• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3945 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۱ آبان

سرنوشت آبي‌اناري‌ها در هاله‌اي از ابهام

بارسلونا و مشكلي به نام استقلال كاتالونيا

شيوا آبا

 

ايالت كاتالونياي اسپانيا درحال سپري كردن روزهايي تاريخي و سرنوشت ساز است. بخش بزرگي از مردم اين ايالت ريشه‌دار كه در شمال غربي اسپانيا واقع شده، سال‌هاست كه به دنبال استقلال كامل از اسپانيا هستند و حتي دولت خودمختار هم آنها را راضي نكرده. آنها مي‌خواهند هرطور شده دولت مستقل كاتالونيا را تشكيل دهند و در همين راستا، جمعه هفته گذشته، پارلمان محلي اين ايالت راي به جدايي كامل از اسپانيا داد؛ رايي كه البته حسابي سروصدا به پا كرد و با برخورد جدي دولت مركزي اسپانيا روبه‌رو شد. ماجراهاي ايالت كاتالونيا و اسپانيا همچنان ادامه دارد و به غير از تبعات سياسي‌اش مي‌تواند پيامدهاي ورزشي بسياري هم داشته باشد.
بارسلونا، يكي از محبوب‌ترين تيم‌هاي جهان در اين منطقه از كره خاكي قرار دارد و حالا ممكن است سرنوشتش به كلي دچار تغيير شود. آبي‌اناري‌ها كه هم‌اكنون در صدر جدول اسپانيا قرار دارند، ممكن است به زودي از اين ليگ كنار گذاشته شوند. چرا كه تا دولت جديد كاتالونيا بخواهد سازمان‌هاي مربوطه را سامان دهد، چندين هفته طول خواهد كشيد و آن سازمان‌ها هم بايد براي ثبت كردن خود در مجامع جهاني حسابي تلاش كنند و البته اين امر با مانع بزرگي به نام دولت مركزي اسپانيا رو به رو خواهد شد.
در حال حاضر قانون اجازه نمي‌دهد يك فدراسيون مجزا در رقابت‌هاي ديگر فدراسيون‌ها به صورت رسمي شركت كند.
علاوه بر اين، تيم‌ها نمي‌توانند در رقابت‌هاي بين‌المللي حضور داشته باشند چون به عنوان مثال در فوتبال، فيفا تيم‌هاي ملي و يوفا تيم‌هاي باشگاهي را به رقابت‌ها دعوت مي‌كند. حضور در اين بازي‌ها نياز به يك شرايط خاص دارد كه فيفا و يوفا در صورت شايستگي، حضور تيم‌ها را قبول مي‌كنند.
باشگاه بارسلونا از اين موضوع به‌شدت ضربه خواهد خورد چون حضور نداشتن اين تيم در يوفا و لاليگا به معناي از دست رفتن عناوين و افتخارات است. همچنين اين تيم جايگاهش را از دست خواهد داد. اگر بارسا در اين بازي‌ها نتواند شركت كند ستاره‌هاي اين تيم اين باشگاه را ترك خواهند كرد. بعيد به نظر مي‌رسد كه بازيكنان كاتالاني اين تيم را ترك كنند اما بازيكنان خارجي مانند ليونل مسي شايد راهي ساير تيم‌ها شوند و مثلا به انگليس نقل مكان كنند.
البته آن طور كه به نظر مي‌رسد، سران بارسلونا خواهان اين هستند كه همچنان در لاليگا بمانند. حتي سران لاليگا هم ترجيح‌شان اين است كه برند مهم فوتبال اسپانيا را در ليگ خود نگه دارند. اما سوال اينجاست كه آيا دولت اسپانيا هم موافق اين كار خواهد بود؟
فعلا آينده ايالت كاتالونيا در پرده‌اي از ابهام قرار دارد و بسياري از كارشناسان جدايي كامل اين ايالت از اسپانيا را بسيار بعيد مي‌دانند اما اگر كاتالونيا كشور شود، شايد بيشترين ضرر را همين باشگاه بارسلونا متحمل شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون