• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3945 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۱ آبان

ابعاد تازه از پرونده باز انتخابات 2016 امريكا

ترامپ پيشنهاد ديدار با پوتين را رد نكرد

گروه جهان| خبر پيشنهاد ديدار ميان پوتين و ترامپ در دوره انتخابات رياست‌جمهوري روز گذشته در حالي منتشر شد كه سي‌ان‌ان گزارش داد سال گذشته در يك جلسه مشاوران سياست خارجي كمپين دونالد ترامپ به وي پيشنهاد نشست با ولاديمير پوتين داده شد اما او آن را رد نكرد.
اين ايده براي نخستين بار توسط جوج پاپادوپولوس (مشاور سياست خارجي تيم انتخاباتي ترامپ) در ماه مارس 2016 مطرح شد، او اين پيشنهاد را در جمع مشاوران ترامپ داد اما ترامپ در پاسخ به اين پيشنهاد نه آن را تاييد و نه رد كرد. اين موضوع شخصا از سوي پاپادوپولوس تاييد شده است. اما طبق منابعي كه به سي‌ان‌ان اطلاع دادند، رييس تيم امنيت ملي ترامپ جف‌سشن كه اكنون سمت دادستان كل امريكا را بر عهده دارد، پيشنهاد ديدار با پوتين را در تاريخ 31 مارس 2016 از ميان ايده‌ها خارج كرده است. منابع سي‌ان‌ان نقش سشن را دراين زمينه تاييد كرده‌اند.
جورج گوردون، سخنگوي سابق پنتاگون و مشاور امنيت ملي كمپين ترامپ كه در اين نشست حضور داشت به سي‌ان‌ان گفت: ترامپ در يك هفته جنجالي قرار داشت كه جورج پاپادوپلوس اين پيشنهاد را ارايه داد. وي افزود: به وضوح دوره زيادي گذشت تا من و سشن توانستيم جلوي اين ماجرا را بگيريم. اما ساير افرادي كه در جلسه حضور داشتند حاضر به پاسخگويي نبودند.
پاپادوپولوس در حال حاضر به اتهام دروغ گفتن به
اف بي‌آي در مورد تعامل با مقامات خارجي نزديك به دولت روسيه مجرم شناخته شده است. پاپادوپولوس بر اساس اسنادي كه اف بي‌آي به دادگاه ارايه داده است، در نشست مشاوران امنيت ملي كمپين ترامپ اعلام كرد، ارتباطاتي با روسيه دارد كه مي‌تواند جلسه‌اي را بين ترامپ و پوتين ترتيب دهد.
سارا سندرز، سخنگو در پاسخ به سوالي در مورد اين موضوع گفت: رييس‌جمهور جزييات زيادي از اين جلسه را به ياد نمي‌آورد. سندرز روز دوشنبه نيز گفته بود كه اين يك جلسه كوتاه بود كه خيلي وقت پيش اتفاق افتاد. اما او روز سه‌شنبه گفت: آنچه كه مي‌توانم بگويم اين است كه من فكر مي‌كنم كه پاپادوپولوس نمونه فردي است كه كار اشتباهي را انجام مي‌دهد در حالي كه كمپين رياست‌جمهوري درست عمل كرده است.
با اين وجود كاخ سفيد به در‌خواست براي نظر بيشتر در اين خصوص پاسخ نداده است. وزارت دادگستري نيز هيچ توضيحي در اين خصوص نداشت، وكيل پاپادوپولوس نيز پاسخي به اين موضوع نداده است.
يكي از مقامات پيشين كمپين به سي‌ان‌ان گفت كه ايده هيات مشاوره امنيت ملي ترامپ در مورد ديدار با پوتين را خبر جعلي توصيف كرد، چرا كه ترامپ به ندرت سخنان مشاورانش را اجرايي مي‌كرد و گوش مي‌داد.

منفورت چگونه پولدار شد؟
چگونه پل منفورت رييس ستاد انتخاباتي ترامپ و ريك گيتس پولدار هستند؟ اين سوالي بود كه از روز دوشنبه پس از آغاز شدن جلسه دادگاه اين دو متهم پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكا مطرح شد. طبق تحقيقاتي كه رابرت مولر، دادستان ويژه مربوط به اين پرونده انجام داده است، اين دو نفر كه از جمله افراد ميليونر جهان شناخته مي‌شوند با اتهامات جدي در خصوص كارشان در خارج از امريكا مواجه شده‌اند. از همين رو طبق خواسته وكلاي مدافع بنا شد تحت بازداشت خانگي قرار گيرند و قاضي آن را نيز تاييد كرد. دادگاه اما در روز سه‌شنبه به ابعادي ديگر از پرونده منفورت و گيتس ورود كرد كه طي آن فعاليت بانكي آنها و ارزش خالص دارايي‌هاي‌شان را مورد بررسي قرار داد.
طبق بررسي‌هاي به عمل آمده منفورت در حال حاضر داراي 3 پاسپورت ايالات متحده است كه هركدام از آنها داراي شماره‌هاي مختلفي هستند و تاكنون 10 درخواست گذرنامه ارايه داده‌اند. در طول يك سال اخير منفورت سفرهايي به مكزيك، چين و اكوادور داشته كه در آنها ايميل‌ها و تلفن‌هايي تحت نام‌هاي جعلي ثبت كرده است ولي نام‌هاي جعلي در پرونده هنوز افشا نشده است. طي سال‌هاي گذشته نيز منفورت به دوبي، پاناما، هاوانا، شانگهاي، مادريد و توكيو سفر كرده است. منفورت و گيتس سفرهاي متعددي به قبرس داشتند.
همچنين در اسناد مالي و دارايي‌هاي منفورت به ثبت رسيده كه درآمد او در آوريل 2012معادل 19 ميليون دلار بوده است اما اين رقم در ماه مه ‌2016 به 136 ميليون دلار رسيده است.
او حتي زماني كه در سمت رييس كمپين ترامپ قرار گرفت گفت كه ارزش دارايي‌هاي او 28 ميليون دلار بوده است و سپس اين رقم را در مصاحبه‌اي ديگر 63 ميليون دلار اعلام كرد. دادگستري اعلام كرده است كه گيتس به صورت دايم بانك‌ها را تغيير داده حساب‌هاي بانكي زيادي را باز و بسته كرده است.
در كل دادگاه اعلام كرده است كه گيتس 55 حساب بانكي در 13 موسسه مالي داشته است. برخي از حساب‌هاي بانكي او در انگلستان و قبرس بود كه در سال‌هاي بين 2010تا 2013 بيش از 10 ميليون دلار بوده است. با اين حال وكلاي منفورت و گيتس از قاضي خواسته‌اند كه بازداشت خانگي آنها را نيز لغو كند.
در حال حاضر شرايط بازداشت خانگي منفورت و گيتس در شرايطي است كه آنها تنها مي‌توانند با وكلا ديدار كنند يا در دادگاه حاضر شوند يا اينكه به دلايل پزشكي و مذهبي مي‌توانند به همراه مقامات و با مجوز از خانه خارج شوند. دادگاه بعدي اين پرونده روز پنجشنبه بعد از شهر برگزار مي‌شود. اگر آنها در همه اتهامات محكوم شوند احتمالا با بيش از 10سال حبس روبه‌رو خواهند شد هرچند كه آنها تاكيد دارند گناهكار نيستند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون