• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3945 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۱ آبان

منافع ملي و شرايط كشور مبناي تصميم‌گيري

عبدالله ناصري*

حرف و حديث در مورد ائتلاف در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۱۴۰۰ بسيار است. اين در حالي است كه تاكنون هيچ تصميمي در مورد انتخابات رياست‌جمهوري گرفته‌ نشده و در هيچ جمع رسمي و تشكيلاتي‌اي موضوع انتخابات مطرح نشده است.
در حال حاضر جريان اصلاحات به محوريت شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان و شوراي مشورتي به عنوان نهاد بالادستي دو دغدغه مهم و جدي دارد. نخستين دغدغه كه فعاليت در مورد آن تقريبا نهايي شده ايجاد تغييرات ساختاري در شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان است؛ تغييراتي كه قرار است ضعف‌ها را ترميم كرده تا انتقادات به اين نهاد تصميم‌گيري كمتر شود. دغدغه ديگر نهادهاي تصميم‌گيري اصلاح‌طلبان هم موضوع انتخابات دوره يازدهم مجلس شوراي اسلامي است.
بنابراين صحبت‌هايي كه در مورد انتخابات رياست‌جمهوري يا ائتلاف مطرح است مبناي دقيقي ندارد چرا كه بحث جدي در كانون‌هاي اصلي تصميم‌گيري اصلاح‌طلبان اتفاق نيفتاده است. از سويي دولت دوم حسن روحاني كار خود را به تازگي آغاز كرده بنابراين اساسا طرح چنين موضوعاتي هم ضرورتي ندارد.
در اين ميان برخي تلاش دارند كه از مواضع حزب كارگزاران در مورد ائتلاف انتخاباتي براي رياست‌جمهوري به عنوان عامل تشتت در جريان اصلاح‌طلبي ياد كنند. گرچه كارگزاران چنين برنامه‌اي ندارد اما با نگاهي به انتخابات از سال ۸۸ به بعد يا در انتخاب شهردار مي‌توان دريافت كه نگاه حزب با نگاه دبيركل دقيقا هم‌پوشاني ندارد؛ هرچند اگر قرار بر تصميم‌گيري در مورد انتخابات رياست‌جمهوري باشد اين تصميم برعهده نهاد شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان و نهاد بالادستي آن يعني شوراي مشورتي خواهد بود.
ضمن اينكه نبايد رفتار شوراي نگهبان را از ياد برد. شوراي نگهباني كه عضو شوراي شهر يزد كه طبق قانون شوراها ۴ سال هم عضو شوراي شهر يزد بوده است يه يكباره تعليق مي‌شود لذا نمي‌توان با قطعيت در مورد عبور كانديداهاي اصلي جريان اصلاح‌طلب از سد شوراي نگهبان صحبت كرد. بنابراين ممكن است اين‌بار شاهد عبور گزينه‌هايي چون محمدرضا عارف يا اسحاق جهانگيري هم نباشيم چرا كه رفتار اين نهاد نظارتي قابل پيش‌بيني نيست. به هر روي اصلاح‌طلبان همانطور كه در ۹۲ و ۹۶ با توجه به شرايط داخلي كشور و شرايط بين‌المللي و با نگاه به منافع و مصالح ملي تصميم به ائتلاف گرفتند در انتخابات ۱۴۰۰ هم بر اساس همين پارامترها رفتار خواهند كرد. در واقع اگر نامزد كارآمد، راي‌آور اصلاح‌طلبي كه مي‌تواند با همه اركان حاكميت تعامل كند داشته‌باشيم كه اين گزينه‌ را معرفي خواهيم كرد در غير اين صورت بار ديگر ائتلاف را پيش‌ خواهيم‌گرفت.
*عضو شوراي مشورتي

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون