• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3185 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۳۰ بهمن

سقوط اونس جهاني و گراني سكه طلا!

گروه اقتصادي| با پايين آمدن ارزش يورو در برابر دلار، هر دلار امريكا 3405 تومان قيمت خورد كه نشان‌دهنده گراني پنج توماني نسبت به روز سه‌شنبه است. اين در حالي بود كه پوند، درهم و لير تركيه ديروز با كاهش قيمت به 5256، 932 و 1408 تومان رسيدند. يورو اما ديروز بدون نوسان روي 3900 تومان باقي ماند. در بازار طلاي جهاني اما قيمت اونس جهاني طلا به 1207 دلار كاهش پيدا كرد. اما برخلاف نوسان منفي بازار جهاني طلا، بازار داخلي در مدار صعود قرار گرفت و از گراني دلار پيروي كرد.
به اين ‌ترتيب انواع سكه طلا ديروز با رشد قيمت مواجه شد. سكه تمام طرح قديم و جديد به ترتيب به 974 هزار تومان و 979 هزار تومان رسيد. نيم سكه و ربع سكه به 497 هزار تومان و 272 هزار تومان رسيد. اما سكه يك گرمي روي 172 هزار تومان باقي ماند. اين در حالي بود كه هر گرم طلاي 18 عيار به 99 هزار و 430 تومان رسيد. هر مثقال مظنه نيز ديروز به 430 هزار و 700 تومان كاهش پيدا كرد.
در بازار جهاني نفت خام نيز ديروز نوسان‌ها ادامه پيدا كرد. هر بشكه نفت خام برنت درياي شمال ديروز به 61 دلار رسيد. اين در حالي بود كه نفت خام امريكا به 52 دلار افزايش پيدا كرد. برخي اميدواري‌ها نسبت به توافق يونان و وام‌دهندگان بين‌المللي بر سر ادامه كمك‌هاي مالي به آتن و حل و فصل بحران بدهي اين كشور موجب شد تا شاخص سهام در بازارهاي جهاني ديروز با افزايش نسبي روبه‌رو شود. اين در حالي است كه آغاز تعطيلات سال جديد چيني نيز موجب شده تا تقاضاي فيزيكي در بازار اين كشور با افت چشمگيري روبه‌رو شود و اين مساله نيز بر كاهش قيمت طلا موثر بوده است. قيمت هر اونس طلا ديروز با 2/0 درصد كاهش به كمتر از 1207 دلار رسيده است كه اين پايين‌ترين رقم در 6 هفته اخير به شمار مي‌رود. قيمت طلا روز سه‌شنبه براي لحظاتي به كمتر از 1203 دلار رسيده بود. بازارهاي چين از ديروز به مدت يك هفته تعطيل خواهد بود و اين مساله عامل مهمي در كاهش تقاضا و قيمت طلا به شمار مي‌رود. خريد طلا از سوي سرمايه‌گذاران چيني پيش از آغاز سال جديد چيني با رشد قابل توجهي روبه‌رو شده بود و اين مساله تاثير زيادي بر افزايش نسبي قيمت اين فلز گرانبها داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون