• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3185 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۳۰ بهمن

«اعتماد» از پروژه جديد نخست وزير سابق ايتاليا گزارش مي‌دهد

ميلان به دنبال ساختن مدرن‌ترين ورزشگاه جهان

   نويد صراف/   سيلويو برلوسكوني، نخست‌وزير سابق ايتاليا و مالك باشگاه ميلان ايتاليا فكرهاي بزرگي براي تيم فوتبالش در سر دارد. او مي‌خواهد پس از مدت‌ها اجاره‌نشيني، باشگاهش را صاحب يك خانه كند؛ يك ورزشگاه جديد. آن طوري كه روزنامه‌هاي ايتاليايي گزارش داده‌اند، ورزشگاه جديد آث ميلان در معناي واقعي كلمه بي‌نقص و كامل خواهد بود. هرچند از ورزشگاه سن‌سيرو كوچك‌تر است اما به مراتب از محيطي دوستانه‌تر و گرم‌تر برخوردار خواهد بود و مهم‌تر از هر چيزي اين ورزشگاه فقط و فقط متعلق به آنهاست.

  چرا ميلان به يك ورزشگاه جديد احتياج دارد؟

در حال حاضر روسونري‌ها ورزشگاه سن‌سيرو را به‌صورت مشترك با تيم‌ همشهري‌شان يعني اينترميلان استفاده مي‌كنند. در سال 1979 جوزپه مه‌آتزا (برترين گلزن تاريخ باشگاه اينتر ميلان و برنده دو جام‌جهاني 1934 و 1938) درگذشت. در تاريخ سوم مارس 1980، شهرداري ميلان به افتخار اين اسطوره نام اين ورزشگاه را به جوزپه مه‌آتزا تغيير داد. در حقيقت شهرداري ميلان صاحب اين ورزشگاه است نه اين دو باشگاه. اين به اين معناست كه ميلان از محل فروش بليت هيچ سهمي نمي‌برد و تمام عوايد روز مسابقه مستقيما به بخش عمومي وارد مي‌شود. حتي طبق گزارش روزنامه گاردين، قرمز و مشكي‌پوشان ميلان براي بازي در اين زمين رقمي حدود 1/4 ميليون يورو به شهرداري ميلان پرداخت مي‌كنند. شرايط كنوني روسونري‌ها همانند دانشجوي كالجي خصوصي است كه به اميد آينده‌اي بهتر هر آنچه در دست دارند مي‌فروشند تا به مدرك موردنظر برسند.
از آن بدتر اين است كه اين‌روزها حتي هواداران و علاقه‌مندان آث ميلان نيز براي تماشاي بازي اين تيم پاي به جوزپه مه‌آتزا نمي‌گذارند. بر اساس آمار منتشره، در بازي دو هفته قبل ميان آث‌ميلان و لاتزيو در چارچوب جام حذفي ايتاليا كه به شكست روسونري‌هاي منجر شد، كمتر از 10 هزار نفر در ورزشگاه حضور داشتند. با توجه به ظرفيت 80 هزار نفري جوزپه مه‌آتزا (سن‌سيرو)، حضور اين تعداد كم تماشاچي در بازي‌هاي روسونري‌ها، اين ورزشگاه با آن همه صندلي خالي را همچون خانه ارواح كرده است. هرچند در بازي‌هاي بزرگ باز هم سن‌سيرو مملو از تماشاچي مي‌شود. به عنوان مثال در بازي آث ميلان برابر يوونتوس، ركورد حضور تماشاگر در اين فصل شكسته شد. در اين ديدار 79173 نفر بازي را از نزديك تماشا كردند اما نكته مهم نيز در همين‌جا نهفته است، آث ميلاني‌ها براي پر كردن ورزشگاه خانگي خود به يوونتوس نيازمندند.
حال زمان آن فرا رسيده كه روسونري‌ها براي پيشرفت‌هاي آينده ابتدا يك گام به عقب برداشته و به يك ورزشگاه جديد و كوچك‌تر نقل مكان كنند. ورزشگاه جديد اين تيم، ظرفيتي 48000 نفري (يعني تقريبا نصف ظرفيت كنوني سن‌سيرو) خواهد داشت.
شايد در نگاه اول اين طور به ‌نظر برسد كه باشگاه بزرگ و قديمي آث ميلان در حال كوچك شدن است اما واقعيت اين است كه آنها بايد خود را با شرايط روز ايتاليا وفق دهند. باشگاه‌هاي ايتاليا در حال حاضر بيشتر از طريق حق پخش تلويزيوني كسب درآمد مي‌كنند. طرفداران فوتبال در اين كشور هر روز كمتر و كمتر به حضور در ورزشگاه‌ها رغبت نشان مي‌دهند. بر اساس آخرين آمار منتشره، به طور ميانگين در طول فصل هر بازي كمي بيشتر از 20 هزار تماشاچي به خود مي‌بيند.

     درآمدها بيشتر مي‌شود

هرچند پوشش تلويزيوني مسابقات در ايتاليا چيزي شبيه فاجعه است اما با توجه به اينكه در ورزشگاه‌ها رديف‌هاي پاييني از ديد كافي روي زمين مسابقه برخوردار نيستند و رديف‌هاي بالايي نيز تسلطي بر اتفاقات ميدان ندارند، پس تفاوت چنداني ميان حضور در ورزشگاه‌ها يا نشستن پاي‌گيرنده‌هاي تلويزيوني وجود ندارد و شايد حتي برد با بيننده‌هاي تلويزيوني و خانگي باشد.
يك ورزشگاه كوچك‌تر به معني يك ورزشگاه با صندلي‌هاي خالي كمتر، بليتي شايد گران‌قيمت‌تر و تماشاگراني پرهيجان‌تر از بينندگان تلويزيوني. اين به معني آن است كه بينندگان تلويزيوني نيز پس از ديدن اين شور و محيطي پر از هيجان، به مرور به حضور بيشتر در ورزشگاه‌ كشيده شده و استاديوم‌ پرتر از گذشته خواهد شد.
به اين ترتيب عوايد حاصل از بليت‌فروشي و تبليغات دور زمين نيز به جيب باشگاه سرازير خواهد شد نه دولت. براي پي بردن به اهميت اين موضوع كافي است نگاهي اجمالي به يوونتوس بيندازيد. پس از ساخت ورزشگاه اختصاصي اين تيم (استاديوم يوونتوس) در هشتم سپتامبر 2011، درصد باخت‌هاي بانوي پير ايتاليا به طرز چشمگيري كاهش پيدا كرده و درآمدهاي آنها طي سه سال، سه برابر (از 13 ميليون يورو به 40 ميليون) شده است. يووه‌اي‌ها در درون ورزشگاه اختصاصي‌شان از چندين رستوران و مركز خريد و حتي فروشگاه مواد غذايي برخوردار هستند. اين به اين معني است كه مردم به‌جز موارد مرتبط به فوتبال نيز به اين ورزشگاه مراجعه مي‌كنند. نكته كليدي تمام اين اقدامات نيز همين است. سران يوونتوس از ورزشگاه خانگي و اختصاصي‌شان حتي زماني كه بازيكنان‌شان در آنجا حضور ندارند كسب درآمد مي‌كنند. پول بيشتر به معني توانايي بيشتر براي خريد بازيكنان باكيفيت‌تر و البته توانايي نگه داشتن بازيكنان كليدي تيم در برابر پيشنهادات اغواكننده تيم‌هاي همچون بارسلونا، رئال، منچستر يونايتد، منچسترسيتي و حتي پاريس‌سن‌ژرمن است.

    آخرين جزييات از پروژه ميلياردي ميلان

مسوول پروژه استاديوم جديد ميلان، شركت طراح ورزشگاه آليانز آرناي بايرن مونيخ و همچنين ورزشگاه آشيانه پرنده چين است. آنها 70 ورزشگاه جهان را براي طراحي اوليه، مورد بررسي قرار داده و سرانجام به طرحي جذاب و ديدني دست يافتند. اين استاديوم شامل يك هتل، يك آكادمي فوتبال، چند رستوران و محل تمرين است. همچنين جدا از پاركينگ، امكان عايق صدا براي اين ورزشگاه فراهم مي‌شود تا صداي تماشاگران در داخل زمين، بماند. با توجه به اين ويژگي، ميلاني‌ها حتي قادر به برگزاري كنسرت‌هاي بسيار بزرگ در ورزشگاه جديدشان خواهند بود.
در اين پروژه، دهكده‌اي كوچك در كنار دفتر مركزي باشگاه احداث خواهد شد. باربارا برلوسكوني چندي پيش به كمپاني فيرا ميلانو مراجعه كرده پس از ارايه پيشنهادش به مالك زميني در ناحيه پورتلوي شهر ميلان كه 45 هزار متر مربع وسعت دارد اين زمين را خريداري كرد. اين دهكده به سيستم‌هاي نقليه عمومي بسيار نزديك بوده و در مركزيت قرار دارد. به اين ترتيب اين دهكده به مركز توجه مردم منطقه تبديل خواهد شد. در اين دهكده در حال حاضر فروشگاه ميلان و موزه اين باشگاه قرار دارد و پيش‌بيني مي‌شود با توجه به امكانات پيش رو، دهكده ميلان بسيار مورد استقبال هواداران و مخصوصا مردم عادي قرار گيرد. احتمالا شما هم مي‌دانيد كه اين روزها ديگر استاديوم‌ها تنها محل برگزاري يك يا دو مسابقه در هفته نيست. استاديوم‌ها در عصر كنوني به يكي از جذابيت‌هاي توريستي هر شهر مبدل شده‌اند و بر ارزش معماري هر شهر افزوده و باعث زيباتر شدن و مدرنيته‌تر شدن آن شهر مي‌شوند. مسوولان پروژه قول داده‌اند كه اين ورزشگاه و اجزايش را تا تابستان سال ۲۰۱۸ به بهره‌برداري برسانند.

    چقدر خرج برمي‌دارد؟

هزينه انجام اين پروژه در مقابل سودهاي آينده مبلغي بسيار ناچيز است. بر اساس برآوردهاي اوليه احداث اين ورزشگاه چيزي حدود 300 ميليون يورو براي صاحبان ميلان خرج خواهد داشت. هزينه‌اي كه به نظر مي‌رسد از هم‌اكنون منبع آن تامين شده است. در جريان كنفرانس خبري باربارا برلوسكوني و تيم كلارك، مدير شركت هواپيمايي امارات، بحث همكاري احتمالي دو باشگاه در ساخت ورزشگاه جديد مطرح شد. شركت متول فلاي امارات علاوه بر آرسنال، نام خود را روي ورزشگاه جديد ميلان نيز خواهد گذاشت. برلوسكوني با تاييد اين موضوع گفت: براي باشگاهي همچون ميلان، اسپانسرينگ ورزشگاه بسيار مهم است. سن سيرو فوق‌العاده است اما فوتبال همواره در حال پيشرفت است و يكي از اهداف ما، احداث استاديوم اختصاصي خواهد بود. هواپيمايي امارات هميار ما در اين پروژه است و همكاري ما بر سر ساخت ورزشگاه جديد، بسيار خوب خواهد بود.
تيم كلارك نيز از اين همكاري استقبال كرد: «هر چيزي ممكن است. قرارداد بر سر استاديوم جديد ميلان، بسيار براي ما مهم بود. فكر مي‌كنم در مورد نحوه همكاري و احتمال اسپانسرينگ اسم ورزشگاه، جلساتي با هم خواهيم داشت. اين موضوع در آينده مورد بررسي قرار خواهد گرفت.»
به اين ترتيب كم يا زياد، ميلاني‌ها از ورزشگاه اختصاصي خود به كسب درآمد خواهند رسيد؛ درآمدي كه مي‌تواند روز به روز افزايش يابد. به ويژه در صورت حضور روسونري‌ها در رقابت‌هاي ليگ قهرمانان اروپا، اين ورزشگاه از پتانسيل بسيار بالايي براي كسب درآمد برخوردار است. و صد البته بايد به اين نكته اشاره جدي كرد كه اگر ميلاني‌ها به دنبال كسب عنوان قهرماني در اين رقابت‌ها هستند بايد و بايد صاحب يك ورزشگاه اختصاصي باشند. چراكه تنها از طريق كسب درآمد مستقيم از استاديوم و امكانات موجود در آن‌ است كه ميلان مي‌تواند به استقلال مالي رسيده و تيمي بهتر و قدرتمندتر را راهي ميادين كند، در غير اين صورت گزينه‌اي جز واگذاري و فروش كلي اين باشگاه روبه‌روي برلوسكوني قرار نخواهد داشت.

   سهام ميلان ارزش بيشتري پيدا مي‌كند

براي اهميت وجود يك ورزشگاه اختصاصي به يك نكته ريز ديگر اشاره مي‌كنيم. باشگاه ميلان با سابقه و قدمتي ديرينه و كسب افتخارات متعدد، قبل از مطرح شدن پروژه احداث ورزشگاه اختصاصي، خريدار خارجي چنداني نداشت. اما پس از اعلام رسمي اين پروژه به يك‌باره موجي از پيشنهادات از سوي سرمايه‌داران خارجي روانه اين باشگاه شد. بر اساس رده‌بندي مجله معتبر فوربس، ارزش فعلي باشگاه ميلان چيزي حدود 756 ميليون يورو تخمين زده مي‌شود كه اين رقم در صورت احداث ورزشگاه به بالاي يك ميليارد يورو خواهد رسيد. با وجود اين استاديوم ميلان باز هم مي‌تواند به با ارزش‌ترين برند ايتاليا تبديل شده و در سطح جهان نيز در جايگاه بسيار بالايي جاي گيرد.
موفقيت‌هاي بسياري در انتظار روسونري‌ها خواهد بود و اين تنها شروع كار است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون