• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3945 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۱ آبان

حمله تروريستي در نيويورك 8كشته و 11 زخمي برجا گذاشت

كشتار در كنار نماد 11 سپتامبر

گروه جهان

در حالي كه سه شنبه عصر به وقت ايالات متحده، مردم امريكا هالووين را جشن مي‌گرفتند، در نيويورك مردي 29 ساله با يك كاميون به جمعيتي در منطقه منهتن نيويورك حمله كرد كه طي آن هشت نفرجان خود را از دست دادند و بيش از 10 نفر نيز زخمي شدند.
اين حمله زماني در منطقه منهتن نيويورك رخ داد كه خانواده‌ها در حال عكاسي از خود با لباس‌ها و گريم‌هاي مخصوص جشن بودند و برخي ديگر نيز در حال دوچرخه‌سواري در مسير مخصوص بودند. ناگهان يك كاميون به سمت جمعيت حمله كرد و مردمي كه در خيابان حضور داشتند را زير گرفت. پليس و نيروهاي امنيتي بلافاصله منطقه را تحت محاصره قرار داده و مهاجم را هدف قرار دادند. بيل دي بلاسيو، شهردار نيويورك در پيامي خطاب به مردم اين شهر گفت: اين يك اقدام تروريستي بود تا شهروندان بي‌گناه را مورد هدف قرار دهند.
برخي منابع به خبرگزاري سي‌ان‌ان گزارش دادند مظنون اصلي اين اقدام تروريستي سيف‌الله سايپف نام دارد. او متهم است كه يك كاميون را اجاره كرده و به افرادي كه در نزديكي مركز تجارت جهاني حضور داشتند حمله كرد. سپس با كاميون به يك اتوبوس مدرسه برخورد مي‌كند و متوقف مي‌شود و سپس با استفاده از سلاح گرم به سمت مردم حمله‌ور شد كه يك افسر پليس به شكم او شليك مي‌كند و او را از پاي در مي‌آورد. مهاجم اما جان خود را از دست نمي‌دهد و به يك بيمارستان محلي منتقل مي‌شود تا تحت عمل جراحي قرار گيرد. سايپف 29 ساله اصالتا ازبكستاني است.
طبق اطلاعاتي كه شركت اوبر در اختيار سي‌ان‌ان قرار داده است، سايپف به مدت شش ماه به عنوان راننده اين شركت در نيوجرسي فعاليت كرده است. روز گذشته نيز رييس‌جمهوري ازبكستان اعلام كرد كه كشورش همه امكانات لازم و اطلاعات مورد نياز را در خصوص اين حمله تروريستي در اختيار مقامات امريكايي قرار خواهد داد. گفتني است اين مظنون در سال 2010 از آسياي مركزي به ايالات متحده آمده است.
وزارت امورخارجه آرژانتين در توييتر رسمي اين نهاد نوشت كه پنج شهروند آرژانتيني در اين حمله جان خود را از دست داده‌اند. يك مقام ارشد امنيتي به سي‌ان‌ان گفته است كه مقامات يادداشتي را در نزديكي كاميون پيدا كردند كه نشان از اين داشت كه اقدام توسط داعش صورت گرفته است.
 
قربانيان واقعه تروريستي
اتفاقي كه سه‌شنبه بعدازظهر در نيويورك رخ داد را مي‌توان پس از 11 سپتامبر سنگين‌ترين حمله تروريستي در نيويورك دانست. در عرض چند دقيقه يك مسير محبوب دوچرخه سواري و پياده روي در منهتن تبديل به محلي وحشتناك شد. طبق آخرين آمار هشت نفر در اين حادثه جان خود را از دست دادند كه گفته مي‌شود دو نفر آنها در بيمارستان فوت كردند و حدود 10 نفر نيز زخمي شدند كه تعدادي از آنها گردشگر خارجي بودند. در بيانيه‌اي كه وزارت خارجه آرژانتين داد، آمده است كه پنج تن از هموطنان آرژانتيني ما دوستان دوران دبيرستاني بودند كه قصد تجديد ديدار داشتند و جان خود را از دست دادند. دولت آرژانتين نيز همدردي عميق خود را با شهروندان آرژانتيني و بازماندگان آنها ابراز مي‌كند. گفته مي‌شود در ميان زخمي‌ها يك شهروند ديگر آرژانتيني حضور دارد كه هرچند وضعيت جسماني او خطرناك نيست اما از سه‌شنبه شب در بيمارستان منتهن نيويورك به سر مي‌برد. مائوريسيو ماكري، رييس‌جمهوري آرژانتين در توييتر خود نوشت: عميقا به خاطر مرگ‌هاي غم‌انگيز در نيويورك متاثر شدم. ما در كنار خانواده‌هاي قربانيان آرژانتيني قرار مي‌گيريم. معاون نخست‌وزير بلژيك نيز اعلام كرد كه يك بلژيكي در ميان كشته‌شدگان سه‌شنبه بوده است.

مظنون اصلي كيست؟
گفتني است مظنون اصلي اين واقعه تروريستي روز سه‌شنبه با سه گلوله افسر پليس نيويورك مجروح شد و پس از انتقال به بيمارستان نيز بلافاصله مورد عمل جراحي قرار گرفت. طبق گزارش‌ها سايپف طي سال‌هاي اخير در نيوجرسي زندگي مي‌كرد. همسايگان نيز گزارش دادند كه سايپف در خانه خود به صورت محدود حضور داشته و معمولا به دور از نيويورك بوده است. هرچند اوبر اعلام كرده سايپف به عنوان راننده در اين شركت كار كرده است اما تاكيد كرده در طول اين مدت هيچ شكايتي از اين راننده وجود نداشت. گفتني است در برخي مدارك مهاجرتي مظنون اصلي حادثه شغل وي به عنوان راننده كاميون به ثبت رسيده است، ولي جرايم جدي از او به ثبت نرسيده و برخي موارد تخلفات رانندگي بوده است و حتي يك بار در بزرگراه ميسوري نيز دستگير شده است كه دادگاه در نهايت او را مجرم تشخيص نداد.

وسيله نقليه به عنوان سلاح
در حال حاضر مدتي است كه وسايل نقليه تبديل به يك سلاح كشنده و يك تاكتيك در حملات تروريستي به غرب تبديل شده است. در سال 2014 يك سخنگوي داعش خواستار حملات گرگ‌هاي تنها با استفاده از سلاح‌هاي دست‌ساز شد. او در پيام خود به حاميان داعش گفت اگر دسترسي به تير و تفنگ نداريد سعي كنيد حتي با يك سنگ يا چاقو كافران امريكايي، فرانسوي يا هر متحدي عليه مارا مورد حمله قرار دهيد يا با اتومبيل به سمت آنها يورش ببريد و حتي در مواردي اگر توانستيد آنها را خفه يا مسموم كنيد. بر اساس آمارها از سال 2014 تروريست‌هاي داعش حدود 15 حمله وسيع در غرب انجام داده‌اند كه تاكنون 142 نفر جان خود را از دست داده‌اند. اين ارقام شامل حمله سه‌شنبه در منهتن نيز مي‌شود.
در چند سال گذشته پليس نيويورك به شركت‌هايي كه وسايل نقليه اجاره مي‌دهند، هشدار داده است تا تهديدات احتمالي تروريستي را مد نظر قرار دهند و در صورت ديدن موارد مشكوك به پليس اطلاع دهند. مقامات امنيتي و پليس نيويورك نيز اعلام كرد كه ما در زمينه خدمات كاميون‌هاي اجاره‌اي بسيار حساس عمل كرديم و ما بيش از 148 مكان اجاره كاميون در اين منطقه را بازديد كرديم و تمامي اين مراكز از سطح بالايي از آگاهي در خصوص بحث تروريسم قرار دارند و با پليس نيويورك همكاري مي‌كنند. زيرا اگر شركت‌ها كوچك‌ترين شكي در خصوص ويزا يا اقامت افراد داشته باشند اجاره كاميون را به تاخير مي‌اندازند تا پليس مدارك افراد را بررسي كند. مقامات پليس نيويورك معتقدند كه اين كاميون در نيوجرسي اجاره شده و به سمت نيويورك آمده است. با اين حال قرار است شركت عامل اجاره اين كاميون همكاري لازم را با پليس انجام دهد.

 

بهانه ترامپ براي لغو لاتاري

دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده در واكنش به اين حادثه تروريستي در توييتر خود نوشت: تروريست‌ها به وسيله آنچه برنامه ويزاي لاتاري ناميده مي‌شود وارد كشور مي‌شوند. من به دنبال ورود افراد بر اساس شايستگي هستم. او در توييت دوم خود نيز نوشت ما براي مهاجرت مبتني بر شايستگي سخت تلاش مي‌كنيم، نه براي سيستم قرعه‌كشي كه دموكرات‌ها راه انداخته‌اند. ما بايد خيلي سخت و دقيق‌تر در اين موضوع عمل كنيم.
دونالد ترامپ همچنين در جلسه كابينه خود كه روز گذشته برگزار شد، اعلام كرد كه در نظر دارد مظنون حادثه تروريستي نيويورك به زندان گوانتانامو فرستاده شود. وي در ادامه اعلام كرد كه بلافاصله از كنگره درخواست خواهم كرد تا برنامه لاتاري و كارت سبز امريكا را خاتمه دهد. او در ادامه تاكيد كرد كه مي‌خواهيم از اين زنجيره مهاجرتي كه يك نفر، چندين نفر را با خود به همراه مي‌آورد نيز خلاص شويم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون