حميدرضا خالدي

سخنان محمدعلي نجفي، شهردار تهران در مورد فساد در شهرداري در نشست خبري‌اش، مسلما آخرين اظهارنظرها در مورد ابهامات مالي موجود در عملكرد12 ساله شهرداري گذشته نبوده و نيست. موضوع فساد در شهرداري با اظهارنظرهاي اخير شهردار تهران كه تخلفات مالي دوره احمدي‌نژاد در قامت شهردار تهران را 32 ميليارد تومان اعلام كرده بود، وارد مرحله جديدي شد و واكنش رييس شوراي شهر تهران را به همراه داشت: «تخلف 300 ميليارد بوده. حالا چرا آقاي شهردار270 ميليارد كم كرده، اطلاعي ندارم.» سال‌هاست كه موضوع رانت‌هايي كه در شهرداري رد و بدل مي‌شود و ابهاماتي كه در تامين بودجه و هزينه شهر وجود داشته، اصلي‌ترين پاشنه آشيل مديريت شهري در دوره قبل از آن بوده است. موضوعي كه در مواردي مانند پرونده املاك نجومي با چنان ابعاد وسيعي همراه است كه هنوز هم بعد از ماه‌ها تحقيق و تفحص نهادهاي قضايي و امنيتي، ابعاد روشن و كاملي از آن مشخص نشده است و پرونده‌شان همچنان باز است. تخلفات مالي شهرداري در سه دوره قبل آن‌چنان گسترده بوده كه حتي سازمان بازرسي را رسما وادار به واكنش كرده به طوري كه طي نامه‌هايي اين موارد را به مديريت شهري جديد تذكر داده است. نامه‌هايي كه در هفته گذشته، اعضاي شوراي شهر درجلسه‌اي غير علني به بررسي آنها پرداختند. گرچه به نظر مي‌رسد ابعاد اين تخلفات چنان وسيع و جنجالي بوده كه اعضاي شورا به جز چند محوركلي ترجيح دادند تا خبري از آنها را منتشر نكنند، مبادا كه دوباره افكار عمومي متشنج شود.
محسن هاشمي، رييس شوراي شهر تهران با گذشت حدود 2 ماه از عمر شوراي پنجم اما، معتقد است كه نبايد نام «فساد» بر ابهامات موجود در عملكرد شهرداري گذاشت. وي در پاسخ به «اعتماد» درخصوص وجود فساد در كالبد شهرداري گذشته تهران گفت: البته صحبت در اين مورد بسيار مفصل و دامنه‌دار است. ولي آنچه مسلم است اين است كه همه پذيرفته‌اند كه روش‌هاي كسب درآمد غيراصولي در سال‌هاي گذشته در شهر تهران وجود داشته است. اين موضوع را همه گروه‌هاي سياسي و كارشناسان قبول كرده‌اند. حالا نمي‌خواهيم از لفظ «فساد»، استفاده كنيم بلكه مي‌گوييم «روش‌هاي كسب درآمد غيراصولي».
وي ادامه مي‌دهد: اما درعين حال، همين «روش‌هاي غيراصولي» براي كسب درآمد، خود باعث فساد مي‌شوند كه نمي‌شود آنها را انكار كرد. يعني خود اين روش‌ها توليد فساد مي‌كنند. همين اتفاق در شهرداري تهران هم رخ داده است.
هاشمي تصريح مي‌كند: حالا تمام تلاش ما اين است كه با شهرداري جديد تهران كاري كنيم تا اين روش‌هاي غير‌اصولي به روش‌هاي قانونمند بدون نياز به تفسير اصلاح شود. چرا؟ چون بخش‌هايي از قوانين شهرداري‌ها يا حتي مصوبات شورا قابل تفسير است. همين «تفسير»پذير بودن مي‌تواند باعث ايجاد فساد شود؛ چرا كه ممكن است مديري از اين قوانين براي حل مشكل شهروند يا شهروندان استفاده كند و مديري ديگر براي سنگ‌اندازي و ايجاد مشكل براي آنها.
به گفته وي در تمام شهرهاي بزرگ و پيشرفته دنيا قوانين به حدي شفاف و مشخص است كه وظيفه شهروندان و مسوولان شهري در اداره شهر كاملا مشخص است. بسياري از مديران و كارشناسان شهري معتقدند كه نبايد رخدادها و ابهامات دوره گذشته را شخم زد. چرا كه راه به جايي نمي‌برد و تنها باعث تشويش افكار عمومي خواهد شد. رييس شوراي شهر تهران نيز با تاييد اين نظريه به «اعتماد» گفت: اصولا طرح كردن پي در پي يك مساله بهانه و ابزاري براي عادي شدن فساد است. از سويي وقتي دايما از وجود فساد در شهرداري مي‌گوييم، مردم به اين نتيجه مي‌رسند كه همه بدنه شهرداري و مديريت شهري فاسد است و همين موضوع، باعث بي‌اعتمادي درجامعه نسبت به مديريت شهري مي‌شود.
وي با اشاره به تاثير صحبت مستمر درباره فساد و اثر آن بر جامعه افزود: به همين دليل بايد از اظهارنظرها و انتشار اخبار و اطلاعات كارشناسي نشده پرهيز كرد. خيلي وقت‌ها در مورد يك موضوع كه با فساد ارتباط دارد صحبت مي‌كنيم و در مورد آن به قول معروف افشاگري مي‌كنيم. بدون اينكه به عمق و ابعاد مختلف آن اشاره كنيم. غافل از اينكه ممكن است اصلا مساله و دلايل شكل گرفتن آن چيز ديگري باشد. اين باعث مي‌شود تا مردم يك ديدگاه كلي به فساد پيدا كنند بدون آنكه به ريشه و منشأ و دلايل شكل‌گيري آن توجهي داشته باشند. بدون اينكه بدانند ابعاد آن چقدر است ؟ يا اصلا اين فساد رخ داده يا قرار است رخ دهد... همين مساله باعث ايجاد يك بي‌اعتمادي به مديريت نظام مي‌شود كه اين به هيچ عنوان به صلاح مملكت و نظام نيست. پس ما بايد به سمتي حركت كنيم كه به جاي اظهارنظرهاي احساسي، با ديدگاهي كارشناسي شده مسائل را براي شهروندان اطلاع‌رساني كنيم تا به بهانه شفاف‌سازي و افشاگري، موجب بي‌اعتمادي شويم.
رييس شوراي شهر تهران با اشاره به جلوگيري از بي‌اعتمادي در ميان شهروندان به خبرنگار اعتماد گفت: من هم اين خبر كه شهردار تهران ممنوع‌التصوير شده را شنيده‌ام ولي نمي‌دانم تا چه حد درست است. ولي مسلما موضوع را پيگيري مي‌كنم. اميدوارم ازطريق سابقه دوستي كه با رييس سازمان صدا و سيما دارم بتوانم وي را به شورا دعوت كنم و همگي توضيحاتش را بشنويم.
محسن هاشمي در حالي به پرسش‌هاي «اعتماد» پاسخ گفت كه نكاتي از نشست خبري شهردار پرسش‌برانگيز بود.
نجفي در نشست خبري خود اشاره‌اي داشت به تخلفات احمدي‌نژاد در طول دوره مديريتش در شهرداري تهران. وي با ذكر اينكه از سال 86 كه ما وارد شورا شديم، عملكرد مديريت دوساله احمدي‌نژاد را مورد بررسي قرار داده‌ايم كه در مواردي با تخلفاتي جدي برخورد كرديم. حتي به «هزينه‌هاي موسوم به «فاقد» نيز برخورد كرديم. (هزينه‌هايي كه خارج از رديف‌هاي بودجه شده بودند و فاقد رديف بودجه يا سند بودند) . نجفي همانجا اعلام كرده: به خاطر دارم لااقل 32 ميليارد تومان به ارزش آن روزها هزينه فاقد در مديريت احمدي‌نژاد كشف كرديم كه گزارش حسابرسي را به چمران به عنوان رييس شوراي شهر تهران داديم اما تا پايان دوره شوراي سوم، چمران اجازه طرح موضوع در شورا را نداد. محسن هاشمي در همين خصوص و در پاسخ به اين سوال كه آيا شوراي پنجم عزمي براي بررسي تخلفات دوره شهرداري احمدي‌نژاد دارد يا خير درحالي كه از واژه نبش قبر استفاده مي‌كرد گفت: در صورتي كه اعضا بر نبش قبر تخلفات زمان احمدي‌نژاد اجماع داشته باشند آنها را بررسي خواهيم كرد. اين خودش مورد جديدي است كه بايد با دوستان راجع به آن صحبت كنيم.
وي با لحني طنزآلود البته تاكيد كرد: فكر مي‌كنم اين مبلغ ۳۰۰ميليارد تومان بوده نه ۳۲ميليارد، چراشهردار ۲۷۰ميليارد آن را كم كرده؛ اطلاع ندارم!
هاشمي در پاسخ به اين سوال كه آيا رييس شورا مي‌تواند 6 سال تمام جلوي رسيدگي به چنين پرونده مهمي را بگيرد گفت: راستش را بخواهيد از اين موضوع اطلاعي ندارم و نمي‌دانم چگونه وي شش سال موفق شده تا اين كار را بكند. بدين‌ترتيب به نظر مي‌رسد كه بايد در آينده‌اي نزديك شاهد اخبار و گزارش‌هاي جنجالي‌تري از مديريت شهري در دوره احمدي‌نژاد و قاليباف باشيم. گزارش‌هايي كه اميدواريم، «كارشناسي» باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون